به گزارش گیل خبر، مهندس غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده ی محترم مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ویژه به سوالات هیات تحریریه رشت پرس پاسخ گفتند که در ادامه می خوانید : بسم الله الرحمن الرحیم .  ایام فرخنده ی نیمه شعبان را که پشت سر گذاشتیم تبریک عرض می کنم و همچنین رحلت جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) و 15 خرداد را تسلیت عرض می نمایم .  ارزیابی جنابعالی از مذاکرات تیم هسته ای و کشور های 5+1 در این برهه ی زمانی که قرار داریم چگونه است؟ به عقیده ی بنده مذاکرات بیشتر به نفع ایران بود و اجتناب ناپذیرهم بود . باید بر سر میزمذاکره می رفتیم ودلیلی وجود نداشت که از مذاکره فرار کنیم . نتایجی هم که گرفته شد نشان از حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است . ما هیچوقت به دنبال ساخت بمب هسته ای نبودیم . علت این امر نه به دلیل فشار غربی ها بلکه فتوای مقام معظم رهبری مانع از تولید بمب هسته ای می شود . علم هسته ای را برای دستاوردهای پزشکی ، صنعتی ، کشاورزی ، تولید برق و مواردی که برای کشور نیاز است می خواهیم . اگر قرار بر این است که کار صلح جویانه انجام دهیم ، دلیلی ندارد که در جدل و دعوا به دنبال آن باشیم . آمریکایی ها بهانه می گیرند . ایران می داند که همه ی اینها بهانه است پس اجازه بدهید که به دنیا این بهانه ها ثابت شود . دنیا به این نتیجه رسیده که آمریکایی ها در حال بهانه جویی هستند به عنوان مثال تغییر در تعداد سانتریفوژهای فردو نمونه ای از این بهانه جویی ها ست . آمریکایی ها زیاده خواه هستند . ما در مذاکرات به دنبال این قضیه بودیم که به دنیا ثابت کنیم دنبال مسایل صلح جویانه هسته ای هستیم . از تیم مذاکره کننده باید حمایت شود چون مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که تیم مذاکره کننده فرزندان این انقلاب و سربازان نظام هستند . با شدت و حدت و هجمه هایی که مرتبا به این تیم وارد می شود انرژی و قدرتی برای تیم مذاکره کننده نمی ماند که بخواهند در مذاکرات از حقوق ایران دفاع کنند . بنده نمی گویم نقد نباشد ، نقد می تواند سازنده و یاری رسان باشد . روحیه مطالبه گری به آنان کمک خواهد کرد . حمله به تیم مذاکره کننده را به هیچ عنوان نمی پسندم . تیم آمریکا با کارشناسان برای حضور در مذاکرات بالغ بر 140 نفر هستند ، تیم فرانسه بیش از 80 نفر و روسیه که کمترین تعداد افراد در تیم مذاکره کننده را دارد بالغ بر 40 نفر هستند . تیم مذاکره کننده ی ایران اعم از خبرنگاران ، محافظین ، کارشناسان سازمان انرژی اتمی و چند عضو ناظر از نهادها و تیم وزارت امور خارجه جمعا 16 نفر هستند و این تیم باید با آن تعداد از افراد مذاکره کنند . در تیم آمریکا بالغ بر 135 کارشناس خبره وجود دارد و چندین کارگروه تخصصی بر روی کلماتی که در اسناد وجود دارد ساعت ها بحث می کنند پس باید بپذیریم که تیم مذاکره کننده ی ایران واقعا بیسجی وار ، عمل می کند . باید این تیم حمایت شود، لفظ خائن اشتباه است توهین های که به این عزیزان در مجلس شد باعث شرم ما نمایندگان گردید . توهین ها و حملاتی که به این تیم شد برخلاف منویات مقام معظم رهبری است . هیچ کشوری تیم مذاکره کننده ی خود را اینقدر که ما تضعیف کردیم تضعیف نکرده است . این حرکات به نفع نظام نیست . چنین اتفاقاتی با نقد منافات دارد . رسانه ای کردن این مسایل نیز بسیار ناپسند بود .  برخی از نمایندگان پذیرش پروتکل الحاقی در مذاکرات را منوط به مصوبه ی مجلس می دانند ، نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟ برخی از مسایل که برای کشور تعهد آور است باید بر طبق قانون اساسی به مجلس آورده شود . اظهاراتی می شود در خصوص بازدید از مراکز هسته ای و صحبت با دانشمندان هسته ای . در گذشته مذاکره با دانشمندان هسته ای و بازرسی از مراکز هسته ای نظیر پارچین صورت گرفته که باعث نصب دوربین هایی نیز در آن مکانها شد ، اما نمی دانم چرا در حال حاضر افرادی دلواپس هستند ؟ و این دلواپسی چرا در گذشته وجود نداشت ؟ اتفاقات تلخ زیادی در کشور در سالهای گذشته رخ داده است اما هیچ کدام از این افراد دلواپس نبودند . سوال اصلی بنده این است که چرا این دلواپسی را به جامعه انتقال می دهند . یک مدیر باید دلواپس باشد اما نباید کشور را نگران کند . بخش اعظمی از کار را باید مسوولین کشوری بدوش بکشند تا مردم ناراحتی را حس نکنند . اینکه همه چیز را باید مردم بدانند این یک دروغ دیگر است همه چیز را همگان نباید بدانند . برخی از مسایل صلاح نیست که انتقال داده شود.  در خصوص رسانه ای شدن جلسه ی غیرعلنی مجلس و اتفاقاتی که در زمان حضور تیم مذاکره کننده در صحن مجلس شورای اسلامی رخ داد نظر جنابعالی چیست ؟ به عقیده ی بنده بسیار کار غیر اخلاقی و ناپسندی بود . زمانی که یک جلسه غیر علنی است به همان وضعیت باید سخنانی که در آن جلسه مطرح می شود نیز انتشار داده نشود . متاسفانه برخی از معدود افرادی که در مجلس هستند اشخاص بی منطقی می باشند که می خواهند به روش غیر عقلانی مجلس را اداره کنند . اینکه در مجلس به یکدیگر توهین کنیم و یا از روش های فیزیکی و خشونت استفاده کنیم واقعا اعمال زشتی است . حتی مقام معظم رهبری نیز از این قضیه بسیار ابراز ناراحتی کردند . ارزیابی شما در زمینه ی تجمع اعتراضی به روند مذاکرات که در روزهای اخیر در کشور صورت میگیرد چگونه است ؟ هر گونه تجمعی با هر عنوان بدون مجوز قانونی متولیان دولتی خلاف قانون و شرع است . کشور باید با قانون اداره شود و مسوولین باید رسیدگی کنند .  روند استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه می بینید و چند درصد احتمال اجرایی شدن این امر در انتخابات سالجاری وجود دارد ؟ در شهرستانی بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی معایب و محاسنی وجود دارد و به طبع در استانی شدن نیز این عوامل موجود است . استانی شدن انتخابات به نفع مصالح کشور است . در انتخابات استانی ضعف هایی وجود دارد که یکی از آن ضعف ها عدم ایجاد انگیزش در مردم است . مردم احساس می کنند که به کسی رای خواهند داد که معلوم نیست برای آنها دل بسوزاند یا نه . آنچه که مسلم است نحوه ی انتخابات باید طوری برگزار بشود که حوزه های انتخابیه از مردم پر باشد چون مشروعیت نظام در انتخابات است . وزن نمایندگان مجلس هم تغییر می کند . استانی شدن این روند را حل می کند . برخی از اشکالات ریشه ای استانی شدن باید برطرف شود . اگر در این دوره در کل کشور اجرا نشود ولی حداقل استان گیلان یکی از پایلوت هاست . در خصوص بحث تحقیق و تفحص از سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور چه اقداماتی صورت گرفته است ؟ در کمال تاسف آن چیزی که به کشور ضربه می زند فساد است و یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز همین امر است . اتفاقات بسیار بسیار تلخی در بعضی نهادها افتاده است نظیر تامین اجتماعی ، دانشگاه آزاد ، بنیاد شهید و ...که در حال پیگیری است . ولی جزییات این پیگیری ها قابل عنوان کردن نیست . دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به استان گیلان را چگونه ارزیابی می کنید ؟ پیش از سفر ریاست جمهوری به استان ، جلسات زیادی در تهران تشکیل شد . شورای برنامه ریزی استان در تهران با حضور آقای نوبخت تشکیل شد و بند به بند ، تصمیمات و فعالیت های مشخص شد . وزارتخانه به وزارتخانه جلسه برگزار شد و مجموعه ی وزارت نیرو انصافا پر تلاش عمل کردند . در شورای برنامه ریزی و توسعه ، واحد های برنامه ریزی ، کشاورزی ، گردشگری و اقتصادی بسیار خوب عمل کردند . صورت جلسات از قبل مشخص شد و یکی از تقاضاهای ما این بود که دنبال اعداد بالایی در مصوبات نیستیم . از روز اول 4 مصوبه درخواست کردیم ولی بعد به 18 مصوبه افزایش یافت . راه آهن ،سدها ، لایروبی رودخانه ها از مهمترین درخواست های مجموعه ی استان بود . انجام این چند کار بزرگ استان را از بن بست خارج می کند . دنبال ارقام و اعتبارات بالایی نبودیم و به میزان 800 میلیارد تومان که دولت می تواند پرداخت کند و در حد و اندازه ی سفر اول ریاست جمهوری به گیلان مفید خواهد بود . بنده از این سفر رضایت داشتم اما متاسفم که باید ذکر کنم بعضی از مدیران و مسوولین نهادها در جریان سفر رییس جمهور و پیش از آن به راستی خواب بودند و هیچ تلاشی برای جذب اعتبار برای دستگاه مربوطه ی خود نکردند در زمینه ی تک نرخی شدن بنزین چه نظری دارید ؟ واکنش مجلس در این خصوص چیست ؟ چون از نمایندگان انتظار می رود که نظر کارشناسی در این مورد بدهند باید عرض کنم این امر اجتناب ناپذیر بود . در سال گذشته ، 59 هزار و 300 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها ، 48 هزار میلیارد تومان از حامل های انرژی ، 11 هزار و 300 میلیارد تومان از یارانه نان بود که از 48 هزار میلیارد تومان ، چیزی در حدود 36 هزار میلیارد تومان بدست آمد یعنی 73.9 درصد و نشان می دهد که ما 26.1 درصد از راه استحصال حامل های انرژی عقب بودیم . دولت موظف بود که 48 هزار میلیارد تومان در سال 93 تامین کند با توجه به اینکه مجبور است که حامل های انرژی را افزایش دهد . در لایحه دولت این میزان 60 هزار میلیارد تومان بود که مجلس برای اینکه افزایش حامل های انرژی به مردم فشار وارد نکند این رقم را به 48 هزار میلیارد تومان کاهش داد . یعنی مجلس حداقل ها را برای افزایش حامل های انرژی لحاظ کرد و دولت نیز ناگزیر بود که این رقم را افزایش دهد . اما بنده شیوه ی دولت را نمی پسندم چون یک شبه این کار را انجام داد . هر چیز دو نرخی فساد آور نظیر آرد و نان ، دلار و بنزین . در کمیسیون تلفیق از دولت بارها درخواست کردیم که در زمینه ی بنزین نیز ، تک نرخی بودن را ملاک قرار دهد . ولی دولت این امر را نپذیرفت در حال حاضر سوال این است که چگونه یکباره این تک نرخی شدن اعمال شد .  در زمینه ی استعفای مدیران دولتی برای شرکت در انتخابات چه نظری دارید ؟ اینجانب در مورد تعیین خط قرمزهای زیاد برای شرکت در انتخابات نظر مخالف دارم و نظر من این است که نباید سخت گیرانه در خصوص استعفای مدیران و اعضای شورای شهر برخورد کنیم .  آرایش سیاسی یازدهمین دورهمجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید واینکه خود را جزء اصولگرایان می دانید یا اصلاح طلبان ؟ ما متعلق به مردم هستیم و مردم باید بخواهند که نمایندگان شان در انتخابات حضور پیدا کنند . در گذشته بصورت کاندیدای مستقل ورود کردم و در آینده نیز بصورت مستقل ورود خواهم کرد . برخی از عزل و نصب هایی که در استان صورت می گیرد را منتسب به سخنگوی دولت ، آقای دکتر نوبخت می دانند نظر شما در این زمینه چیست ؟ بنده بعید می دانم و در کمال تاسف باید بگویم که بعضی ها خود را منتسب می دانند و شاید منتسب هم باشند اما شان و جایگاه آقای دکتر نوبخت فراتر از اینهاست . ایشان یک سرمایه ی ملی هستند و پس از سالها ، ما فردی را در بدنه ی دولت یافتیم که همه ی گیلانی ها باید از ایشان حمایت کنند . مستندی دال بر اینکه ایشان دخالتی در عزل و نصب ها داشته باشند وجود ندارد و در صحبت هایی نیز که با ایشان داشته ام ؛ خودشان نیز منکر می شوند . برخی افراد از این سوء استفاده ها انجام می دهند . چند درصد از شعارهایی که در زمان انتخابات عنوان کردید تا کنون محقق شده و آیا در انتخابات سال 94 با شعار جدیدی ورود خواهید کرد ؟ شعار بنده این بود که مدیران ناکارآمد و غیربومی در استان باید کنار گذاشته شوند که این قضیه محقق شد . البته در زمینه ی نهادهای قهریه باید مدیران غیر بومی بر سر کار باشند . نهادهایی که با مصالح نظام و کشور سر و کار دارند ، داشتن مدیری غیر بومی در راس این دستگاهها الزامی است . در زمینه ی استاندار گیلان که فرد بومی هستند بنده آقای دکتر نجفی را فرد وارسته ، بزرگ و کارآمدی می بینم . فضای استان ان شاء الله بهتر از این خواهد شد و در خصوص توسعه ی استان و زیر ساخت ها ، اقدامات خوبی در حال انجام است و آقای نجفی فرد تعاملی هستند و تمامی هدف ما این است که اعتبارات ملی را به سمت استان سوق دهیم و در روستاهای گیلان فعالیت هایخوبی صورت گرفته است . اگر مشکل زیر ساخت ها حل شود معضل اشتغال نیز مرتفع خواهد شد . در خصوص همراهی خود با آقای توکلی در دادگاه و شکایت در زمینه ی پایگاه اطلاع رسانی ایشان لطفا توضیح دهید . واقعیت امر این است که یکی از بزرگترین مفسده هایی که در کشور اتفاق افتاد در هشت سال گذشته بود . به هر دلیل نظام خیلی دنبال این امر نیست که افراد را محاکمه و بازخواست کند . خیلی از مشکلاتی که امروز کشور با آنها روبرو است باز مانده از گذشته است ، به استثنای آقای امیری صالحی که آقای توکلی از وی عذرخواهی کرد در موارد دیگر آقای مشایی و بقایی ، بنده هم اعتقاد آقای توکلی بودم . روند دادگاه در کمال تاسف به گونه ای بود که آقای توکلی مظلوم واقع شده بود . همین اتفاق برای من نیز روی داد یکی از مسوولین دولت آقای احمدی نژاد در رسانه ی ملی به من توهین هایی کردند که اینجانب پیگیر هستم و امیدوارم که قوه ی قضاییه بطور جد با این افراد برخورد کنند .  با به روی کار آمدن دکتر ثابت قدم ، وضعیت توسعه ی شهری رشت را چگونه ارزیابی می کنید ؟ تعامل بین نمایندگان مجلس و شورا به چه صورت است؟ نظر ما نظر مردم است . در حال حاضر احساس من این است که مردم به طور نسبی راضی هستند . من متاسف هستم که اینقدر مردم شهر رشت اذیت شده اند که به آسفالت شدن معابر راضی هستند یعنی کمترین وظیفه ای که یک شهردار باید برای شهر انجام دهد . در هر صورت فکر می کنم که آقای ثابت قدم فعالیت های خوبی را در دست انجام دارند و تقاضای من از تمامی اعضای شورای اسلامی شهر رشت این است که همدلی و همزبانی را که از تاکیدات مقام معظم رهبری است رویکرد عینی ببخشند چون دیگر این مردم تحمل سختی و فشار و دعوا را ندارند. مردم از مسوولین عمل و کار می خواهند . در خصوص قراردادهایی که عنوان می شود هر کسی که ادعایی دارد باید به مسوول مرتبط با آن جریان و نهاد بازرسی و قضایی سپرده شود و رسانه ای کردن این امور خلاف شرع و قانون است . هر کسی مستندی دارد باید به محاکم قضایی ارایه دهد .  ابهاماتی در خصوص آخرین مدرک تحصیلی شما در محافل مطرح است لطفا توضیح دهید. من قبل از ورود به مجلس دانشجویی دکترا بودم و مستندات آن هم وجود دارد . اگر این فضاها نبود در صدد انصراف از دانشگاه هستم چون زمانی برای درس خواندن ندارم . رشته ی من رشته ی عمران است و رشته ای است که باید تلاش زیادی در زمینه ی درسی انجام داد . و هم بنده و هم دانشگاه از روند تحصیلی و درس خواندن خود ناراضی هستم . ناگفته ها و سخن پایانی شما .... نکته ای که لازم می دانم در این جا ذکر کنم این است که در تمام طول دوره نمایندگی اینجانب ، یکی از بستگان بنده به سمتی منصوب شدند و شاید به جرات می توانم بگویم که خویشتن داری زیادی در خصوص جذب و نصب بستگان خود در نهادها تا کنون داشته ام . اما فردی که در حال حاضر در سمتی قرار گرفته است بابت شایستگی های فردی خود به این مقام رسید . بحث دوم بنده با یکی از نمایندگان محترم دوره ی قبل مجلس شورای اسلامی است که در خصوص هدفمندی یارانه های اظهاراتی را بیان کردند . اینجانب در همین جا ، ایشان را به مناظره دعوت می کنم چون طرح هدفمندی یارانه ها در دوره ی این آقایان رای آورد و بعضا دچار انحرافاتی شد پس نمایندگان این دوره نباید جوابگو باشند . بنده با دلایل و ادله و ارقام می توانم پاسخگوی ایشان در مناظره باشم . در زمینه ی رسانه ها نیز توصیه ای که دارم این است که از حاشیه سازی پرهیز کنند و در راستای قانون حرکت کنند . از تشویش اذهان عمومی برحزر باشند .
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code