مصاحبه با نمایندگان مجلس یازدهم گیلان در گیل خبر/ قسمت دوم: جبار کوچکی نژاد
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ ۰۰:۴۱ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد از مصاحبه با کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا ، جبار کوچکی نژاد دومین نماینده گیلان در مجلس یازدهم بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود.

کوچکی نژاد که برای اولین بار در چهار دوره اخیر نمایندگی خود در  دور اول انتخابات به مجلس راه یافته است، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس است که به عنوان یکی از منتقدین جدی دولت شناخته می شود و حالا یکی از افراد باتجربه مجلس محسوب می شود. این نماینده رشت در مصاحبه با گیل خبر، با انتقاد از روند کند مجلس در ارائه طرح های مناسب قانون گذاری، حمایت خود را از استیضاح رئیس جمهور اعلام کرد. وی همچنین با اشاره به تقویت جایگاه خود در مجلس یازدهم نسبت به دوره گذشته وعده داد که در این مجلس اهرم نظارتی و تلاش و پیگیری حوزه های مختلف شهرستان رشت را با جدیت بیشتری دنبال کند. 

 کلیپ و مصاحبه کوچکی نژاد را در زیر مشاهده می کنید.

 

 

 

*آقای کوچکی نژاد با شروع به کار مجلس یازدهم بسیاری انتقاد می کنند که مجلس برنامه ای برای برون رفت از بحران ندارد و از سوی دیگر شاهد ارائه طرح های یک فوریتی و دو فوریتی هستیم که بسیاری از افکار عمومی با محتوای آن زاویه دارند. تا همین جا عملکرد مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟


مجلس یازدهم توقعات زیادی را ایجاد کرده بود

من قبلا در مورد مجلس دهم به خبرنگاری که در مورد مجلس پرسیده بود گفته بودم که مجلس لغزنده ای است! لغزنده بودن آن مجلس این بود که پوست موزی زیر پای بسیاری از نمایندگان بود که به هر طرف که دلشان می خواست لغزش می کرد! مجلس یازدهم با یک شعار مبنایی اصولگرایی شکل گرفت. من همان زمان هم نگران این بودم که این مجلس دارد توقعات زیادی را ایجاد می کند که با توجه به ظرفیت های کشور وقتی این توقعات پاسخ داده نمی شود قطعا مردم نگرانی هایی از این مجلس خواهند داشت.


ساختار و شاکله مجلس یک جریان پنجاه نفر اقلیت اصلاح طلبی و یا اعتدالی است و یک جریان بیش از 200 نفره اصولگرایی! معمولا جریان اقلیت فعال تر از جریان اکثریت می شوند. چون در مجموع منجسم تر هستند. جریان اصوگرایی هم به چند جریان داخلی تقسیم شده که به خاطر همین نتوانستیم یک انسجامی در جریان اصولگرایی مجلس داشته باشیم که روی طرح و لوایح و تصمیم گیری ها یکپارچه عمل کند.

حال و هوای ریاست جمهوری قالیباف به مجلس آسیب می زند

یکی از این آسیب ها این است که رئیس مجلس حال و هوای ریاست جمهوری دارد و مجلس را در همین جهت دارد نمایندگی می کند. نوع گفتمان، جلسات و سفرها دارد به بدنه مجلس آسیب می رساند. ما در مجلس دهم حدود هفتاد نماینده سوال از رئیس جمهور مطرح کردیم و ایشان را الزام کردیم که به سوالات ما پاسخ دهند که از 5 سوال در چهار سوال منفی گرفتتد. ولی در مجلس یازدهم علی رغم نگرانی های مردم و ضعف هایی که دولت دارد هنوز نتوانسته یک سوال را نیز اعلام وصول کند. 

در زمینه اقتصادی خیلی نتوانستیم کار درست را انجام دهیم/ تنها طرح خوب طرح خودم برای تامین کالاهای اساسی بود!


پراکندگی طرح ها هم است. خود دولت که لایحه نمی اورد. تاکنون چند لایحه بی اثر مثل قانون چک را به مجلس فرستاده است و همین باعث شده که نمایندگان تعداد قابل توجهی طرح ارائه کنند و شاید حدود صد طرح در مجلس در نوبت بررسی است.
طرح های اقتصادی هم نتوانسته اثرگذاری داشته باشد و یک پراکندگی در مجلس وجود دارد. چون دولت لایحه نمی آورد و مجلس می خواهد ورود کند. موانعی چون شورای نگهبان و سیاست های نظام و یا مجمع تشخیص هم وجود دارد. به خاطر همین روند کند در زمینه اقتصادی خیلی نتوانستیم کار درست را انجام دهیم. به نظرم علی رغم زاویه دولت و مجلس نظام برای ما اصل است و می توانیم روی بحث های اساسی و اقتصادی به یکدیگر کمک کنیم.
تنها طرح هایی که توانست سریع رای بیاورد یکی مالیات بر خانه های خالی و یکی هم طرح خودم مبنی بر تامین کالاهای اساسی بود که اگر شورای نگهبان تایید بکند سی هزار میلیارد تومان از ظرفیت بند واو تبصره 14 بودجه استفاده می کنیم که یک گوشه ای از کمک ها را بتوانیم سازمان دهی شده به مردم ارائه دهیم.


*این طرح شما اول دو فوریتی بود و بعد یک فوریتی بررسی شد. در حین بررسی طرح سران دولت از جمله آقای جهانگیری مخالفت خود را با توزیع کوپن جدید اعلام کردند. چگونه این طرح با مخالفت دولت می تواند اجرا شود.

دولت به خاطر این مخالف است که کار پرزحمتی است که کارت اعتباری صادر کنند و کالاها را تامین کنند. این که چرا طرح را یک فوریتی کردم به خاطر درخواست آقای قالیباف بود که بتوانیم اجماع دولت و مجلس را برای آن داشته باشیم. در اخرین جلسه ای که در سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت داشتیم تقریبا توافقات لازم صورت گرفته و دولت پشت طرح است و منابع سی هزار میلیارد تومان نیز تامین شده است. این طرح از اول مهرماه است که درست است ازآن گذشته ولی آن ماه را نیز در بر می گیرد.

 

*شما از امضا کنندگان طرح استیضاح رئیس جمهور هستید. طرحی که به نظر می رسد با مخالفت رهبری در این مجلس به جایی نمی رسد. هنوز هم از این طرح دفاع می کنید؟

سوال و استیضاح از روحانی آرامش دهنده است/ وعده استیضاح دلار را پائین آورد

استنباط ما این نیست که حضرتعالی مطرح می کنید که مقام معظم رهبری مخالف است. ایشان در ابتدای مجلس یازدهم تاکید کردند به مجلس که از حوزه نظارتی خودش بیشتر استفاده کند. ما هم هر وقت احساس کنیم که مقام معظم رهبری غیر این نظری که ما داریم را در نظر دارند قطعا روش دیگری را در مقابله با دولت اعمال می کنیم. به اعتقاد من در این بخش هم سوال و هم استیضاح یک آرامش دهنده داخل ما است و مردم احساس می کنند که مجلس یک سری اقداماتی را انجام می دهد که باعث می شود که کار بیشتر در مورد مردم انجام می گیرد. خودتان دیدید با ماجرای استیضاح دلار از 32 هزار تومان به 28 هزار دلار رسید. اعتقاد من این است که بخشی از آن اثر استیضاح بود. استیضاح به عنوان یک اهرم است که اگر رئیس جمهور کار را به همین منوال و یا بدتر از این اداره کند قطعا وارد دستور می شود و ما هم قطعا از نیروهای فعال در این بخش هستیم و معتقدم اکثریت مردم نیز استقبال می کنند و آقای رئیس جمهور هم متوجه می شود که با استیضاح و سوال کنترل کننده ای بالای سرش است.

ولی یکی از اعضای هیات رئیسه گفته اند که مخالف استیضاح هستند . چون فایده ای ندارد و بعد از برکناری آقای روحانی، آقای جهانگیری سرپرستی دولت را بر عهده می گیرد و دیگر اهرم نظارتی را نمی توان مثل گذشته ادامه داد.


اعضای هیات رئیسه مجلس هرکدام یک نماینده هستند و نظرات شخصی خودشان را ابراز می کنند. هیات رئیسه تنها آئین نامه اداره مجلس را می تواند اداره کند. نظرش هم محترم است و من هم به عنوان نماینده قسم خوردم که به وظیفه خودم عمل کنم.


*جایگاه خودتان در مجلس دهم بالاتر رفته یا پائین تر! شما در مجلس قبلی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تخقیقات بودید و در این مجلس و کمیسیون جدیدی که عضو شدید چنین جایگاهی ندارید.


کارم در کمیسیون فعلی بسیار بزرگ تر و حساس تر از دوره قبلی است

من در مجلس یازدهم کمیسیون برنامه و بودجه را انتخاب کردم. چون معتقدم که این کمیسیون تجمیع کننده بقیه کمیسیون ها است. در این کمیسیون کمیته ای به نام کمیته اجتماعی است که من رئیس آن هستم. همه دستگاه های آموزشی، فرهنگی مثل میراث فرهنگی و سازمان تبلیغات و ارشاد و .... تحت نظر این کمیته هستند که به نظرم فضای کاری نسبت به کمیسیون آموزش و تحقیقات که دو وزارت خانه را شامل می شد بسیار بزرگ تر و مهم تر است. در این کمیته ای که هستم کار حساس تر و مهم تر از کمیسیون قبلی است.

 

 

نمایندگان گیلان نسبت به مجالس قبلی چه رابطه ای با یکدیگر دارند. خبلی ها می گویند همچنان شاهد روابط خوبی نیستید؟


در این چهار دوره که نماینده مجلس بودم هر دوره شرایط خاصی برای نمایندگان گیلان حکم فرما بود. این دوره هم چون اکثر نمایندگان ما جدید بودند ما یک آسیبی داریم. دوستان ما بسیار فعال هستند و پیش از مجلس در موقعیت های اجتماعی دولتی و غیره بودند. تجربه دارند ولی در حوزه قانون گذاری تجربه شان کم است و همین به نظرم از عوامل افت می تواند باشد که با تلاشی که دارند صورت می دهند می توانند خود را جمع کنیم.
ما با همه نمایندگان رفاقت داریم و در دوره گذشته نیز چنین بود. شاید از نظر دیدگاه سیاسی با بعضی دوستان یک سری بحث هایی داشته باشیم. ولی منافع مردم و استان بیش از این ها ارزش دارد. به خاطر همین انسجام نمایندگان بسیار مناسب است. نمایندگان در حال تلاش برای همگرایی با دستگاه های مختلف و همچنین استاندار هستند. جلسات زیادی هم برگزار می شود و امور را پیگیری می کنیم.

*و به عنوان سوال آخر در چهار سال آتی چه برنامه هایی در نظر دارید که بخواهید انجام دهید.

رای به من آزادانه بود/ قصد داریم سه هزار هکتار زمین های سپیدرود را به شهرک کشاورزی تبدیل کنیم

من از مردم خوب شهر رشت تشکر می کنم که بنده حقیر را برای بار چهارم انتخاب کردند. رای آزادانه ای بود که توانستم رای اول استان را به دست آورم.

ما در دوره یازدهم چند راهکار و مسیر را انتخاب کردیم و با تمام وجود و تجربه آن را دنبال می کنیم. یکی صنایع افتاده و نیمه جان استان ما است. از صنایع پوشش گرفته تا ایران پوپلین و خاور را پیگیری می کنم. هلدینگ بانک ملی را دعوت کردیم که بحث ایران پوپلین را حل کنیم.
دومی در پروژه های عمرانی و زیربنایی است که انرژی زیادی روی آن می گذاریم. مثل سد عزیزکیان که دو رودخانه رشت وابسته به هم هستند. حمل و نقل ریلی شهر رشت، بیمارستان 800 تختی، جاده خمام ، خشکبیجار و لشت نشا، جاده خمام پیربازار و ضیابر و جاده های دیگر ..آب شرب کل روستاهای شهرستان حدود 290 روستا است که تلاش می کنیم که به آب شهر وصل کنیم.
در حوزه کشاورزی پیش بینی ما این است که سه هزار هکتار زمین های سپیدرود را به شهرک کشاورزی تبدیل کنیم. این زمین ها در دست سازمان خصوصی سازی است و نگرانی ما این است که به ویلا تبدیل شود. در این زمینه  موافقت اولیه وزیر کشاورزی و اقتصاد را  گرفته ایم.
در بحث زباله سوز و سراوان نیز در حال تلاش هستیم که بتوانیم بعد از چهارسال مردم این پروژه ها را به عینه ببینند.