به خاطر ضعف های زیرساختی منطقه ام به کمیسیون عمران رفتم/ در حوزه عمرانی روحانی را بسیار موفق می دانم/ ساخت پل ورودی فومن را به این طلبه حقیر بسپارند
گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد  از مصاحبه های محمد صادق حسنی ، کاظم دلخوش ، ولی داداشی ، مهرداد لاهوتی ، غلامعلی جعفرزاده ، منوچهر جمالی ،  محمدحسین قربانی ، اسدالله عباسی ،  جبار کوچکی نژاد و ذبیح نیکفر نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی،  محمد مهدی افتخاری نماینده شهرستان های فومن و لاهیجان یازدهمین نماینده ای بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. حجت الاسلام افتخاری که اولین دوره خود در مجلس را پشت سر می گذراند بعد از دو دوره اولین روحانی است که در گیلان انتخاب می شود. وی از انتخابات گذشته در لیست امید قرار داشت و هم اکنون عضو فراکسیون مستقلان ولایی است. حواشی احداث سد لاسک، تخریب پل ورودی فومن، تغییر فرمانداران فومن، انتخابات گذشته و اختلاف با نماینده سابق، تاثیر لیست امید در انتخابات گذشته و ... از جمله سوالاتی بود که وی در این مصاحبه به آن پاسخ داد.  
آقای افتخاری دوره اول نمایندگی شما در حال سپری شدن است. آیا پس از این ۴ سال هنوز از کار نمایندگی لذت می برید یا خسته شده اید؟ مجموع کار نمایندگی بسیار سخت و دشوار است ولی لذت و شیرینی خاص خودش را دارد. سختی ها برای برنامه هایی که هست و چه بسا سوگندی که خورده ایم آن را  را سخت و دشوار می کند. شیرینی و لذتش نیز در خدمت به مردم است. همین که بخشی از مردم خوشحال باشند لذت بخش است. روی هم رفته کار سخت و دشواری است. چون باید نگاه بسیاری از دستگاه ها نیز همخوان با شخص نماینده باشد. در طول این مدت نیز تجربه خاص و فوق العاده ای بدست آورده ام. سوای هر کار اجرایی، فکر می کنم نمایندگی یک کار فراتر از بقیه کارهاست. آیا در دوره بعدی هم کاندیدا خواهید شد؟ دیدگاه مردم از نمایندگان خدمت و توجه به امورات است. اگرچه وظایف نمایندگی اجرای قانونی است که رفع گرفتاری از مردم کند. امروز مسیر وظایف مجلس تغییر کرده و اکنون خودش را کنار یک نهاد خدمت رسان اجرایی می بیند. نماینده در بسیاری از کارها ورود می کند و همین طور باید پاسخگو باشد. انباشت این کارها ممکن است برای رضایتمندی مردم کامل نشود. ما روز اول برنامه ای را ترسیم کردیم که قطعا این برنامه به چهارسال ختم نمی شود و مسلما نیازمند یک برنامه بلند مدت است. آن چه خواست خداوند و رضایت مردم باشد ان شاء الله در صحنه حضور داریم. بیشترین مراجعان به دفتر شما چه درخواست هایی دارند؟ عمده درخواست های نسل جوان ما اشتغال است و در کنار آن یک سری نیازمندی های مردم محروم است که باید به آن ها مساعدت شود. در زمینه اشتغال درخواست زیاد داریم. خانواده هایی داریم که چند نفر از عزیزانشان بیکار هستند. استنباط من این است که دفتر نمایندگی هم به یک دفتر خدماتی اشتغال یابی تبدیل شده است. شما چه فرصت های شغلی می توانید برایشان ایجاد کنید؟ فرصت شغلی می شود انجام داد. ما در این بحث باید ببینیم که تولید ما در چه مرحله ای است. در همه بخش ها ما فرصت داریم. ما باید بر اساس تخصص تحصیلی افراد برنامه ریزی کنیم که الان این گونه نیست و مشاهده می کنیم که افراد متخصص یک رشته تحصیلی در جای خودشان نیستند. در مورد همین حرف آخرتان، شما عضو کمیسیون عمران هستید. دلیل انتخاب این کمیسیون چه چیزی بود؟ من به عنوان نماینده مردم باید نیازهای مردم و خواستشان را ببینم و در همان کمیسیونی باشم که نیازها را برطرف کنم.در مقطعی به مجلس ورود کردم که استنباطم این بود که نیاز منطقه من نیازهای زیربنایی است و ما در بخش عمرانی واقعا ضعیف هستیم. باتوجه به این که کمیسیون عمران کمیسیونی تخصصی است و در بخش عمران و آبادانی و زیرساختهای کشور خیلی تاثیرگذار است و باتوجه به این که بنده هم پرسنل بنادر دریانوردی هستم که زیرمجموعه این کمیسیون است و از دیروقت در بخش عمران و آبادانی که والد شهید ما در بنیاد مسکن حضور داشت همین طور دادو ستد داشتیم و پیگیر کارها بودیم. استنباط من از حضور در کمیسیون عمران این بود که زیرساخت های نامناسب منطقه را جبران کنم. البته هرجایی ببینم حوزه انتخابیه من در همان مسیر کاستی دارد یقین بدارید که کمیسیونم را بر اساس همان کمیسیون ها انتخاب می کنم. در انتخابات گذشته چند وجهه در پیروزی شما نقش داشت. از جمله مرحوم پدرتان که زمانی نماینده مجلس بودند. این تاثیر را قبول دارید؟ صد در صد از پتانسیل والد شهیدمان استفاده کردم. در این هیچ شکی نیست و این یک فرصت بود که در اختیارم بود. ایشان خدمات شایسته ای در مدت کوتاه خودشان داشتند. اما حفظ این جایگاه هم حائز اهمیت است. ما در طول این دوران سعی کردیم نگاه ابوی و مسیرش را داشته باشیم تا جایگاهش محفوظ بماند. از ان مهم تر حرکت مردم عزیز ما بود. از قدیم گفته اند که خوبی بکنید خوبی خواهید دید .خاطره خوشی که مردم از شهید افتخاری داشتند یک حرکت رو به جلویی بود. علی رغم این که بسیاری از دوستان و جوانان حرکت کردند. در انتخابات گذشته در لیست امید هم حضور داشتید. تاثیر لیست امید را در پیروزی خودتان تایید می کنید؟ در انتخابات گذشته همان طور که ما امتیازات خاص خودمان را داشتیم و عزیزانی از اکثر طیف ها  کنار ما بودند و از حمایت ها برخوردار بودیم. دوستان لیست امید باتوجه به این که لیست کشوری نیز بود در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که در آن لیست قرار بگیریم و قطعا نیز طرفداران و مخاطبینی داشت که قطعا اسم بنده را در آن جایگاه دیده بودند.چه بسا در طول انتخابات نیز این موضوع را داشتیم که می گفتند چون در فلان لیست و تفکر هستید ما همراه شما هستیم. البته این که کسانی بگویند ما به لیست های دیگر توجهی نداریم نیز قطعا این گونه نیست و ما از همه گروه های سیاسی استفاده کافی داشتیم. این گونه نبوده که من صرفا به خاطر این که فرزند شهید افتخاری هستم رای آوردم. همه دست اندرکار بود. آیا به اقدامات فراکسیون امید برگرفته از ان لیست هم پایبند هستید؟   روز اول که وارد مجلس شدم چند ماهی را وظیفه خودم می دانستم که در اکثر فراکسیون ها شرکت کنم. این طور که استنباط من بود باتوجه به تعابیر رهبرمان که می گفتند دو جناح ما بال هایی هستند که که باید این دو بال کشور را اداره کنند و ممکن است بسیاری از ضعف ها در کشور ما از همین خط و خطوط سیاسی باشد. آن چیزی که من دنبالش بودم در این فراکسیون ها پیدا نکردم و نهایتا در فراکسیون مستقلین قرار گرفتم. این احساس را داشتم که شاید این فراکسیون ها، فراکسیون های نمادینی باشد. اما در جهت کارها و تصمیم گیری های سیاسی و آرایی که وزرا می دهند این فراکسیون ها تاثیرگذارند. منتقدین در مورد فراکسیون مستقلین می گویند که به شدت دارای چرخش است و آرایشان متغیر است و توازن قوای مجلس را بهم زده اند. یقینا جایی که مشاهده شود منافع عمومی برای مردم است ت یقین بدارید فراکسیون مستقلین در آن راستا عمل می کند و برای همین مشاهده می کنیم که گاهی همراهی با فراکسیون امید و گاهی با فراکسیون اصولگرایان صورت می گیرد. مستقل بودن ما بدین معنا نیست که خط و خطوطی نداشته باشیم. کسانی که مستقل هستند یقین بدارید دارای تفکری هستند. شاید این فراکسیون را بتوان مجموعی از دو فراکسیون دانست که در جهت یک خط مشی حرکت می کند. باتوجه به این که وضعیت لیست امید کمی دچار تغییر شده و به نظر می رسد آن اقبال گذشته را ندارد هنوز به حضور در این لیست امید دارید؟ افرادی مثل ما که در لباس روحانیت هستیم در هیچ حزب و جناحی قرار نمی گیریم. شاید بسیاری از گروه ها تمایل داشته باشند که ما در آن مجموعه باشیم. مخصوصا اگر یک روحانی وظیفه اش را به نحو احسن انجام دهد. جریانات و مسائلی که پیش آمده یقین بدارید در  مواضعی که مردم قرار است انجام دهند تاثیرگذار است. بعضی از لیست ها هم انتظار دارند که افراد تماما در اختیارشان باشند. این ها مباحثی است که در مجلس نیز هست. من حق انتخاب را به مردم می گذارم. در مردم هم دو جریان حضور دارند. مردم به عملکرد شخص نگاه می کنند و  مسائل سیاسی در کلان مشخص می شود. آقای لاریجانی برای سخنرانی مراسم سالگرد پدرتان به فومن آمده بودند. دستاورد چنین سفرهایی چه چیزی بود؟ بله ایشان بزرگواری کردند و در مراسم شهید افتخاری حضور پیدا کردند. من از تمام کسانی که در این چهارسال برای سخنرانی شهید افتخاری حضور پیدا کردند هدفم این بود که از جایگاهشان برای رفع مشکلات مردم در حوزه انتخابیه استفاده کنم تا انتظارات مردم برآورده شود که افرادی حضور داشته باشند که هم شهید افتخاری را معرفی کنند و هم این جایگاه خدمت رسانی را بیشتر به مردم بشناسانند. آقای لاریجانی یک انسان توانمندی است و خیلی می شود از وجود ایشان در امور کلی کشور استفاده کنیم. اشراف ایشان به قوانین و مصوبات قابل لمس است. ما نیز چند مشکل داشتیم که حضور ایشان باعث شد آشنایی داشته باشند و بتوانند به ما کمک کنند که کمک ایشان نیز بسیار ارزشمند بود. چند درصد از مخالفین خودتان را در انتخابات گذشته توانستید در این بازه زمانی جذب کنید؟ چه مقدار از طرفدارانتان را نیز از دست دادید؟ عملکرد هر نماینده ای در طول خدمتش ریزش هایی دارد. این بستگی به نگاه آن افراد دارد. من همیشه گفته ام اسفند ۹۴ مردمی که به صحنه آمدند یک عشقی در شهرستان فومن بود که این حرکت صورت گرفت. چون خیلی ها اذعان داشتند که ما بعد از پدر شما دیگر کمتر در انتخابات حضور داشتیم. من این عشق و علاقه را احساس کردم. در فرایند این کار بدون شک یک عده ریزش داشتند. از آن طرف کارهای انجام شده در خدمت رسانی عده دیگری را به این سمت کشانده است. عده زیادی از مخالفین در کنار ما هستند. جلساتی برای هماهنگی برگزار شده است. البته مخالفین هم این گونه نیست که اکثرا با شخص بنده مخالف باشند، شاید مثلا در همه جمع های گروهی این گونه باشد. فکر می کنم تعداد قابل توجهی از مخالفین امروز متوجه شدند که این مسیر که مسیر توسعه است اگر همکاری صورت گیرد و نخبگان دورهم جمع شود می توان آن را تسریع داد. البته ما ریزش هایی داشتیم. دوستانی زحمت کشیدند و انتظاراتی داشتند که البته انتظارات شخصی نیز کمتر بود. افرادی بودند که مثلا انتظار داشتند فلان مسیر و راه را ترسیم می کردیم که صورت نگرفته است و مسلما این به نارضایتی مبدل می شود. در مورد همین کاستی ها چقدر اطرافیان را مقصر می دانید؟ موفقیت یک نماینده با یک تیم خوب صورت می گیرد. در انتخابات گذشته هم تیم بسیار خوبی دور هم جمع شدند که از گروه ها و فکرهای مختلف حضور داشتند. دل نگرانی هم این بود که این کاستی ها رفع شود و شهرستان فومن و شفت جایگاه بالایی به دست آورد. حالا در فرایند این کار ممکن است تیم اولیه نتوانست این حضور را به خوبی جمع کند. خیلی از دوستان می گویند که مقصر اصلی خود شما هستید که نتوانستید این حلقه را جمع کنید. من نیز دلایل خاص خودم را دارم. نه این که جمع نشده اند ولی اتفاقاتی افتاد که حالا نیازی نیست من تشریح کنم. من از نظرات کارشناسی این دوستان استفاده کرد ولی عده ای شاید در جمع انتظارشان این بود که در تصمیم گیری ها دخیل باشند. البته  به نوعی اکثرشان همراهی کردند ولی شاید بعضی سلایق متفاوت باشد. فکر می کنید حلقه اطرافیان شما در دوره بعدی دچار تغییر شود؟ فکر می کنم خیلی کم باشد. بار نمایندگی بسیار سخت و سنگین است. اگر تیم خوب در همه بخش ها همراه نباشند قطعا خیلی ها گله می کنند. بسیاری از این گله ها شخصی نیست و برای پیشرفت شهرستان است و درست نیز هست و من فکر می کنم کسی که باید از این مسیر استفاده لازم را ببرد مسلما باید کنار این تیم باشد. در هر صورت این ریزش فکر کنم کمتر باشد. در مورد دو شهرستان فومن و شفت نکته ای که شاید درست باشد این است که به اندازه دیگر شهرستان های استان و یا ظرفیت مناسبش توسعه پیدا نکرده است. همین که حالا جلسه شهرستان کمتر توسعه یافته برای شهرستان شفت تشکیل می شود بدین معنا است که این توسعه کمتر دیده شده است و خیلی کارها مانده اند. علت این مساله را در چه چیزی می بینید؟ فومن و شفت شهرستان های سیاسی هستند. علی رغم این که حضور مردم در همه انتخابات بسیار چشمگیر بوده اما خیلی اوقات افرادی که در راس مسائل سیاسی هستند خیلی نمی توانند استفاده خوبی داشته باشند. عدم استفاده از زیرساخت ها و عدم بهره گیری از مدیران خوب خیلی تاثیرگذار است. در دوران گذشته شهرستان شفت نتوانست این استفاده را بکند و از امتیازات کشوری بهره ببرد. حالا شاید بخشی از آن به مدیران برمی گردد و یا بخشی به زیرساخت هایی لازم است که اعتبارات مناسب می خواهد که این هم راه داشت و می توانستند با پیگیری های فراوان این مسیر را طی کنند. شاید بخشی از ضعف ها این باشد که نتوانستیم از این مدیران استفاده کنیم. در انتخابات گذشته از آقای روحانی حمایت کردید آیا هنوز از تصمیم خودتان دفاع می کنید؟ انتخاب آقای روحانی یک انتخاب فردی نیست. انتخاب یک تفکری است که در این مسیر قرار گرفته است. آقای روحانی انسان توانمندی است و تجارب ارزشمندی دارد. جایگاه مجلس، امنیت ملی او به جایگاه ریاست جمهوریش ختم شد. عهد من با خودم این است که هرجایی مسئولی بخواهد در کنار مردم باشد و ارزش های نظام را بر اساس چشم انداز رهبر انقلاب اولویت خود قرار دهد انسان موظف است همراهی کند. ما تا جایی که به نظام، رهبر و مردم پایبند باشند همراهی خواهیم کرد. وقتی دولتی را مردم انتخاب می کنند و حکمش را رهبری عزیز تنفیذ می کنند هرجایی از مسیر خارج شود در راس هرم رهبری عزیز با هیچ کسی تعارف ندارد. برنامه ها و خط مشی را ایشان مشخص می کند. شاید در پائین دست انتظاراتی داشته باشیم و بگوئیم آقای فلانی خواسته های ما را برآورده نکرده است، باید ببینیم این خواسته ها در چه مسیری است ولی روی هم رفته من نسبت به دولت ها آقای روحانی را در انجام کارهای عمرانی خیلی موفق دیدم. خدمات زیادی شده است. ممکن است در خیلی جاها کاستی باشد که چنین هم هست. الان هم از مردم سوال کنید یک سری نکات مثبت را می گویند و یک سری نکات منفی را! به نسبت همه دولت ها موفق تر بودند؟ نمی شود گفت نسبت به همه دولت ها ولی می توان گفت در جایگاه فعلی بسیار موفق بود. باتوجه به مشکلات فراوانی که داشتند. در سطح کلان بین المللی اتفاقاتی رخ داد و همچنین حضوری که ما باید در منطقه داشته باشیم به نظرم حضور ایشان بسیار خوب بود. در این جایگاه بعضی از افرادی که شاید ادعا داشته باشند چنین موفقیت هایی به دست نمی آمد. حالا نمی گوئیم صد در صد موفق هستند. ما خودمان انتقاداتی را داشتیم. اخیرا به خود آقای رئیس جمهور هم عرض کردم شما مثل ما منتخب مردم هستید و مشروعیت شما از انتخاب است. این که من شما را مورد خطاب قرار می دهم کاستی ها را مشاهده می کنم و خطاب قرار می دهم. این که مخاطب من شما هستید برای این است که مدیرانش پاسخگوی خوبی نیستند. پس در راس هرم به مدیر برمی گردد. در ۲۵ مهر سال ۹۶ گفته بودید رئیس جمهور آمریکا توان خروج یکطرفه از از برجام را ندارد و برجام یک معاهده بین المللی چند جانبه بوده که تضمین ان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. با اتفاقاتی که پس از آن رخ داد فکر نمی کنید چنین تحلیلی بیشتر تاریخ مصرف داخلی داشت؟ برجام در زمان خودش یک اتفاق بسیار ارزشمندی بود. حالا در فرایند اگر تغییر کرده جای بحث و بررسی خودش را دارد ولی این که همه مشکلات کشورمان را به برجام وصل کنیم این هم بی انصافی است. آن شرایط خاصی بود. ما در لبه پرتگاه بین المللی بودیم و اتفاق نویی افتاد. شرایط ما بسیار حاد بود که تبدیل به بحرانی می شد که این را تبدیل به احسن کردیم ولی در مسیر راه بدعهدی هایی که از دولت آمریکا و یا همراهان آن ها دیدیم به نظرم نظام ما باید یک تصمیم انقلابی که رهبر عزیزمان می فرمود را بگیرد که این رهنمودهای داهیانه رهبری و حرکت  دولتمردان مردان را مشاهده کردیم. روی هم رفته مشکلات خودمان را نمی توانیم به برجام گره بزنیم. اگرچه در سطح کلان خیلی ها می گویند بازار بده بستان است. باید بدهید تا بگیرید ولی وقتی راه بر همه بسته می شود دیگر بده بستانی وجود ندارد. امروز مشکلات عدیده ما برای برجام نیست و این اعتقاد قلبی ما نیست. پس مشکلات عدیده ما به چیزهایی برمی گردد؟ عدم خودباوری مدیران و استفاده از متخصصین و این که همه کنار هم ننشینیم. این که در کشور چند صدا نباشیم. مقام معظم رهبری چشم اندازی دارند که قرار است ما را به افق ۱۴۰۴ برساند. برای همان برنامه ریزی شود کارها روی روتین قرار می گیرد. دستگاه ها و قوای سه گانه باید در راستای آن عمل کنند. این که هر کسی برای خود قانونی تفسیر کند و یا حرفی بزند به آن هدف عالی نمی رسیم. امروز اگر می خواهیم به همان جمله حضرت آقا برسیم که بودجه مان از نفت قطع شود باید به خودباوری های خودمان نگاه کنیم. باید به عشق ایران اسلامی و ارزش هایی ما را به اینجا رسانده همه دور بنشینیم و از نظراتش استفاده کنیم. برگردیم به مسائل حوزه انتخابیه، در جلسه ای گفته بودید که وظیفه نماینده آسفالت کردن لانه مرغ مردم نیست. به نوعی این حرفتان در مورد دیگر همکارتان بود. این درست است که آقای دلخوش در آسفالت بعضی مناطق هم مرز فومن نقش داشتند؟ نخیر، بیان من این گونه نبود. بعضی ها برداشت بدی کردند. ما در روستاها که می رفتیم مردم این تعبیر را به کار می بردند که چطور می شود بعضی جاها تا لانه مرغ خانه ها آسفالت شده است. نامی از کسی برده نشد. تعبیری بود که بعضی از مردم در بعضی روستاها داشتند. ما نامی در جلسه ای نبردیم. در جهت مزاح گفتیم که ما نماینده این جور مسائل نیستیم. وظیفه عمده ما آسفالت یا برق نیست ولی من در گرفتن اعتبارات از جمله سهمیه آسفالت نقش دارم. ولی این که من بگویم این روستا را ول کن و آن یکی روستا را درست کن من اینجا حقی ندارم. حالا ممکن است در گذشته چنین کاری صورت می گرفت که شده است. ما روستایی داشتیم که اصلادر طول دوران نمایندگی نمایندگان گذشته همیشه از لیست خارج می شد. نگاه ما این نبود. نگاه ما در این بود که هر روستایی که دارای ظرفیت است استفاده کنیم. االان نسبت به قبل در مورد آسفالت ها چه پیشرفتی صورت گرفته است؟ در دورانی که وضعیت اقتصادی نامناسب است و مشکلات بسیاری داریم این حجم از خدمت رسانی یک موفقیت چشمگیر است. دوره ما الحمدالله ما تنها در بخش راه روستایی بیش از ۶۰ کیلومتر آسفالت داشتیم. در بحث قیر که همه نمایندگان با ان قیر هستند، ممکن است عده ای با بعضی ارتباطاتی که دارند شاید کاری انجام دهند این به ارتباطات برمی گردد ولی در طرح هادی دو شهرستان فومن و شفت بی نظیر عمل کرده است و مردم این را می بینند.   در قضیه سد لاسک حمایت شما از این پروژه نوعی ابهامات را مطرح کرد و قضیه مخالفت با حفظ تالاب انزلی مطرح شد. فکر نمی کنید احداث سد لاسک در محیط زیست منطقه تاثیر نامطلوب داشته باشد؟ من همین جا از شما کمک می گیرم. آن هایی که می گویند سد لاسک ضرر دارد. الان تشریف ببرند شفت را ببینند. همین سیل اخیر و خرابی های آن را مشاهده کنید. اگر ما سدی داشتیم که این آب را ذخیره و تقسیم بندی می کردیم هیچ وقت این خرابی ها را نداشتیم. ولی اگر سدی ساخته شود که شاهراه اصلی تالاب را تهدید کند آن وقت چه باید کرد؟ هیچ اتفاقی برای تالاب نمی افتد. مشکل تالاب انزلی احداث سد لاسک و سدهای دیگر نیست. مشکل تالاب را  متخصصین می دانند. در گیلان ما بحث لج و لجبازی را داریم. می گویند چون با فلانی مخالف هستم باید افراد را جمع کنم و به خدمتش برسم و منفعت عمومی را کنار بگذارم. در قضیه تالاب انزلی من در جلسات کارشناسی زیادی نشستم و از نظر متخصصین استفاده کردم شاید ارتباطی هم با گیلان نداشته باشند .آن چیزی که ان ها توضیح دادند و تحقیق کردند مشکل تالاب انزلی رسوباتی است که از رودخانه ها به آن جا ریخته می شود. تالابی که تا دیروز نه متر ارتفاع داشت اکنون به حدود یک متر رسیده است. خوب نگاه کنید رسوباتی است که جمع شده است. یکی از فواید سد همین جمع کردن رسوبات است. یکی از بحث های کارشناسی احداث سد این است که روستاهای پائین دست و بالادست دچار مشکل و اختلال می شوند. مثلا روستاهای پائین دست دچار خشکسالی می شوند و روستاهای بالادست پر آب! فقط یک روستا است که در مخزن سد قرار می گیرد که جانمایی آن هم صورت گرفته است و کارهایش انجام گرفته است. سد لاسک قرار نبود در همین نقطه فعلی احداث شود. ۵ نقطه را انتخاب کرده بودند که به اینجا رسیدند. هر وقت به هر طریقی برای حفظ محیط زیست و روستاها در بالادست این سد را احداث کردند. اگر در پائین دست این سد احداث می شد شما یکی از سدهای ویژه کشور و حتی یکی از مناطق زیبای گردشگری حتی در جهان می شد. متاسفانه حساسیت های قومیتی و طایفه ای و یا دیدگاه افراد لحاظ می شود. با عدم استفاده از کارشناسان خبره حرف و حدیث هایی می شود. نگاه ما اگر یک افق پنجاه ساله باشد که بخواهیم در آن سال از این ترسالی خارج شویم و نزولات آسمانی نداشته باشیم چه باید بکنیم این نگاه را تعیین می کنیم. دیگر نمی گوئیم که در پائین دست ما هکتارها شالیزار آب نداشته باشد چه باید بکنیم. این آب شیرینی که وارد دریا می شود را چه باید بکنیم. الان سرنوشت احداث آن به کجا رسید؟ تمام شد. الان فقط  باید در جدول برنامه و بودجه قرار بگیرد. چون در جدول سال ۹۳ تامین اعتبارصورت گرفته بود که باید الان به روز رسانی شود. الان ۵۶ میلیارد تومانموجود است و در حساب پیمانکار وجود دارد که الان باید بروز رسانی شود که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. این که این میزان به شهرستان شفت ورود کند آقایان این را نگاه نمی کنند؟ یک روستایی که با سختی زندگی می کند بدون برق و گاز و امروز فراخی نعمتی سراغش امده است. علی رغم این که باید نگاه محیط زیستی نیز باید باشد و من این را شک ندارم. خود من هم مدافع آن هستم. چون منابع طبیعی باید یک چیزهایی را لحاظ کند و در قرارداد هم نوشته شده که پیمانکار و یا کسی که احداث سد را مدیریت می کند اگر به پیوست های مخیط زیستی توجه نکند محیط زیست و منابع طبیعی می تواند کار را متوقف کند. از سد لاسک که عبور می.کنیم می رسیم به یکی دیگر از مشکلات حوزه انتخابیه شما یعنی پل ورودی شهر فومن، استنباط در مورد این پل این است که هر نماینده ای که به مجلس ورود می کند یک تغییری در آن ایجاد می کند. آیا این حیف و میل بیت المال نیست؟ آن هایی که حیف و میل کردند باید پاسخگو باشند. نگاه من این است که اگر کاری در استانی انجام می شود باید با فضای آن استان و مسائل تاریخی آن شکل بگیرد و در واقع یک بسته فرهنگی داشته باشد. نمی توانیم پلی که در سیستان و بلوچستان می زنند همان پل را در گیلان بزنند. شما در اصفهان و شیراز را نگاه کنید بیابان هایی است. آن جا هر پلی بزنید همه تعریف می کنند. ولی اینجا در منطقه ای گردشگری و مذهبی و تاریخی ورودی شهرستان را با تلی از شن می سازید آن هم از مسیردرختان زیبایی که حزء حرایم هفت گانه کشور هستند. در این مسیر زیبا شما با یک سازه زشت کریه المنظری برخورد می کنید که مثل یک دمل چرکین می ماند. ما نظرمان این بود که شما این پل را ساختید و  کسانی که حیف و میل بیت المال کردند باید پاسخ دهند و دستگاه ای نظارتی باید پاسخگو باشند. کسی در مورد این برخورد پیگیری کرده است؟ آن هم باتوجه به این که خودتان صحبت میلیاردها تومان شنی می کنید که در اینجا ریخته شده است؟ خود شن ها الان قابل استفاده است و باید تبدیل به احسن شود. این هزینه انجام شده و باید در همان جا استفاده شود. یعنی اگر قرار است این سازه تغییر پیدا کند باید همان مصالحی که دور ریختنی نیست  استفاده شود. اصلش می ماند روی سازه بتونی که هزینه شده و اشتباه بوده است. کسانی که بدون کار کارشناسی این کار را انجام دادند باید پاسخگو باشند. خب باید مشخص شود که چرا این تغییر صورت گرفته است. مردم دنبال مقصرین می گردند آیا برای برخورد با این مقصرین قصد برخوردی است؟ یکی از ضعف هایی که ما امروز می بینیم و مردم هم شکایت دارند همین است که یک کار اشتباهی با حیف و میل بیت المال صورت بگیرد با آن متصدی چه می کنند. نهایتش این است که اگر مثلا در گیلان مسئول است به یک استان دیگر ببرند. مردم این را نمی پسندند. ما بگوئیم این سازه باید بسته فرهنگی با محیط داشته باشد الان هم اقل تخریب صورت می گیرد اگر حرف گوش دهند که نمی دهند. شاید میترسند که پاسخ دهند. این ها کی هستند؟ می شود شفاف تر بگوئید؟ مجموعه وزارت راه است که باید ورود کند. در کمیسیون عمران هم جلسات مختلفی گذاشتیم. نمایندگان بازرسی و قوه قضائیه هم در جلسه بودند. گفتند حرف شما درست است. راه حل چی است؟ راه حل این است که اقل تخریب را داشته باشیم. آن جا سازه بتنی است که یک لاشه است که اگر هنرش را داشته باشیم می توانیم از لاشه های آن جای دیگر هم استفاده شود. اینجا فقط چند ستون است که تخریب می شود. این را آقابان باید پاسخ دهند؟ الان پل هایی در کشور تخریب شد. پل بوئین زهرا و یا نادری اهواز و صادقی و گیشای تهران تخریب شدند. روی پل فومن چهارده سال پیش می توانستند کار کنند و باید سریعتر افتتاح می شد ولی هر بار آمدند مثل خالکوبی شیر یا دمش را زدند یا شکم و یالش را و دیگر چیزی برایش نماند. اینقدر این پروژه را معطل کردند که دیگر نتیجه ای نداشت. یکی از بدی های استان ما همین است. یک پروژه ای که باید دوساله تمام شود این قدر طولانی می کنند که از کیفیت و بهره برداریش می افتد. این سازه این گونه نبود. الان هم در مجموعه وزارت راه یک بحث این است که چند ماه تا انتخابات مانده است. ببینید این نماینده رای می آورد یا نمی آورد. بعد اگر رای نیاوردیم می روند با بعدی پای مذاکره می نشینند که شتر دیدی ندیدی و این ضعف امروز دستگاه ما است. یعنی ممکن است دوباره ساخته شود؟ دیگر بستگی دارد کسی که مردم انتخاب می کنند نگاهش به شهرستان فومن یک نگاه فرهنگی مذهبی و تاریخی است یا نه! من یقین بدانم این پل به همان شیوه بهره برداری می شد حادثه ها می آفرید. تریلی ها با بار روی شن باید می آمدند و این باران ها شن را شست و شو داد که من عکس هایش را دارم که حوادث تلخی را مشاهده می کردیم. الان هم آقابان حرف گوش نمی دهند. بسپارند به این طلبه حقیر معتقدم که سازه ارزشمندی با هزینه بسیار کمتر خواهد شد. در مورد تیم شهرداری فومن هم گفته می شود که شما در جلسه شورای شهر درخواست داشتید که باشگاه به شما واگذار شود و حتی اصطلاح «انا الرجل» را بیان کردید. این نوعی دخالت سیاست در ورزش نبود؟ این هم باید اصلاح شود. خواست جوانان شهرستان این بود که من هم و غم خودم را برای تیم شهرداری فومن بگذارم. من برای جوانان این کار را کردم. اگر به ورزشگاه رفتم جوانان خواستند. آن روزی هم که در مسابقات جام رمضان لباس ورزشی پوشیدم درخواست همین جوانان عزیز بود که گفتم چشم. اگر در تیم شهرداری فومن که یک امیدی را در دل شهرستان به خصوص جوانان زنده کرده است من ورود کردم به دلیل مسائل حاشیه ای بود که در تیم افتاده بود. من در جلسه گفتم آقایان شما سال هاست تیم را بین بعضی افراد و اسپانسرها پاسکاری می کنید. هر کسی می گوید «انا رجل» شما می گویید خوش آمدید. اما در قراردادتان می گویید این تیم بدهی دارد، مشکل دارد و... و آن ها هم می گویند که ما همه این مشکلات را حل می کنیم و امضا هم می کنند. اما بعد از یک سال نفر بعدی که می آید همان آش و همان کاسه است. بعد هم گفتم اگر قرار است هرکسی از بیرون بیاید و بگوید «انا رجل» پس ما هم «انا رجل» و اجازه دهید تیم را مدیریت کنیم. البته این مدیریت بدین معنا نیست که ما مدیر باشگاه باشیم. این به چه معناست؟ تیم را به ما بدهند که همه ورزش دوستان بنشینند و از افراد پیشکسوت و سرمایه گذاران بزرگ فومن استفاده کنیم و یک هیات امنای خوبی شکل بگیرد و بگوئیم این تیم سالی فلان قدر هزینه دارد، شما محبت کنید بالای سر بچه ها باشید. وگرنه این که کسی را بدون شناخت از آن یک قراردادی بگذارید و امضاء کنیم این همه مشکلات ایجاد می شود. در آن جلسه هم قرار شد که یک هفته به ما وقت بدهند. ما در آن یک هفته نشست هایی برگزار کردیم و رایزنی هایی داشتیم. خیلی ها گفتند با ما هستند که البته ما متوجه نشدیم همه می گویند با ما هستند و بعد اتفاق نمی افتد. رفتیم جلسه شورای شهر و گفتیم چون تیم برای شورای شهر و شهرداری است اگر مشاهده می کنید کسی صلاحیت مدیریت این تیم را دارد به او واگذار کنید و من هم حمایت می کنم. همان طور که در دوره های گذشته نیز این حمایت کردم. من از آقای دکتر نوبخت مبلغی را که به وزیر ورزش دستور داده بودند گرفتم. اعتباراتی که برای ورزش شهرستان در طول این مدت گرفتم در هیچ دورانی سابقه نداشته است. فکر نمی کنید تیم شهرداری فومن به دلیل عدم زیرساخت لازم توانایی حضور در دسته دوم هم ندارد؟ حالا یک تیمی با تلاش جوانان بالا امده است. این زیرساخت ها را دولت باید فراهم کند. چهارده سال است ورزشگاه ما بلاتکلیف است. حالا هم گفته می شود قرار است در یک استادیوم رشت بازی کنند. بله، جالب است یک ورزشگاه دیگر ما را نیز تخریب کردند. گفتند می خواهیم چمن مصنوعی بزنیم و ما را از همان ورزشگاه هم محروم کردند. این بی تدبیری ها است که جوانان گله دارند. حالا در نهایت شورا به چه نتیجه ای رسید؟ فعلا با جلساتی که گذاشتیم فرد خاصی را انتخاب نکردند، از آن جا که مسابقات شروع شده قرار شد که شهرداری علی الحساب مبلغی را تقبل کند تا این که اشخاصی که تیم را می خواستند خودشان را نشان دهند ولی بازهم مشکلات عدیده ای وجود دارد. در چهار سال گذشته فومن چهار فرماندار عوض کرده است. شفت چند سالی است که یک فرماندار دارد. این شائبه دخالت شما در امور اجرائی برای تغییر مدیریت اجرایی را بالا برده است. گفته می شود اختلاف فرمانداران با شماست که این تغییر و تحولات را به وجود می آورد. من به شخصه هیچ دخالتی در کارهای مدیران ندارم. اما من که به تنهایی در این جایگاه نیامدم. من را مجموعه ای از طیف و گروه و مردم خاصی همراهی کردند و یقینا آن ها مطالباتی دارند. یک سری نیازمندی های به حقی فشارهایی را به ما تحمیل می کند. روز اولی که انتخاب شدم خیلی ها خواستند ما مدیران را تغییر دهیم که من گفتم ما تعویض نمی کنیم بلکه ترمیم می کنیم. متاسفانه بسیاری از مدیران قدر این تغییر را ندانستند. این که هر کسی کار خودش را کند. حالا چون در سطح کلان تغییراتی ایجاد می شود چرا باید مردم را متمایز کنیم که چون شما با فلانی بودید حق ندارید داخل بیایید و یا برعکس! یکی از گرفتارهای مردم همین است. در مورد فرمانداران که عوض شدند، وزارت کشور بعد از انتخابات دنبال تغییر فرمانداران بود. افرادی را معرفی کردند که از ما نیز نظر خواستند. حالا قرعه فال به نام شخصی افتاد. اما در زمان کار چالش هایی ایجاد می شود که مشاهده می کنید کارها به نحو احسن انجام نمی شود. یک کسی سیاسی است و یک کسی سیاسی کاری می کند. کسی قرار است کار کند اما یک کسی به قول ما طلبه ها راه را عوضی می رود یک کسی عوضی است. در مسیر راه هدف خدمت به مردم است، نه این که کاری کنم که بین جوانان و گروه ها و مدیران اختلاف شود. کار یک مسئول اجرائی این نیست که اختلافات را دامن بزنند. وقتی مشاهده می کنید که یک گره ای ایجاد شده ضرورت دارد که ما نیز فریادی بزنیم. فرماندار سوم هم که ارتقا پیدا کرد، ما مشکلی نداشتیم. روی هم رفته هر کسی در فومن فرماندار بوده ارتقا پیدا کرده است. در واقع ما سعی کردیم که ارتقا پیدا کنند. حالا چون رابطه شما با آقای محسنی فرماندار شفت خوب است ممکن است فرماندار شدن ایشان را ببینیم؟ این دیگر به وزارت کشور برمی گردد و تصمیمی که آن ها می گیرند. این که وزارت کشور تصمیم بگیرد ایشان در مقام بالاتر باشد ما نیز استقبال می کنیم. شما از معدود نمایندگان روحانی گیلان در بیست سال اخیر بودید. علت کمرنگ شدن حضور روحانیون در پست های نمایندگی مجلس نسبت به گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟ من فکر می کنم یک روحانی در میان مردم و کنارشان باشد این اعتماد را همیشه خواهند داشت. در طول مدتی که ما در شهرستان بودیم من همیشه سعی کردم این جایگاه و نگاه مردم را متزلزل نکنم. چون حکومت ما حکومتی اسلامی است و شاخصه این اسلامیت معمولا افراد روحانی جامعه هستند بعضی ها خیلی از کاستی ها و مشکلات را به نام روحانیتی که جایگاه مدیریتی دارد منتسب می کنند که این تفکر درستی نیست. شاید همین دلایل باشد که رغبت به روحانیون کمی کمتر باشد. وگرنه ما در استان روحانیون بسیار خوب، نخبه و خوشفکری داریم. در نهایت هرکسی پاسخگوی اعمال خودش است و این را طوری در زندگی خودش پیاده کند. من اگر خوب باشم مردم هم خوب انتخاب می کنند. در انتخابات دوره گذشته شما در دور اول بررسی رد صلاحیت شدید و در دور دوم تایید! شایعه بود که آقای عاشوری در تایید صلاحیت شما نقش داشتند. این شایعه را تایید می کنید؟ ممکن است خیلی ها زحمت کشیده باشند ولی ما اسمی از ایشان در میان زحمت کشیده ها نداشتیم. اگر واقعا این را ثابت کنند که سهم داشتند حتما از ایشان تقدیر می کنم. در گیلان شاهد بعضی بنرها هستیم که در نوع خود مایه تعجب است. حالا در مورد شما هم یک بنر تبریک انتخاب «عضو ناظر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور» را نصب کرده بودند. این بنرهای تشریفاتی و شاید عجیب و غریب را تایید می کنید؟ این دیگر به طرفداران و نوع حمایتشان برمی.گردد. قرآن می فرماید «و أمّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فحَدِّثْ» امام یک تفسیر زیبایی درباره این آیه دارند که نعمات خودتان را به مردم بازگو کنید. مسئولین تلاش های خودشان را بگویند. این یک بعد قضیه است ولی جایی است که ارتقا پیدا می کنید چند نفر هوادار می گویند ما به عشق فلانی می خواهیم یادی کنیم و پرده ای بزنم. این بحث علاقه و طرفداری است ولی این نیست که من بگویم چند نفر حرکت کنند و پرده بزنند. در قضیه اخیر انتقال آب دریای کاسپین و اعتراض نمایندگان شمالی عکس شما در اعتراض و یا نامه استیضاح وزیر نیرو دیده نشد و برای همین می گفتند که شما قصد حمایت از وزیر نیرو را دارید که در احداث سد لاسک کمک کرده است. نظرشما در مورد انتقال آب دریای کاسپین چیست؟ من در این رابطه مصاحبه ای نوشتم که خود گیل خبر هم منتشر کرد. اعتقاد من این است که هزینه بالایی دارد و از نظر زیست محیطی به اکو سیستم منطقه ما نمی خورد. هزینه بالای اقتصادی آن بالغ بر سی هزار میلیارد تومان است و هشتاد کیلومتر باید از داخل جنگل و میان درختان عبور کند. اگر مثل چین به فناوری برسیم که بدون قطع یک درخت در انتقال آب توانمند باشیم و این تکنولوژی را داشته باشیم خیلی عالی است. ولی نوعا در این کشور مسبوق به سابقه نیست. من در این مصاحبه نظراتم را اعلام کردم. البته اسم من در استیضاح هم هست. همکاران معمولا عادت دارند که صفحه اول امضا کنند که معمولا بعد امضاهای اولیه پر می شود و صفحات دیگر را نشان نمی دهند .   شما در انتخابات گذشته در جایگاه ریاست هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر رشت استعفاء دادید. دلایل این استعفاء به چه عواملی برمی گشت؟ بدون تعارف بگویم که اعتقاد من بر این بود کشور چون در مسیر قرار گرفته بود و عده ای می خواستند افراد تمییز قرار گرفته شود. درخواست هایی هم از سوی همکاران و بعضی افراد بود . من اعتقادم این بود که این جایگاه سختی است. اگر اختیاری داشتم که با مشورت و نظر دیگران این کار را انجام می دادم اما نوعا در روند کار این گونه نبود. این که بخواهیم یک مسیر را یک طرفه جلوه دهیم و دیگران را نادیده بگیریم موفقیتی ندارد. شما به شفافیت مالی خودتان و بستگان خودتان اعتقاد دارید؟ آماده و آماده ایم. من کاملا در این زمینه آماده ام. طرح شفافیت مالی طرح بسیار خوبی است که مردم بدانند یک فرد مسئول قبلا چه داشته و الان چه دارد. در طول دوران نمایندگی پیشنهاد رشوه داشتید؟ از این که رشوه در بعضی جاهای کشور هست شکی نیست ولی من نه و این را هم مدیون همین لباس هستم. وضعیت مالی شما بعد از مجلس بهتر شده است یا بدتر؟ هزینه های ما بیشتر شده است. وگرنه اگر بخواهید با هر ترتیبی وضعیت را بسنجید هزینه های ما بالاتر رفته است.