نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با مدیران اقتصادی استان؛
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۶:۰۰ چاپ

گیل خبر/ سرویس اقتصادی/ جهانگیر عابد: نشست مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با مدیران اقتصادی استان در سالن اجتماعات اداره کل  امور اقتصاد و دارایی گیلان برگزار شد.

سهم گیلان در تولید ناخالص داخلی پایین‌تر از متوسط کشوری است

سیدرضا عظیمی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان در این نشست  با اشاره به سهم این استان در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: سهم گیلان در تولید ناخالص داخلی کشور با نفت حدود 2.2 درصد است که این آمار نسبت به متوسط کشوری کمتر است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان با بیان اینکه نرخ تورم استان گیلان در شهریور ماه امسال به24.1 درصد رسید ابراز داشت: نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار با وجود شیوع ویروس کرونا روند کاهشی داشته است و به 9 درصد رسید که نسبت به متوسط کشوری در شرایط بهتری قرار داریم.

عظیمی استان گیلان را با متوسط سن بالای 41 سال پیرترین استان کشور دانست و بیان کرد: این میزان افزایش سن در گیلان در آینده آسیب‌های اقتصادی را به‌همراه خواهد داشت و نیازمند چاره‌اندیشی است.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان عنوان کرد: از سال 83 تا 98 حدود 23 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با مبلغ هزار و 643 میلیون دلار در استان مصوب شده که از این مبلغ 450 میلیون دلار در استان جذب شد.

با وضعیت فعلی هیچ کارت بازرگانی در آینده صادر نمی‌شود 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز در این جلسه با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات باید به‌کشور بازگردد اظهار داشت: ما در جنگ اقتصادی امروز نیازمند برنامه‌ریزی و آرایش جنگی هستیم اما هر روز بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های جدیدی ارائه می‌شود که مشکل‌ساز است.

هادی تیزهوش خاطرنشان کرد: در این وضعیت، هیچ کارت بازرگانی در آینده صادر نمی‌شود و حتی ممکن است با کاهش روند صادرات روبه‌رو باشیم.

دنیامالی: باید تلاش شود سهم انزلی و گیلان از واردات و صادرات و بنادر و کشتیرانی حفظ شود

احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی  و رئیس مجمع نمایندگان در این نشست با بیان اینکه استان های دیگر درصدد گرفتن سهم گیلان از گمرکات کشور هستند مسئولان اقتصادی استان را به کار و تلاش بیشتر فراخواند. دنیامالی عملکرد بندر امیرآباد در مازندران را بهتر از از بندر انزلی ارزیابی کرد و افزود باید تلاش شود سهم انزلی و گیلان از واردات و صادرات و بنادر و کشتیرانی حفظ شود.

احمدی: آزار و اذیت سرمایه گذاران در گیلان باعث فراری دادن آنها شده است

محمدرضا احمدی نماینده رشت در این نشست آمارهای ارائه شده توسط مدیران اقتصادی گیلان را رد کرد و افزود: خروجی صحبتها و آمارهای مدیران اقتصادی گیلان نشان از استانی پیشرفته دارد اما در حقیقت اینگونه نیست! آزار و اذیت سرمایه گذاران در گیلان باعث فراری دادن آنها و جذب سرمایه گذاران توسط استان های دیگر شده است.

پتانسیل پیشرفت در گیلان بالاتر از استان های دیگر 

سید آقازاده نماینده دیگر رشت در صحبتهایش پتانسیل گیلان برای پیشرفت را بالاتر از استان های دیگر دانست و خاطر نشان کرد باید از این پتانسیل استفاده شود. آقازاده به گذشت چند دهه از عمر منطقه آزاد اشاره کرد و خواستار بهره گیری بیشتر از ظرفیت آن شد.

انتظار داریم برای هر موضوعی یک جلسه و یکبار برای همیشه برگزار شود

محمدنژاد نماینده لنگرود نیز با انتقاد از پراکنده گویی در جلسات مدیران اقتصادی با مجمع نمایندگان، خواستار تمرکز حاضران جلسه تنها به یک مسئله و ارائه راهکار و پیگیری تا حل موضوع عنوان کرد و افزود انتظار داریم برای هر موضوعی یک جلسه و یکبار برای همیشه برگزار شود در غیر این صورت صحبتها در جلسات مطرح و سپس فراموش خواهد شد!

سرمایه گذار ماه ها در اداره صنعت معطل می شود

کوچکی نژاد نماینده دیگر رشت نیز در این نشست با گلایه مندی از سرگردان کردن سرمایه گذاران در ادارات استان با ذکر مصداقی حاضرین در جلسه را به چاره جویی دعوت کرد. وی گفت:  سرمایه گذار به مدت ۳ ماه در اداره صنعت معطل می شود تا یک موافقت اصولی دریافت کند سپس با مراجعه به شرکت شهرکهای صنعتی به او می گویند زمینی برای واگذاری وجود ندارد! نماینده رشت به خرید و فروش زمینهای شهرک های صنعتی و عدم تخصیص زمین به سرمایه گذاران اعتراض کرد و افزود سرمایه گذار این وضعیت را در استان می بیند می گوید خداحافظ!

طرح هایی ارائه کنید که ملی باشد

دلخوش نماینده صومعه سرا نیز در این نشست از حاضران در جلسه خواست مشکلات را استانی نبینند و با ارائه راهکار دنبال حل موضوع در وزارتخانه ها باشند و طرحهایی ارائه کنند که قابلیت حل مشکلات کشور و به دنبال آن استان را داشته باشد . دلخوش در ادامه با اشاره به کسری بودجه شدید دولت پیش بینی کرد با ادامه این شرایط بودجه های عمرانی به صفر برسد!
نماینده صومعه سرا با تاکید به نظارت بر عملکرد سرمایه گذاران خارجی افزود به گونه ای نباشد که مانند چینی ها به دریای عمان بیایند هرچه در دریاست جارو کنند و بروند!
دلخوش در ادامه با اعتراض به گره زدن کار مردم در ادارات خواستار تجدید نظر در نحوه خدمات دهی به ارباب رجوع شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code