در سی و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، با پیشنهاد میانگین افزایش ۲۵ درصدی نرخ تاکسی، تاکسی ون، مینی بوس و آژانس‌ها بمنظور توجیه اقتصادی و ادامه فعالیت رانندگان تاکسی موافقت شد.

گیل خبر/ در سی و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، لایحه شماره ش ر ف ۳۷۵۵-۱۴۰۱ مورخ ۱۵/۶/۱۴۰۱ در خصوص به نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی ها، تاکسی ون، مینی بوس و آژانس‌ها برای نیمسال دوم ۱۴۰۱، لایحه شماره ش ر ف ۴۱۷۱-۱۴۰۱ مورخ ۲/۷/۱۴۰۱ در خصوص واگذاری خدمات بهره برداری و تعمیرات اساسی جایگاههای CNG شهرداری رشت، طرح انعقاد قرارداد با دانشگاه گیلان به عنوان مجری طرح تهیه و تدوین راهبردی – عملیاتی پنج‌ساله شهرداری به منظور جلوگیری از اعمال سلایق و پیشبرد اهداف بر اساس برنامه جامع و مدون از طریق ماده ۳۱ آیین نامه معاملات شهرداری و به استناد دستورالعمل تهیه، تصویب و اجرا و پایش برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری، مورد بررسی قرار گرفت.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در آغاز جلسه با پرداختن به لایحه نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی ها، تاکسی ون، مینی بوس و آژانس‌ها در نیمسال دوم ۱۴۰۱ اظهار داشت: پس از بحث و بررسی‌های لازم، و با توجه به نرخ تورم سالانه و افزایش هزینه‌های کاربری خودروها اعم از هزینه‌های معاش و بیمه رانندگان تا هزینه‌های سرویس و نگهداری، معاینات فنی و بیمه، تعمیرات خودرو و استهلاک سالیانه و بمنظور توجیه اقتصادی و ادامه فعالیت رانندگان تاکسی بعنوان بخشی مهم در جامعه حمل و نقل عمومی شهر رشت با پیشنهاد میانگین افزایش ۲۵ درصدی نرخ تاکسی، تاکسی ون، مینی بوس و آژانس‌ها موافقت می‌گردد.

وی افزود: در تعیین نرخ پیشنهادی از نظرات معتمدین و فعالین خطوط حمل و نقل استفاده شد و همچنین درآمد و هزینه‌های رانندگان محترم نیز بعنوان مبنایی جهت تجمیع و محاسبه نرخ نیمسال دوم مورد توجه قرار گرفت.
عباس نژاد در خصوص لایحه واگذاری خدمات بهره برداری و تعمیرات اساسی جایگاههای CNG شهرداری رشت گفت: تصمیم بر آن شد که جایگاههای CNG شهرداری رشت پس از این بصورت سالیانه و با پرداخت اجاره بهای ماهانه به متقاضیان واجد شرایط، واگذار گردد.

وی اظهار داشت: از آنجا که جایگاه‌های سوخت CNG متعلق به شهرداری که تاکنون بصورت درصدی، ارائه خدمات می‌کرده‌اند توجیه اقتصادی نداشته و کد مالی مشخصی را شامل نمی‌شد و همواره میزان سوددهی مبهمی داشته، بر آن شدیم تا در این راستا لایحه‌ای مبنی بر واگذاری‌های یکساله به واجدان شرایط تصویب گردد، و مبلغ دریافتی بر اساس اجاره‌بهای کارشناسی و منطبق بر آیین نامه مالی شهرداری باشد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت تاکید نمود: این لایحه در صورت تصویب و اجرا، دو مزیت خواهد داشت، یکی آنکه ردیف بودجه مشخصی برای سازمان حمل و نقل شهرداری تامین خواهد شد و دیگر آنکه جایگاه‌های CNG با تعهد پرداخت اجاره‌بهای ماهانه، منظم‌تر کار خواهند کرد، تعطیلی‌های بی‌دلیل نخواهند داشت و نحوه خدمات دهی به شهروندان بهبود خواهد یافت.

در این جلسه تاکید شد، طبق بررسیهای لازم پیرامون کلیه هزینه‌های جاری اعم از حقوق پرسنل، اجاره بهای محل جایگاه CNG و… مشخص و سپس متناسب با درآمد حاصله مبلغ اجاره بهای هر جایگاه تعیین گردد. ضمن اینکه کلیت پروژه باید به تایید کارشناس رسمی دادگستری نیز برسد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم آماده‌سازی تسهیلات لازم برای این پروژه بدون اتلاف وقت، اظهار کرد: گرچه با وقفه، اما اهتمام شهرداری در تسریع این روند قابل تقدیر است.

در بخشی دیگری از این جلسه محمد محبتی، رییس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری، گزارشی در خصوص چگونگی واگذاری خدمات بهره برداری و همچنین اقدامات انجام شده در خصوص تعمیرات اساسی جایگاههای CNG شهرداری رشت (اورهال) به اعضای کمیسیون اراِئه نمود.

سرهنگ عباس‌نژاد، مشاور کمیسیون نیز در ادامه این جلسه ضمن لازم دانستن واگذاری به شکل سالانه با اجاره‌بهای ماهانه جایگاههای CNG شهرداری رشت، اظهار کرد: با روشی که تا کنون داشته‌ایم یعنی پرداختهای درصدی، روی درآمد حاصله از این جایگاه‌ها نمیتوان حسابی باز کرد و این ردیف بودجه عملا گم و نامشخص است.

در ادامه عباس نژاد در خصوص بررسی طرح انعقاد قرارداد با دانشگاه گیلان به عنوان مجری طرح تهیه و تدوین راهبردی – عملیاتی پنج‌ساله شهرداری گفت: اجرای این طرح به منظور جلوگیری از اعمال سلایق شخصی و پیشبرد اهداف بر اساس برنامه جامع و مدون از طریق ماده ۳۱ آیین نامه معاملات شهرداری و به استناد دستورالعمل تهیه، تصویب و اجرا و پایش برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری به منظور تعیین راهبردها، سیاست‌ها و پروژه‌ها بسیار سودمند خواهد بود.

وی افزود: اجرای صحیح برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری، می‌تواند بعنوان سندی باشد که شهرداری در بودجه ریزی سالانه خود از آن بهره گیرد.
وی در بخش پایانی صحبتهایش اذعان داشت: شهرداری از سال ۱۳۹۸ بصورت جدی پیگیر این موضوع بوده است و در صورت اجرایی شدن این طرح شهرداری دارای برنامه‌ای مدون و منظم خواهد شد و این برنامه ملاک عملی برای ارزیابی عملکرد شخص شهردار و مدیران زیر مجموعه‌اش خواهد بود.
در بخش دیگری از جلسه رییس نوسازی و تحول اداری شهرداری گفت: پس از تصویب طرح در شورا، طرح مذکور با توجه به اینکه شهر رشت بالای پانصد

هزار نفر جمعیت دارد به سازمان شهرداری‌ها ارجاع گردیده و مورد بررسی گروه مطالعات و برنامه ریزی قرار می‌گیرد و در صورت تایید از طریق وزارت کشور به عنوان سندی الزام‌آور به استانداری و از استانداری به شهرداری ابلاغ می‌شود.
وی افزود: این طرح چشم‌انداز شهر را برای یک دوره ۲۰ساله مشخص می‌کند و بر اساس آن قادر خواهیم بود چشم‌انداز برنامه عملیاتی ۵ساله شهر و شهرداری را بنویسیم.

وی در ادامه گفت: همچنین ستادی پس از انتخاب مشاور در شهرداری تشکیل می‌شود که این ستاد شامل شهردار، معاونان و معاون برنامه ریزی، روسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، رییس کمیسیون برنامه ریزی شورای شهر یا عضوی که به انتخاب ریاست محترم شورا تعیین می‌گردد، می‌باشد. پس از آن نیز چند کارگروه، از جمله کارگروه‌های اجتماعی فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و خدمات شهری، مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و خدمات و مدیریت و همچنین کارگروه مناطق بمنظور پیشبرد بهینه کارها و حصول نتایج مطلوب در بازه زمانی تعیین شده تشکیل می‌گردد.