مدیریت و نظارتی در کار نیست!
۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ۱۰:۳۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سعیده رجبی- در فاصله کمتر از ۵ روز مانده به شب یلدای گیلانیان، گزارشات از بازار میوه و تره بار شهر رشت حاکی از افزایش بی حساب و کتاب قیمت بسیاری از اقلام مصرفی روزمره مردم دارد. در این راستا و به منظور اطلاع بیشتر از وضعیت موجود، خبرنگاران گیل خبر با حضور در سطح شهر و میدان بزرگ پخش میوه و تره بار این شهر اقدام به تهیه گزارش میدانی در این خصوص کردند.

براساس مشاهدات گیل خبر قیمت برخی از اقلام میوه و تره بار با افزایش محسوسی نسبت به روزهای قبل روبرو بوده است. بر اساس این مشاهدات میوه موز که طی روزهای گذشته با مبلغ بین ۵۰ الی ۵۶ هزارتومان به ازای هر کیلو در اختیار مصرف کننده قرار می گرفت طی روز پنجشنبه (۲۴ آذر) با افزایش ۱۰ هزارتومانی به قیمت ۶۵ هزارتومان رسیده است. از سویی دیگر قیمت انار نیز با افزایش ۱۰ الی ۱۵ هزارتومانی در عمده فروشی ها روبرو بوده است. هندوانه بندرعباس نیز در روز جاری در عمده فروشی با افزایش حدود ۵ هزارتومانی به ازای هرکیلو به مغازه داران فروخته شد.

همچنین فروش هر کیلو پیاز زرد به قیمت ۲۳ الی ۲۶ هزارتومان برای مصرف کننده رسیده است.

یکی از فروشندگان میوه سطح شهر با گلایه از این وضعیت عنوان می کند که در حالی که روز گذشته پیاز زرد را با قیمت ۱۸ هزارتومان عرضه می کرده اما با افزایش قیمت خرید آن در روز جاری به ناچار این محصول را با قیمت ۲۵ هزارتومان به مصرف کننده عرضه می کند.

میوه فروشی دیگر عنوان می کند که قیمت خرید عمده انار به ۳۰ الی ۴۰ هزارتومان در حالت فله و قیمت ۵۰ هزارتومان به ازای هرکیلو انار جعبه ای رسیده است که در هرجعبه بخشی از وزن آن نیز به کارتن جعبه اختصاص می یابد.

از سویی دیگر و در میدان تره بار رشت برخی از عمده فروشان مدعی اند که افزایش عجیب ۱۰ هزار تومانی موز در روزجاری به دلیل محاسبه دلاری این میوه وارداتی می باشد.

عمده فروشی دیگر نیز با طعنه زدن به این نحوه مدیریت و نظارت بر بازار میوه و تره بار کشور می گوید که هندوانه بندر عباس که تا روز گذشته با قیمت عمده هر کیلو ۸ هزار الی ۸۵۰۰ تومان به فروش می رسید را در روز جاری و به دلیل افزایش قیمت خرید به ازای هر کیلو ۱۱ الی ۱۲ هزارتومان به مغازه دار فروخته است و پیاز زرد نیز بدون دلیل خاصی با افزایش ۴ هزارتومانی روبرو گشته است. وی در ادامه گفت: سال‌هاست که در حرفه عمده فروشی مشغول به فعالیت است و چنین بی ثباتی و آشفته بازاری در قیمت گذاری تره بار گیلان بی سابقه می باشد و شاید اگر مدیریت این بازار به مردم و بازاریان سپرده شود،بسیار بهتر از متولیان امر بر آن نظارت میکنند و رضایت مردم را جلب می کنند!

گفتنی است افزایش قیمتهای میوه و تره بار تنها به این چند قلم محدود نبوده و افزایش قیمت در سایر این محصولات نیز دیده می شود.

در پایان به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به شب یلدا و بر خلاف ادعاهای متولیان تنظیم بازار گیلان در خصوص نظارت مستمر و تعیین قیمت اقلام فوق الذکر، فشار افزایش قیمت‌ها تنها بر دوش بسیاری از شهروندان است که با این‌گونه مدیریت بازار و درآمدهای ناچیز خود، به ظاهر یلدایی تاریک‌تر و طولانی‌تر را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.