رسولی2
به گزارش گیل خبر ، مهندس رضا رسولی عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت و رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک سال اول دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر رشت در گفتگویی به سوالات زیر پاسخ گفتند که در ادامه می خوانید : به نام خدا . عرض سلام و خسته نباشید دارم. باعث افتخار اینجانب است که در جمع فعالین رسانه ای هستم که تمامی تلاش آنها در جهت اطلاع رسانی به مخاطبان بدور از فضای جنجال و حاشیه است . رویکرد شما در زمینه ی استقلال رسانه ای و پافشاری بر روی این ارزش کاملا مشهود و ستودنی است . با توجه به اینکه در دوره سوم شورای اسلامی جنابعالی به عنوان مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بودید ، ارزیابی شما از حضور در دوره سوم و چهارم شورای اسلامی چگونه است؟ از بعد مسایل ترافیکی، یک تفاوت عمده در این دو دوره وجود دارد و آن هم نوع نگرشی است که به مقوله ترافیک شده است. در این دوره با نگاه سیاست گذارانه تر به بحث ترافیک و حمل و نقل شهری پرداخته می شود. *در گذشته فعالیت های بسیار خوبی بود اما نگاهها بیشتر به صورت پروژه ای و موضوعی وجود داشت و سعی بر این بود که در کوتاه مدت اجرا شود. اما در این دوره بیشتر بر حل معضلات ترافیکی شهر رشت در بلند مدت تکیه می شود کما اینکه در کنار برنامه های بلند مدت ، فعالیت های کوتاه مدت نیز مد نظر است. مهمترین معضلات ترافیکی کلانشهر رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟ در حال حاضر در شهر رشت شرایط ترافیکی بسیار نامطلوبی حاکم است. اگر بخواهیم این موضوع را ریشه یابی کنیم به این نکته می رسیم که با توجه به مقوله ی مهاجرت به شهرها در 40 سال اخیر در کشور ، این امر در استان و به خصوص شهر رشت هم به وقوع پیوسته است و البته کالبد این شهر از نظر عرض معابر و تعداد خیابانها و غیره تغییر چندانی در طول این سالها نداشته است . *متاسفانه درعملکرد شوراهای دوره ی گذشته نیز این معضل آینده نگری نشد . اکنون ما با تراکم جمعیتی بالا در یک بافت محدود مواجه هستیم در حالیکه باید برای مواجه نشدن با مشکل ترافیکی فعلی از گذشته اقداماتی انجام می شد . شرایط بهبود وضعیت ترافیکی شهر رشت در چه بازه ی زمانی محقق می شود ؟ در حوزه برنامه ریزی کوتاه مدت باید در تغییر شرایط هندسی معابر و رفع گره های ترافیکی نگرش خاصی داشته باشیم . رسولی2 * این تصور وجود دارد که با برطرف کردن معضل یک نقطه دارای بار ترافیکی در سطح شهر این گره خود به خود باز خواهد شد اما باید بدانیم که این بار ترافیک به نقاط دیگری در شبکه ی حمل و نقل شهری منتقل می شود . باید دید میدانی را در رفع معضل ترافیک شهر رشت گسترش دهیم . به عنوان مثال در خصوص یک طرفه کردن خیابان تختی ، آمارهایی از تردد در این منطقه گرفته شد و با استفاده از نرم افزارهای ترافیکی مدلهایی که باید برای بازگشایی های احتمالی مسیر رفت و آمد اعمال کنیم مورد بررسی قرار گرفت . *متاسفانه در حوزه ی ترافیکی در شهرداری رشت از افراد متخصص در این حوزه استفاده نشده است و بر همین اساس سعی ما بر این است که به مانند خیلی از شهر های کشور از مشاور معین در بحث رفع معضلات ترافیکی استفاده کنیم و این موضوع در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر رشت نیز مصوب گردید. این فعالیت ها در بعد کوتاه مدت است اگر در زمینه ی بلند مدت بخواهیم فعالیتی را به ثمر برسانیم باید یک دگریسی کامل در حوزه ی ترافیکی شهر رشت داشته باشیم. مثلا افزایش برخی از معابر. *باید به صورت مدرن تر به مشکل ترافیکی شهر رشت نگاه کنیم و به سمت توسعه حمل و نقل همگانی پیش رویم. بحرانی ترین نقاط ترافیکی کلانشهرشهر رشت بیان کنید ؟ در اکثر مراکز جذب مسافر در شهر رشت ما نقاط ترافیکی داریم نظیر بازارها، فروشگاههای زنجیره ای و غیره . کوچکترین محرکی در این نقاط ترافیکی می تواند آن محدوده را دچار یک بحران کند چون این سیستم حمل و نقلی در شهر رشت ناپایدار است . *سیستم حمل و نقلی در شهر رشت ناپایدار است و به عقیده ی بنده محدوده ی فلکه ی گاز یکی از نقاطی است که در آینده ی نه چندان دور دارای بحران اساسی خواهد شد ، چون وجود چند مجتمع دانشگاهی ، شهرک صنعتی و از همه مهمتر ساکنین مجتمع مسکونی مهر که همی به میدان گاز منتهی می شود . در زمینه ی بازگشایی مسیری که برای تردد ساکنین مسکن مهر باشد مسیری به سمت میدان گیل از مجتمع مسکونی مهر وجود دارد که اگر هم به موقع به بهره برداری برسد و اقدامات اولیه آن انجام شود از این بحران ترافیکی جلوگیری خواهد کرد . باید سیستم انبوه بر ریلی را برای شهر رشت در افق چشم انداز ترسیم کنیم چون این سیستم حمل و نقل توانایی جابجایی 20 هزار نفر در ساعت را دارد . *تمامی این تصمیمات در صورتی اتخاذ شده و محقق خواهد شد که شهر رشت دارای ثبات مدیریتی باشد و یک شهردار ثابت داشته باشد . در زمینه ی توسعه پایدار در کلانشهر رشت چه اقداماتی انجام شده است ؟ شهر رشت به عنوان شهری که سرمایه های بسیار زیادی دارد باید در جهت توسعه سرمایه گذاری گام بردارد . این شهر از نظر جاذبه های گردشگری ،آب ، خاک و طبیعت دارای پتانسیل های بالقوه ای است . از نظر پوشش سبزی که در خود دارد و رودخانه هایی که اگر چه آلوده هستند اما از بین شهر عبور می کنند و می توان با رفع معضل زیست محیطی آن اقداماتی را در جهت سرمایه گذاری انجام داد . شهر رشت از منظر اجتماعی و فرهنگی نیز بزرگان زیادی را در خود پرورش داده است . *اگر به آینده ی این شهر برای نسل های بعد اهمیت می دهیم باید از این منابع و ظرفیت های شهر محافظت کنیم . تمامی شهر های توسعه یافته مراحل برنامه ریزی برای چشم انداز دور را طی کرده اند . برنامه های تدوین شده باید در بودجه های تعیین شده شورا محقق شود . *کار اساسی ما در شورای اسلامی شهر رشت تدوین چشم انداز مشخص و مصوب کردن آن برای اجرامی باشد . برای اجرای این مهم شهردار و مجموعه شهرداری به عنوان بازوی اجرایی هستند و تا کنون آنگونه که باید این چشم انداز برای اجرا ترسیم نشده است . استانداردهای سیستم اتوبوسرانی از منظر کمی و کیفی با چه معیاری در شهر مشخص می شود ؟ *یکی از نقاط منفی شهر رشت و گلایه های جدی بنده در خصوص ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل شهری است . در خصوص کمیت و کیفیت این ناوگان باید یک چاره ی اساسی اندیشیده شود . باید برای شهررشت که جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر را دارد حداقل تعداد 600 اتوبوس فعال داشته باشیم . در گذشته به دلیلی اینکه تصور بر این بوده است که عرض خیابانها و معابر شهر رشت کم است و نمی توان ایستگاههای چندانی ایجاد کرد پس نباید تعداد خوردوهای ناوگان افزایش یابد . معتقد هستم که می توان بر روی توسعه سیستم اتوبوسرانی کارهای جامع و علمی انجام داد . *در دولت نهم و دهم نگاه به گونه ای بود که پس از هدفمندی یارانه ها باید ناوگان حمل و نقل شهری توسعه یابد و دولت تسهیلات لازم را برای این ناوگان به کلیه ی شهر ها اختصاص دهد . متاسفانه در آن مقطع ما نتوانستیم شرایط و جذب اعتبار برای خرید خوردوهای جدید و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری را ایجاد کنیم . شهرهای دیگردر کشور تعداد ناوگان حمل و نقل خود را به 1800 الی 2000 دستگاه افزایش دادند . در شهر رشت نیز با بازنشسته شدن تعدادی از پرسنل ناوگان حمل و نقل شهری ما با کمبود نیرو مواجه شدیم و درصدد جذب نیروهای جدید برنامه ی خاصی ارایه نشد و همچنین بسیاری از خودروهای ناوگان شهری رشت فرسوده و مستهلک هستند و می توان گفت که *از 120 عدد اتوبوسی که وجود دارد 24 عدد کلا قابل استفاده نیستند و70 عدد از آنها نیز با کمبود راننده و عدم ترسیم چارت پرسنلی مواجه هستند . از سوی دیگر معضلی که وجود دارد این است که وقتی برای ارایه طرح جامع ترافیکی در تهران مراجعه کردیم و تقاضای قطار شهری مطرح شد *این اشکال به شهر رشت وارد شده است که چون شهر رشت دارای تعداد اندک ناوگان حمل و نقل شهری است پس نمی تواند متقاضی قطار شهری باشد . البته پیگیری های مجددانه ای در این خصوص در جریان است که تا ما به این دلایل مردم شهر رشت را از توسعه ی ناوگان حمل و نقل شهری محروم نکنیم . طرح پیاده راه های خیابان های منتهی به میدان شهدای ذهاب (شهرداری ) در چه مرحله ای قرار دارد ؟ در زمان اجرای پیاده راه علم الهدی این طرح مطرح شد که این پیاده راه از چهار طرف میدان شهرداری توسعه یابد و در زمینه ی اجرای آن اتفاق نظر وجود دارد . چون اگر بخواهیم با نگاه تاریخی و مدرن به این منطقه بنگریم این نقطه از شهر رشت دارای اهمیت فراوانی است و می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و نقطه اصلی تجارت محسوب شود . این منطقه در گذشته نیز نقش گردشگری تجارت با کشورهای همسایه را داشته است و ما باید این نقش را احیا کنیم . از سوی دیگر باید از نظر میراثی و محیط زیستی ، آسیب ها را به بافت تاریخی مرکز شهر کم کنیم . *چنانچه اجرای پیاده راه های منتهی به میدان شهرداری توسط همکاران در شورا موافقت شود در بودجه ی سال 94 گنجانده خواهد شد و شاهد اجرای این طرح خواهیم بود. در این خصوص برنامه های خوبی در دست تدوین است و انجام این کار مستلزم آن است که از سمت و سوی میدان شهرداری راههای دسترسی به این نقطه را با ایجاد رینگ هایی از خیابان مطهری ، خیابان تختی ، معلم و طالقانی تکمیل کنیم تا راه دسترسی برای مردم ایجاد شود . ان شاء الله چنانچه اجرای پیاده راه های منتهی به میدان شهرداری توسط همکاران در شورا موافقت شود در بودجه ی سال 94 گنجانده خواهد شد و شاهد اجرای این طرح خواهیم بود. عدم کسب رای مجدد جنابعالی برای ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت چه بوده است ؟ بنده به کار شورایی اعتقاد وافر دارم و معتقدم که در هر جایگاهی که قرار گرفته ام چه در جایگاه ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و چه در جایگاه یک عضو شورا باید توانمندی ها و اثر گذاری های خود را نشان دهم . *بنده بنا به تخصصی که در حوزه ی ترافیک دارم اگر هر زمان هر مساله ای در این خصوص در شورای اسلامی شهر رشت عنوان شود بر خود تکلیف می دانم که نظر و پیشنهاد خود را بیان کنم . تعاملات در شورا را انکار نمی کنم اما خود به شخصه عدم کسب کرسی ریاست را اتفاق ناخوشایندی ندیدم . در زمینه ی انتخاب شهردار جنابعالی در یکی از نطق های خود عنوان کردید که برای انتخاب شهردار باید معیارهای کیفی فرد به شاخص های کمی تبدیل شود ، لطفا توضیح دهید ؟ به عقیده بنده در زمینه ی انتخاب یک شهردار علاوه بر اینکه تمامی شاخصه ها اعم از تخصص ، بومی بودن و ... باید در نظر گرفته شود ولی *نکته اساسی انتخاب شهردار از منظر بنده سوابق مدیریتی و اجرایی است که حایز اهمیت ویژه است . اگر به شهرداران شهرهای بزرگ در کشور نظر کنیم می توانیم درک کنیم که مدیریت در حوزه ی شهری وزنش از تخصص بیشتر است . به اعتقاد بنده کسی که در حوزه های شهری و مدیریت های مرتبط نظیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده باشد می تواند گزینه ی مطلوبی باشد . باز هم تاکید می کنم که به عقیده من مشکل شهر ما صرفا عمرانی و ترافیکی و شهرسازی نیست بلکه ما در شهر رشت از معضلات اجتماعی و فرهنگی نیزرنج می بریم که باید در جای خود مطالعه و آسیب شناسی شود . لطفا از دلایل علاقمندی جنابعالی به ورزش یوگا توضیح دهید. اینجانب از سن 9 سالگی در رشته ی ورزشی جودو فعالیت کردم و سالهای بعد به دلیل آسیب دیدگی فیزیکی مجبور به کنار گذاشتن این ورزش شدم و بر طبق توصیه های دوستان به ورزش یوگا روی آوردم که این ورزش نیز که رشته ای همراه با حرکات ورزشی با هماهنگی تنفس است و ورزش ذهنی نیز محسوب می شود نقش و تاثیر خوبی را در زندگی اینجانب داشته است . و اما سخن پایانی شما .... از پایگاه خبری رشت پرس تشکر می کنم که در خصوص اطلاع رسانی شفاف به مخاطبان فعال هستند . امیدوارم که مجموعه ی شورا و شهرداری رشت با همدلی و تعامل بتوانند در جهت توسعه ی شهر رشت قدم های ارزنده ای را بردارند .