برای رشت و حتی خودتان؛
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۹:۳۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

گیل خبر/ سرویس شهری- خدا رحمت کند خسرو شکیبایی را که در نقش مرادبیگ سریال ماندگار روزی روزگاری در مکالمه‌ای دیدنی با حسام بیگ می‌گفت: «چه کارا بلدی؟ بلدی مشک بزنی؟ شیر بدوشی؟ دیگ بشوری؟ دوغ بزنی؟ بلدی رختاتو خودت بشوری؟ بلدی روزی سه بار نون بخوری پنج بار شکر خدا بگی؟ پس تو به چه دردی می‌خوری حسام؟ نه حسام تو هیچ کاری بلد نیستی! تو به درد این صحرا نمی‌خوری.»

تصور مکالمه مرادبیگ با اعضای شورای شهر رشت می‌تواند جالب توجه اما تلخ باشد: «چه کارا بلدید؟ بلدید به موقع شهردار انتخاب کنید؟ بلدید به قول‌هایی که در انتخابات دادید عمل کنید؟ هرروز با هم درگیر نباشید؟ با شهرداری درگیر نباشید؟ بلدید منافع مردم را فدای منافع شخصی نکنید؟ بلدید چندتا خیابان جدید در شهر باز کنید؟ بلدید شفافیت و سلامت کاری را سرلوحه کارتان قرار دهید؟ بلدید درآمدهای شهرداری را بدون دست بردن در جیب شهروندان، افزایش دهید؟ نه شما هیچ کاری بلد نیستید! شما به درد این شهر نمی‌خورید.»

هر سال دریغ از پارسال، هر دوره بدتر از دوره قبل! این سرنوشت نهادی است محصول حاکمیت و مردم که به جز حواشی و هزینه‌تراشی، تقریبا خروجی دیگری برای رشت و مردمانش نداشته است.

اگر شک دارید که شاید شورای شهر رشت مصوبه و راهکارهایی برای حل مشکلات شهر دارد، کافی است سری به سایت و صفحات شورا در شبکه‌های اجتماعی در یک سال اخیر بزنید تا متوجه شوید بیشترین حجم مطالب آن، تبریک و تسلیت ایام از سوی اعضای شورا است! گویا بیش از آن که ارائه برنامه‌ها و گزارش عملکرد شورا مطرح باشد، برجسته کردن خودشان در اولویت است.

اگر باز هم دچار تردید هستید که شاید اعضای ششمین دوره شورای شهر رشت، با نگاه کارشناسی به حل مشکلات مشغولند، کافی است نگاهی به گزینه‌های نهایی آنان برای تصدی شهرداری رشت بیاندازید. اگرچه پس از کش و قوس‌های فراوان، روز گذشته اعضای شورا شهر به یک شهردار بومی با کارنامه‌ای قابل قبول رای دادند، اما در لیست 4 کاندیدای نهایی، به عنوان نمونه رضا طاهری اهل قزوین که بزرگ‌ترین تجربه‌اش، مدیریت شهرداری شهر 18 هزار نفری بیدستان است، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری کلانشهر 1 میلیون نفری رشت معرفی شده بود.

در حالت عادی شاید حتی بررسی چنین رزومه‌ای که با یک نگاه مشخص است صلاحیت احراز شهرداری رشت را ندارد، شوخی به نظر برسد اما اعضای شورای شهر رشت که حتی از برگزاری یک جلسه بدون شائبه استیضاح نیز عاجز بوده و شهر را 7 ماه بدون شهردار معطل کردند، نشان داده‌اند که هر کاری ممکن است از آنان سر بزند.

حتی این نگرانی وجود داشت که همین کاندیدای شهرداری که شاید خودش در خوش‌بینانه‌ترین حالت تصور می‌کرد که می‌تواند بعد‌ها «گزینه» شهرداری رشت بودن را به عنوان مهم‌ترین نکته در رزومه خود عنوان کند، با تصمیم اعضای شورا به صندلی شهرداری رشت دست یابد!

گیل خبر در مطلبی طی روزهای گذشته به اعضای شورای شهر توصیه کرد که فرصت را غنیمت شمرده و در دو سال پایانی عمر شورا، برای آن که نام بدی از خود بجای نگذارند، منتظر افراد نباشند، بلکه خودشان همت کرده و به دنبال یک شهردار با رزومه قوی، توانا و کارآمد بروند، نه افرادی که در فکر رزومه‌سازی هستند. اما به مانند همیشه گویا گوش شنوایی برای این توصیه‌ها نبوده است.

شورای شهر رشت که در کمتر از 2 سال، به 3 شهردار و 3 سرپرست رای اعتماد داده است، در آخرین گام به «رحیم شوقی» مدیرکل فنی استانداری و معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی رسیده است. با توجه به سوابق اعضای شورا شاید خوش‌خیالی به نظر برسد اما انتظار می‌رود حداقل در این 2 سال پایانی شورا، شاهد ثبات در مدیریت شهری باشیم و اعضای شورا از سهم خواهی و سنگ‌اندازی در مسیر مدیریت شهر دست بردارند.

در روزهایی که یکی از اعضای شورا به اتهام دریافت رشوه در بازداشت است و در خصوص برخی دیگر نیز شایعات و شائبه‌هایی مطرح شده، بار دیگر زمزمه انحلال شورا از سوی شهروندان شنیده می‌شود.‌

شاید جالب باشد که بدانید در صورت انحلال شورای شهر رشت، در سال آینده قریب به 40 میلیارد تومان اعم از هزینه‌های نگهداری ساختمان شورا، حقوق پرسنل رانندگان، حق الجلسه اعضای شورا، هزینه پذیرایی ناهار و شام، کارت های هدیه و... که از جیب شهروندان رشت خرج شورا می‌شود، صرفه‌‎جویی می‌شود.

البته که باید توجه داشت که این 40 میلیارد تنها هزینه‌های مادی مشهود شورا است، هزینه‌‎های مادی و معنوی پیدا و پنهان شورای ششم رشت که با انحلال آن، از آن جلوگیری می‌شود، بیش از این‌ها خواهد بود.

بدون شک راه اندازی یک فرهنگ‌سرا در همین ساختمان و با بودجه‌ای به مراتب کمتر که می‌تواند به فرهنگ و هنر شهر کمک کند، سود و فایده‌اش از شورای شهر با ساز و کار و اعضای فعلی بیشتر خواهد بود.

آقایان متن سوگندنامه‌ای که برای عضویت در شورا خواندید و امضا کردید را به خاطر دارید؟ به کدام بند آن پایبند ماندید؟ شما که به هر بهانه سری به مزار شهدا می‌زنید، به آرمان‌های پاک شهدا پایبند ماندید؟ کاش شهدا و آرای مردم را برای رسیدن به مقاصدتان فدا نکنید.

عملکرد دو سال اخیر اعضای شورای شهر ششم نشان داده که نمی‌توان امیدی به کارایی و کارآمدی آنان داشت، به همین منظور توصیه گیل خبر به اعضای شورا که هم خیر مردم و هم حتی خیر خودشان در آن است، این است که قبل از آن که مردم رشت بخاطر ناکارآمدی و فساد، همچون مردم زابل در سال 97، در شورا را گِل بگیرند، خودتان استعفا دهید و بروید تا شاید رشت با حاشیه و مشکلات کمتری اداره شود.

رشت شهر اولین‌هاست و گیلان نیز همان‌طور که گیل خبر در ماه‌های گذشته و پس اعتراضات پاییز امسال، طی مطلبی به آن اشاره کرد، استان پایلوت و طرح‌های آزمایشی بوده است. شاید تلخ باشد اما با بررسی دوره‌های مختلف شورا و به‌خصوص دوره ششم، باید امیدوار بود که تعطیلی شورای ضد اعتمادساز که ضررش بیش از منفعتش است، برای اولین بار در شهر رشت اتفاق بیفتد.