نیکفر

گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد  از مصاحبه های محمد صادق حسنی ، کاظم دلخوش ، ولی داداشی ، مهرداد لاهوتی ، غلامعلی جعفرزاده ، منوچهر جمالی ،  محمدحسین قربانی ، اسدالله عباسی و جبار کوچکی نژاد نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، ذبیح نیکفر نماینده شهرستان های لاهیجان و سیاهکل دهمین  نماینده ای بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. نیکفر که اولین دوره نمایندگی خود را تجربه می کند با شکست دادن ابوذر ندیمی نماینده سه دوره لاهیجان و سیاهکل توانست کرسی نمایندگی مجلس را به دست آورد و از جمله نمایندگان فراکسیون اصولگرای مجلس دهم محسوب می شود. چالش ها و حاشیه ها با نماینده سابق، بحث دخالت در انتصابات، عدم موفقیتش برای حضور در در فراکسیون آموزش و تحقیقات و بعضی ابهامات در مورد نزدیکانش از جمله مباحثی بود که در این مصاحبه از این نماینده مجلس پرسیده شد.  

آقای دکنر نیکفر، آیا پس گذشت این چند سال هنوز از کار نمایندگی لذت می برید یا خسته شده اید؟ از این که توفیق خدمت پیدا کردیم لذت می بریم. نه این که دنبال کارهای لذت بخش باشیم. لذتش در همراهی و خدمت به مردم است. آیا بدین معنا است که در دوره بعدی انتخابات هم حضور داشته باشید؟ ما تکلیف داریم که در صحنه باشیم. یک کانال تلگرامی چندی پیش مدعی بود که شما به همراه بعضی کاندیداهای اصولگرا جلسه ای گذاشتید. این جلسه را تایید می کنید؟ بله این جلسه تشکیل شد. چه مسائلی در آن مطرح شد؟ ما در این جلسه بحث حضور در انتخابات، مشارکت حداکثری مردم، شاخص هایی مد نظر مقام معظم رهبری برای یک کاندیدای ولایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. وقتی جلساتی این چنینی برگزار می شود بحث بر سر این است که معمولا دنبال یک وفاق یا اتلافی هستند. مثلا صحبت این می شود که ممکن است همه به نفع یک نفر کنار بروند. این جلسه به معنای انصراف یک کاندیدا نبود. بلکه ممکن است منافع ما و برنامه ها و حرف ها را به مسیر مشترکی برود تا فضا به سمتی مشارکت حداکثری مردم پییش برود و بتوانیم از التهابات پرهیز کنیم. وقتی قرار است به نفع هم کار کنید. چرا سعی نمی کنید که این اتحاد به جایی منتج شود که به یک کاندیدای واحد برسید؟ در کنار هم قرار دادن ممکن است به یک نتیجه هم منتج شود. ممکن است دوستان به نتیجه ای برسند که این فداکاری و ایثار هم داشته باشیم و در کنار هم برای یک اهداف مقدس و بلند در کنار هم قرار بگیریم. بیشترین مراجعان دفتر شما چه درخواست هایی دارند؟ درخواست های اشتغال و تسهیلات و مواردی از این قبیل چه فرصت های شغلی را می توانید برای آن ها ایجاد کنید؟ ما باید یک سری تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهیم ولی نکته ای که من پیگیری می کنم و امیدوارم به نتیجه نهایی برسم پیگیر سرمایه گذاری برای تولید خودرو باشیم. ما شهرک صنعتی در تموشل لاهیجان داریم که زیرساخت های آن فراهم شده و مقدمه ای فراهم شد که یک شرکت خودروسازی تولید خودرو را راه اندازی کند. با ایجاد این کارخانه چند نفر مشغول به کار خواهند شد؟ حداقل سه هزار نفر نماینده قبل از شما سابقه چندین دوره نمایندگی را داشتند و رویکردهای خاص خودشان را داشتند. آیا فکر می کنید شما تاثیرگذارتر از ایشان بوده اید؟ مردم رویکرد متفاوتی می خواستند و من به اعتراف خیلی ها قبل و بعد از انتخابات متفاوت نشدم. بنابراین در کنار مردم بودن و پیگیری ها و به قدر کفایت سخن گفتن و بی نهایت پیگیری کردن از جمله ویژگی هایی بود که سعی کردم به آن توجه داشته باشم. در امور کشوری چه تفاوت هایی ایجاد شده است؟ این تفاوت را باید در مصاحبه ای با مسئولین دستگاه های وزارتخانه در سطح ملی جستجو کنید. خودتان هم گزارش مقایسه ای دارید؟ به مسئولین دستگاه ها و وزارتخانه ها مراجعه کنید. شاید اگر من این موضوعات را مطرح کنم زیاد اخلاقی نباشد. این را باید رسانه ها دنبال کنند و تفاوت را از مسئولان دستگاه ها در سطوح مختلف جستجو کنند. آقای ندیمی را هنوز رقیب خودتان می دانید؟ من هرکس در انتخابات وارد شود را به عنوان رقیب می شناسم. اما همیشه یک نگاه رفاقت به رقبا دارم. چون جزئئ از نظام است . اگر شورای نگهبان هر کسی را تایید کند خاصیت و ظرفیت نماینده شدن را دارد و قابل احترام برای من است. ایشان در دور پیشین انتخابات درخواست مناظره با شما را داشتند ولی شما قبول نکردید. من نخواستم با ایشان مناظره کنم. از بحث انتخابات بگذریم. در ابتدای مجلس شما دوست داشتید که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شوید. در حالی که انتظار بود به عنوان پزشک در کمیسیون بهداشت حضور داشته باشید. این تغییر کمیسیون را شکست تلقی می کنید؟ تخصص من فقط کمیسیون بهداشت نیست. من سی سال در آموزش و پرورش بودم و می توانم ادعا کنم آنجا اطلاعات کمی نداشتم ولی نیم نگاه سیاسی در تغییر کمیسیون وجود داشت. طوری که با نرفتن من ترکیب هیات رئیسه تغییر می کرد و برای همین نگرانی از حضور من در کمیسیون وجود داشت اما در کمیسیون بهداشت هم خدماتی را ارائه دادم و در مسئولیت هایی که به من سپرده شد پیگیر بودم. در خرداد ۹۵ همان ابتدای مجلس از طرح تحقق و تفحص از استانداری گیلان به دلیل عدم تعامل برای انتصاب مدیران خبر دادید. امری که موجب شد بگویند چرا نماینده برای انتصاب مدیرانی که حق دولت است به دنبال مسائلی چون تحقیق و تفحص می رود. نمایندگان می توانند در همه ابعاد اجرایی کشور ورود کنند و نظارت داشته باشند. این که منتسب کردند صرفا به خاطر انتصاب فرماندار این تحقیق و تفحص شکل گرفته درست نیست. این که ما تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را به عنوان دومین نفر امضا کردیم به چه دلیلی بود؟ همین طور تحقیق و تفحص از هدفمندی یارانه ها و یا سوال از وزرا و رئیس جمهور! اگر این حق را از نماینده سلب کنید دیگر نماینده باید از چه ابزاری استفاده کند. آن تحقیق و تفحص هم صرفا به خاطر انتصاب فرماندار نبود ولی این موضوع در کشور ما وجود دارد و در انتصابات تعاملاتی است که بین دستگاه های اجرایی و نمایندگان باید وجود داشته باشد. نباید که تعامل وجود نداشته باشد و همکاری یک طرفه باشد، استانداری نیز باید پاسخگو باشد، البته استانداری هم نگران این مساله بود که اگر تحقیق و تفحص شکل بگیرد چندان جالب نباشد. بحث این است که شما در مصاحبه تان روی همین مساله بیشتر تاکید کردید که به خاطر عدم تعامل استانداری در انتصاب مدیران این تحقیق و تفحص شکل می گیرد. حالا هم لاهیجان را می بینیم که طی این سه سال چندین فرماندار عوض کرده است. به طور مثال مدیری داشتیم که یک سال تمام به عنوان سرپرست فرمانداری انتخاب شده بود. وقتی شما می گویید این تعامل باید باشد این تلاش برای تعامل با شما در مدیریت شهرستان دچار اشکال نمی کند؟ من فکر می کنم اگر قرار است من به عنوان نماینده شهرستان متهم شوم، دستگاه های اجرایی و دولت و وزارت کشور هم متهم اند که چرا نتوانستند فردی را مرضی الطرفین پیدا کنند که فرماندار شود. دستگاه   اجرایی باید پاسخ دهد که چرا یک نفر پس ازچندین ماه سرپرستی هیچ اتفاقی نمی افتد. حالا اگر این اتفاق افتاد و فرماندارانی آمدند که شرایط احراز نداشتند چرا فرمانداری آن ها را گسیل داشت؟ آن که دستگاه اجرایی باید پاسخ دهد. آیا بدین معنا نیست که در نهایت دولت باید تصمیم بگیرد؟ الان شما بفرمایید فرماندارانی که انتخاب شدند دولت تصمیم گرفته یا نمایندگان؟! تصمیم نهایی را چه کسی می گیرد. الان فرماندارانی که حضور دارند صد در صد از نظر سیاسی و تعاملات با نمایندگان نزدیک هستند یا با دولت؟ بحث من هم این است که دولت باید تصمیم بگیرد. بله دولت تصمیم می گیرد و چرا دولت زودتر تصمیم نمی گیرد؟ چرا در تصمیم گیری جذیت ندارد؟ یعنی هرکسی منصوب شود شما احترام می گذارید؟ مگر در انتصاب بقیه مدیران ما بی احترامی کردیم؟ ما همان فرمانداری که نام بردید از ایشان سوال کنید الان رفاقت داریم ولی شما نمی توانید من را مجاب کنید که منتقد عملکرد و رفتار نباشم. ضمن سوال ممکن است نهایت همکاری را داشته باشیم. یک مساله دیگر هم بود که شما بعضی مدیرانی که پیشنهاد می دهید که جزء منتقدان شاخص دولت هستند. به طور مثال آقای دکتر یوسف زاده رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی گفته بودند بعد از مشورت با شما حکم انتصاب سرپرست مرکز بهداشت لاهیجان که از منتقدین برجسته دولت بود را امضا کرده است. اگر آن هایی که به اذن بنده آوردند باید گزینه ها مشخص باشد که چه کسانی با اذن من آمدند. اگر کسانی که منصوب می شوند در موقع اجرا مصاحبه ای علیه دولت داشتتند و یا سیاست های دولت را اجرا نکردند حق با شماست ولی شما باید من را که به عنوان منتقد دولت می شناسید، بررسی کنید که تعاملات بنده با بعضی آقایانی است که به عنوان موافق دولت شناخته می شوند ولی این بحث انتقاد ما از دولت را منتفی نمی کند. در ۲۲ بهمن سال ۹۶ گفته شد که شما با طولانی تر کردن سخنرانی تات مانع از سخنرانی آقای اسلامی نژاد به عنوان سخنران اصلی مراسم شدید که این بحث حتی به نماز جمعه هم کشیده شد. این مساله را تایید می کنید؟ به نظرم این حاشیه ها را برجسته نکنید. این تمام شد و رفت. سنت این است که در شهرستان ها هرسال در دهه فجر نمایندگان سخنران راهپیمایی هستند. در اکثر شهرستان ها این اتفاق افتاد و اینجا نیز مستثی نبود. بالاخره موجب اختلافاتی با امام جمعه شهرستان شد. در جای دیگری هم که شما انتقاداتی از عدم پیشرفت تقاطع پل میدان گیل لاهیجان داشتید امام جمعه شهرستان انتقاداتی نسبت به شما داشتند. رابطه شما با امام جمعه سابق چگونه بود؟ رابطه ما رابطه خوبی بود ولی ما نسبت به هم انتقاد داشتیم. چرا باید این مسائل در نمازجمعه مطرح شود؟ این را باید از امام جمعه سوال بپرسید. خود شما هم در نماز جمعه انتقاداتی داشتید. من در مورد امام جمعه انتقاد نداشتم ولی ایشان سوالی در مورد میدان گیل مطرح کردند که من توضیحات را دادم و عملا هم اتفاقی که قرار است بیفتد افتاد. من حرفم این بود که پیمانکاری که مشغول کار بود توانایی انجام پروژه را نداشت و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی این اعتقاد را داشتند که در نهایت حالا یک نفر جایگزین شده است و دارد کار می کند. این انتقادات شما در حالی مطرح شده بود که برای این پروژه مناقصه عمومی نیز برگزار شده بود. حالا شرایط پروژه به کجا رسیده است؟ تقاطع غیرهمسطح میدان گیل سال ۹۴ شروع شد ولی بعد از کلنگ زنی پروژه به راه نیفتاد. در سال ۹۵ هم کار خاصی نشد. چون اعتبارش هر سال تعیین می شود. سال ۹۶ پروژه فعال شد که یک سری اقدامات عمرانی انجام شد و وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسید که پیمانکار قادر به انجام پروژه نیست و در این زمینه پیگیری شد که ایشان از پروژه انصراف دهند و این اتفاق هم افتاد. حالا تشریفات مناقصه بر عهده اداره راه و شهرسازی است. در ماه های اخیر پیمانکار جدید مشغول کار است و با این سرعتی که انجام می شود امیدواریم در موعد مقرر مورد بهره برداری قرار گیرد. اعتباری که برای پل در نظر گرفتند حدود ۴۱ میلیارد تومان از اعتبارات ملی است. کمی به اتفاقات مجلس هم برسیم. شما در مصاحبه ای گفته بودید ممنوعیت حضور نمایندگان برای چهارمین دوره متوالی انحصارطلبی مجلس را در هم می شکند. در حالی که این طرح از نظر شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته شد. فکر نمی کنید باید مسیر قانونی طرح را هم بررسی می کردید؟ گاهی اوقات رسانه ها یک کلام از ما سوال می کنند و یک چیزی اضافه و کم می کنند و ما نیز در گیر و دار این شلوغی ها شاید نتوانیم  همه مصاحبه ها را دوباره مطالعه نکنیم. البته دوستانی از ما همیشه پیگیر این مصاحبه ها  هستند. من معتقدم که اگر کسی چند دوره در مجلس حضور داشت توانمندی که داشت انجام داد و باید در زمینه کادرسازی برای نظام از جمله قوه مقننه توانایی داشته باشد که بتواند افراد جدید را تحمل کند و به آن ها کمک کند تا نقشه راه ترسیم شده را پیمایش کند و به اهداف و آرمانی که برای نظام در نظر گرفتیم به نتیجه برسیم. خود شما هم بعد از سه دوره متوالی احتمالی حضور در مجلس دیگر کاندیدا نمی شوید؟ من فکر نمی کنم اگر کسی به وظایف نمایندگیش عمل کند بعد از دو دوره و یا سه دوره دیگر توانی برایش باقی بماند. مرداد ماه ماه امسال نامه ای از شما منتشر شد که درخواست تخصیص ارز دولتی به مبلغ ۱۵ میلیون یورو به یک شرکت وارد کننده مواد اولیه دخانی را داشتید. در حالی که شما به عنوان اعضای ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات انتخاب شده اید. این نامه مغایر با این مساله نبود؟ تاریخ نامه مربوط به زمانی بود که یک سری مشکلات در کشور ایجاد شده بود که یک عده ای در خیابان ها وارد میادین شده بودند و از وضعیت معیشت نگران بودند و عده ای داشتند از آن سوء استفاده می کردند. خیلی ها فقط آن ۱۵ میلیون یورو را دیدند، ادامه نامه را ندیدند که ۶۵۰۰ نفر کارگر و کارمند دخانیات کشور که قسمت اصلیش مربوط به گیلان بود ممکن بود کسب و کار خودشان را از دست دهند. از طرف دیگر این را از نظر دور ندارید که وقتی ما نتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم، علاوه بر تعطیلی ها و از دست دادن شغل، ا وارد کردن مواد اولیه به خصوص از مسیر غیرقانونی مزید بر علت نیز می شد که مشکلاتی را فراهم می کرد. زمانی ۲۰ میلیارد تن نخ در رشت تولید می شد، الان به کمتر از ۱۰ میلیارد تن نخ رسیده است و این تبعاتش جامعه دخانیات را دامن گیر خواهد شد. در ادامه نامه توضیح دادم که این ارز باید تخصیص داده شود. ضمن این که پیگیری ها ما باعث شد یک سری اتفاقات در دخانیات افتاد که از توضیح در مورد آن معذورم. این را باید دخانیات توضیح دهد. این را به عنوان عضو ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات امضا کردید؟ به عنوان نماینده مجلس امضا کردم ، در راستای درخواست و پیگیری کارکنان و تشکل های کارگری مجموعه دخانیات و خود مدیریت این مجموعه. آیا فکر نمی کنید به عنوان عضو مبارزه با دخانیات معذوریت های در این زمینه باید داشته باشید؟ وقتی می خواهید مواد دخانی را در اختیار مردم قرار دهید که در آن فقط توتون است، اگر از مبادی غیرقانونی کالایی خارج شد، ضمن این که ارز را خارج می کنند شما ترجیح می دهید سیگار آلوده به دست مردم برسد یا سیگاری که تولید داخل است؟ ضمن این که ادعا شد من در قبال این کار مبالغی را دریافت کردم ولی کسی اثبات نکرد. این نامه به کجا رسید؟ این نامه را به دخانیات دادم که بتواند این ارز را بگیرد و بعد قرار شد اسنادش را منتشر کنیم که به موقع این کار را می کنیم.   در لاهیجان مساله فروش زمین به غیربومی ها شیوع پیدا کرده است. شاهد حضور مهاجرین مختلفی هستیم که در جنگل ها و کوه ها ویلاسازی می کنند. دلالی هم در این مناطق افزایش پیدا کرده است و حتی دادستان لاهیجان نیز به این مساله ورود کرده است. در مجلس اقدامی برای مقابله ّآن انجام شده است؟ نقاطی که در این زمینه بسیار حائز اهمیت اند در حاشیه بام سبز و انتهای کوچه های منتهی به خیابان کارگر و شیخ زاهد است. بنده در این زمینه نامه ای به دستگاه های اجرایی نوشتم که اراضی را مشخص کنند. کسانی هستند که در انتهای کوچه آخرین ملک را خریداری می کنند. مشخصا یک موردی را اطلاع پیدا کردم که ۲۴۰۰ متر زمین را با یک منزل خریداری کردند. من منابع طبیعی را به آن منطقه فرستادم که بیش از ۳۴۰۰ متر زمین به خودش الحاق کرده بود و دنبال این بود که با تبانی برای خودش سند تهیه کند. با توجه به ارزشمندی زمین اگر این اراضی تعلق می گرفت میلیاردها تومان ثروت را به دست می آورد. در روستاها هم مصداقی مواردی را مشاهده کردید؟ در روستاها املاکی که خرید و فروش می شود ملک شخصی است و از چارچوب قانونی نمی توانیم ملزم کنیم که ملک خودشان را به فروش نرسانند ولی در چارچوب قانون می توانیم برای تغییر کاربری اراضی محدودیت قائل شویم. ما مشاهده می کنیم جایی در نوروزمحله در دیلمان بیش از ۲۹ هزار متر مربع به یک گروهی مجوز ساخت و تغییر کاربری می دهند. در همان روستا اگر کسی بخواهد ملکی را بنا کند که کمی شرایط رفاهی در ملک خودش داشته باشد حتی تا ۳۰ متر مربع را هم حکم قلع و قمع را می دهند. من خودم پیگیر این موضوعات بودم و از مسئولان قضایی و اجرایی خواستم که این موضوعات را بررسی کنند. آیا دستگاه های نظارتی هم این تغییر کاربری ها را بررسی کرده اند؟ قطعا باید نظارت داشته باشند ولی وقتی این نظارت ها دقیق صورت نمی گیرد این اتفاقات می افتد. به عنوان سخنگوی فراکسیون گردشگری خواسته بودید که مسیر فرصت برای افزایش توریست های خارجی افزایش پیدا کند. آیا فکر نمی کنید یکی از این موارد رابطه و تعامل خوب ما با کشورهای جهان است؟ ما بنا بر فرهنگ خاص خودمان و اعتقاداتی که داریم می توانیم جذب توریست داشته باشیم. این منطقه اماکن مذهبی فراوانی دارند که جاذبه گردشگری هستند. من معتقدم اگر از توریسم مذهبی استفاده کنیم با توجه به ۳۰۰ میلیون شیعه می توانیم فرصت را برای آن ها و خودمان ایجاد کنیم تا کسانی که اعتقادی سفر می کنند راه های ورود به کشور ما را پیدا کنند. ما وقتی از ایجاد امنیت صحبت می کنیم همه فکر صحبت این می شود که هر کس با هر فرهنگی در این کشور حضور پیدا کند و حتی حضور آن ها باعث استحاله فرهنگی ما شود ولی ما می توانیم تاثیرگذار شویم. ما ضمن این که فارس بودن خودمان را حفظ کردیم اثرگذارترین ملت در اسلام بودیم،  ما می توانیم توریسم مذهبی و سلامت موفق شویم، به شرطی این که تلاش کنیم ولی این اعتقاد بین دستگاه های اجرایی هنوز وجود ندارد که از این ظرفیت بهره برداری داشته باشیم. البته ما توریسم مذهبی خودمان را داریم ولی مثلا برای شناخت بهتر همین لاهیجان که به عنوان عروس شهرهای گیلان شناخته می شود و در نزد جهانیان و حتی ایرانیان کمتر شناخته شده تر است چه کاری باید انجام داد؟ یک سری اقدامات در حال انجام است. مراکز گردشگری در حال احداث نیز داریم ولی یک اتفاق مهم که چشم ها را خیره کند هنوز ایجاد نشده است و حق با شماست. مثلا ما منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که یک دهه مسئولی برای راه اندازی آن پیدا نشده است و حتی کسی مسئول پیگیری آن نبود و اکنون این مورد شکل گرفته است و یک نفر به عنوان مسئول شناخته می شود. باید پیگیر این موضع باشیم که مسئولیت آن به گروهی اقتصادی برای راه اندازی سپرده شود. همچنین در حوزه گردشگری در لاهیجان و سیاهکل اتفاقاتی که می افتد این است که گروهی برای سرمایه گذاری شهرک صنعتی و یک اثر فاخر فرهنگی و یک سریال طولانی از تاریخ صد ساله اخیر ایران قرار است حضور داشته باشند و برنامه ریزی کنند که امیدواریم یک اثر مهم شکل بگیرد. در حوزه محیط زیست آقای کلانتری گفته اند که ما لایحه یک و دو میلیارد دلاری برای پسماند داشتیم که به دلیل عدم پیگیری نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان شمال به نتیجه نرسید. این کم کاری را قبول دارید؟ ما مبرا از قصورها و کوتاهی ها نیستیم ولی با این غلظتی که آقای کلانتری می فرمایند مشکلات محیط زیستی که ایشان فراهم کردند کم از قصور و کوتاهی های ما نیست. در این زمینه اقدامی نکردید؟ ما جلسات و پیگیری هایی در این زمینه داشتیم. هم اندیشی نیز رسیده بودیم که اثراتش در برنامه ششم توسعه وجود دارد ولی برای پنج استان از جمله گیلان قرار بود از بانک توسعه آسیایی اعتباراتی اختصاص داده شود که موضوعات ما با کشور عربستان این مساله را به حاشیه برد. محیط زیست در مورد انتقال آب دریای کاسپین هم موافقت خود را اعلام کرده است. شما با این موضوع موافق هستید؟ انتقال آب باید از نظر کارشناسان حوزه های مختلف بررسی صورت گیرد. صرفا یک اقدام سیاسی که به این دلایلی می خواهیم آب را انتقال دهیم، درست نیست. هزینه و فایده آن باید مشخص باشد. امروز در استان های شمالی به خصوص در استان گیلان مشکل داریم. هزینه ها و اثراث زیست محیطی مختلفی می تواند داشته باشد که این ها باید در بررسی ها لحاظ شود تا به سرنوشت دریاچه ارومیه یا تالاب انزلی دچار نشویم. هر گونه انتقال آب می تواند مشکل زیست محیطی برای مودجودات دریای کاسپین را فراهم کند که منجر به اتفاقاتی شود. شمال کشور متعلق به تمام ایران است و همه ایران باید به این موضوع واکنش نشان دهند و حتما باید کارشناسان امر نظر بدهند. آن چه ما از کارشناسان نظر خواستیم گفتند که مضرات این طرح قطعا بیشتر از مزایای آن خواهد بود. یعنی اجازه خواهید داد این انتقال صورت بگیرد؟ یعنی شما در اراده و عزم ما تردید دارید؟! چند سوال شخصی نیز مانده است که دوست داریم جواب دهید. در مورد خود شما از نظر اقتصادی شایعه زیادی وجود ندارد ولی بعضی نزدیکان شما از جمله برادرتان جزء متمولان لاهیجان محسوب می شوند. ایشان در مسائل مختلف مثل انتخابات به شما کمک می کنند؟ شما بفرمایید تمکن مالی برادرم طی چند سال اخیر صورت گرفته است؟ نه این که در گذشته بوده ولی توان مالی ایشان به شما کمک کرده است؟ من در انتخابات گذشته هزینه های حداقلی را خودم تامین کردم و معتقدم که هزینه کردن انتخابات پاسخ معکوس خواهد داد و نتیجه مثبتی ندارد. حتی برادر من هم اگر قرار است هزینه ای کند من در برابر او پاسخگو خواهم بود و باید هزینه را به ایشان برگردانم. آیا از شما درخواستی هم داشتند؟ درخواست مشروع بله در حوزه تغییر و تحولات مدیریتی چطور؟ ایشان هیچ گونه درخواستی در حوزه انتصابات و یا حوزه اجرایی ندارند ولی اگر قرار است برادر من به عنوان یک شهروند در جایی مراجعه کنند و به عنوان یک فرصت تجاری و یا اقتصادی، اگر کسی بخواهد اختلال ایجاد کند برادرم مثل بقیه شهروندان مورد حمایتم خواهد بود. البته در این زمینه فرصت های خوبی هم ایجاد کرده است و مورد استقبال شهروندان قرار گرفتند. نظرتان در مورد شفاف سازی مالی خودتان و بستگانتان چیست؟ من معتقد به شفاف سازی هستم و در همه لیست های شفاف حضور داشته ام و دارم. من شاید جزء معدود کاندیداهایی بودم که در آخرین میتینگ انتخاباتی دارایی خودم را اعلام کردم و در آخرین روز میتینگ انتخابات آینده نیز دارایی خودم را اعلام خواهم کرد و مازاد بر آن چیزی را پیدا کرد بنده تقدیم خواهم کرد. معتقدم مدیران از سطح دهیار تا رئیس جمهور باید دارایی خود را اعلام کنند.   در دوران نمایندگی خودتان پیشنهاد رشوه هم داشتید؟ فضایی ایجاد نکردم که پیشنهاد رشوه بدهند. به عنوان آخرین سوال از نظر مالی در دوران مجلس وضعیت شما بهتر شده است یا فرق چندانی نکرده است؟ من قبل از نمایندگی وضعیت مطلوبتر و بهتری داشتم. من پزشک عمومی هستم، ارائه خدمت می کردم، ضمن این که زندگی من از نظر اقتصادی آن طور که خانواده من انتظار داشت می توانستم مدیریت کنم. الان محدودیت ها و توقعات مردم و روحیات پاسخگوئی باعث شده که تنگاهایی ایجاد شود. طوری که یکی از اعضای خانواده بعد از انتخاب من به عنوان نماینده به طنز گفت که «ریاضت شروع شد»!