در جلسه هم اندیشی با مدیران مسئول روزنامه های گیلان
۱۳۹۳/۱۲/۲۷ ۱۱:۰۶ چاپ
به گزارش گیل خبر، به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مهندس رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان در دیدار با مدیران مسئول روزنامه های گیلان عملکرد و دستاوردهای سازمان متبوع خود در سال 93 را تشریح کرد. وی با بیان اینکه در ابتدای ورود به عرصه خدمت رسانی در قالب مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد انزلی، اقدام به بررسی کارشناسی چالش ها و دلایل عقب ماندگی این منطقه نمودم، چراکه با عنایت به حجم کمبودهای زیرساختی، نارسائی ها و مشکلات گذشته، خود را مدیر راه اندازی این منطقه ارزیابی می کردم. فعال سازی پروژه های راکد عمرانی نخستین اولویت مسرور نخستین چالش و مشکل پیش روی منطقه آزاد انزلی را عدم وجود زیرساختهای ضروری و تعطیلی آنها بدلیل کمبودهای مالی اعلام و اضافه کرد: بزرگترین پروژه منطقه آزاد انزلی، مجتمع بندری کاسپین است که تا سال 92، روند احداث آن به مدت نزدیک به دو سال تعطیل شده بود، پروژه ای که در صورت بهره برداری کامل و به موقع، اثرات مثبت این منطقه را در سطح استان و کشور نمایان می کند. وی به محدودیت شدید منابع درآمدی سازمان متبوع خود برای تکمیل هرچه سریعتر این پروژه ملی منطقه آزاد انزلی که به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر نقش محوری در فعال سازی کریدور شمال جنوب ایفا خواهد کرد، اشاره نمود و گفت: با پیگیری های صورت گرفته به تخصیص ردیف بودجه جداگانه از سوی دولت محترم برای تکمیل هر چه سریع این پروژه امیدواریم. افزایش منابع درآمدی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه مناطق آزاد ریالی از منابع ملی برای ایجاد زیرساختهای لازم برای جذب سرمایه گذار دریافت نمی کنند از وجود محدودیت های متعدد برای ایجاد درآمد در این منطقه خبر داد و افزود: اصلی ترین محل تأمین درآمدهای مناطق آزاد از 15 درصد سیف کالا تأمین می شود، در حالیکه عمده کالای های وارده به بندر انزلی چوب و آهن آلات می باشد، کالاهایی که تا یک ماه پیش عوارض 4 درصدی داشته اند، در نتیجه منابع مالی این سازمان از این مسیر نسبت به سایر مناطق آزاد کشور، بسیار کمتر بوده است. وی فروش زمین های تحت مالکیت سازمان منطقه آزاد را دیگر منبع مهم درآمدی مناطق آزاد اعلام کرد و باتصریح بر اینکه این سازمان بر بیش از 90 درصد اراضی خود مالکیت نداشته افزود: برای برطرف نمودن مشکلات پیش گفته که به یکدیگر مربوط بوده اند، ظرف یک سال گذشته منابع درآمدی خود را افزایش دادیم و از طریق ایجاد رونق در فضای کسب و کار، درآمدهای سازمان نسبت به سال 92، در حدود 40 درصد رشد یافته، که نمونه های آن را می توان در فعال شدن روند تکمیل پروژه هایی چون مجتمع بندری کاسپین، ساختمان اداری منطقه آزاد انزلی و تقاطع غیر همسطح مشاهد نمود. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی انبار داری، صدور پروانه های ساخت و ساز و فعالیتهای اقتصادی را از منابع درآمدی مغفول مانده این منطقه اعلام کرد که طی سال گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته، بحدیکه درآمدهای ناشی از صدور پروانه های ساختمانی طی این مدت درحدود 200 درصد رشد داشته است. اجرای مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی وی با بیان اینکه ساختمان اداری پیش از سال 92 به مدت سه سال راکد مانده بود که با 74 درصد پیشرفت فیزیکی تا اردیبهشت ماه سال آینده مورد بهره برداری کامل قرار گرفته و کلیه بخشهای سازمان در این ساختمان مستقر می شوند، اضافه نمود: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته طی این مدت، اجرای مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی بزرگی چون ساخت موج شکنهای بندر کاسپین و تقاطع غیر همسطح است که باعث کاهش هزینه ها و تسریع در مسیر احداث، بدون کاهش حجم و اثرگذاری پروژه شده است. مهندس مسرور ایجاد مرکز نمایشگاهی و همایش را از دیگر پروژه های زیرساختی ضروری مورد نیاز که به عنوان یک پیش نیاز برای توسعه فعالیتهای تجاری، بازرگانی و حتی گردشگری استان از سوی این سازمان با حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث می باشد، ارزیابی کرد و گفت: از سوی دیگر به منظور عملیاتی کردن ظرفیتهای گردشگری استان گیلان، مناسب ترین طرح ساحلی استان گیلان با 18 درصد پیشرفت در محدوده این منطقه در حال ساخت است که پیش از شروع فصل شنا آماده بهره برداری می شود. 10 تفاهم نامه همکاری با نهادهای استان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به جایگاه مدیریتی مدیرعامل این منطقه در سطح کشور و مسئولیت او به عنوان عالی ترین مقام مسئول در محدوده تحت مدیریت خود، پیش از این تعارضات و اختلاف نظرهایی را در برداشت از نحوه اعمال قوانین منطقه آزاد با مقامات ارشد استان ایجاد می کرد، افزود: با برگزاری جلسات متعدد و گسترش تعاملات با نهادهای مختلف استان گیلان، حداقل 10 تفاهم نامه همکاری برای اجرای قوانین و مقررات منطقه آزاد انزلی منعقد شد که زمینه توسعه همکاریهای میان بخشی برای بهره گیری از بسترها و جاذبه های قانونی منطقه برای جذب سرمایه گذار شده است. اصلاح محدوده منطقه آزاد انزلی وی سومین چالش منطقه متبوع خود را طراحی و تعیین محدوده منطقه بدون کار کارشناسی که منجر به نبود مالکیت بر اراضی مصوب شده و در نتیجه عدم امکان منطقه آزاد انزلی برای جذب سرمایه گذار شده بود، اعلام کرد و گفت: راهکار این سازمان افزایش محدوده منطقه بود که بعد از پیگیریهای فراوان، با تصویب هیأت محترم دولت محدوده منطقه از 3200 هکتار به 9400 هکتار توسعه یافت که در حال حاضر نیز مشاور طرح جامع انتخاب و شروع به کار نموده و این باعث افزایش ظرفیت سرمایه گذاری در منطقه می گردد. فعال سازی بورس کالای منطقه رضا مسرور ایجاد زیر ساختها، فعال سازی کریدور شمال-جنوب و بورس کالا را سه قطعه پازل گونه برای توسعه منطقه آزاد انزلی ارزیابی کرد و از اقدامات سازمان متبوع خود برای تحقق این محورها سخن گفت و افزود: بورس کالای منطقه آزاد انزلی بعد از گذشته 4 سال از مطرح شدن آن، با همکاری بورس کالای کشور فعال شد تا اولین بورس کالای مناطق آزاد ایران در این منطقه شروع به کار نماید و درخصوص کریدور شمال جنوب و زیرساختها نیز باید گفت که علاوه بر پروژه هایی چون بندر کاسپین و اتصال به شبکه ریلی کشور، لزوم فعال سازی این کریدور در نشست های مختلف با مسئولان عالی رتبه کشوری و مسئولین کشورهای حوزه خزر پیگیری شد. عملیاتی نمودن کالای همراه مسافر و اشتغالزایی وی عملیاتی نمودن مصوبه کالای همراه مسافر در محدوده این منطقه را که باعث فعال شدن حدود 500 غرفه در مجتمع های سه گانه منطقه آزاد انزلی و اشتغالزایی برای 800 نفر شده و زمینه جلوگیری از قاچاق کالا، قانونی- شفاف شدن واردات کالا و افزایش ظرفیتهای استان در ماندگاری گردشگران ورودی به گیلان را فرآهم نمود را از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این مدت اعلام کرد. توسعه مراودات با کشورهای حاشیه دریای خزر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی توسعه ارتباطات و مراودات با کشورهای حاشیه دریای خزر براساس اولویت بندیهای تعیین شده از سوی رئیس جمهور را از برنامه های کاری سازمان متبوع خود بیان داشت و گفت: حضور در اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر، مذاکره با استاندار آستارخان روسیه و مدیرعامل منطقه ویژه اکتائو در منطقه آزاد انزلی، حضور در جمهوری آذربایجان و مذاکره با معاون وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بنادر و گمرک و سرمایه گذاران این کشور در کنار مشارکت در نمایشگاه ها و همایش های منطقه ای درخصوص ارتباط با این کشورها از جمله برنامه های ما طی یکسال اخیر بود. مسرور اضافه کرد: میزبانی از پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی حوزه خزر در اردیبهشت سال 94، ایجاد خط کشتیرانی مسافری میان بندرانزلی – باکو و تصریح بر فعال سازی کریدور شمال-جنوب و کریدور چین-اکتائو-بندر انزلی که نسبت به مسیر موجود هزینه و زمان کمتری را در بر دارد بهمراه ارائه پیشنهاد تشکیل شورای مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر را می توان از نتایج این پیگیریها بیان کرد. پیشنهاد تشکیل شورای مناطق آزاد حاشیه خزر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تشکیل این شورا را نه یک رویا بلکه یک ایده و هدف برای توسعه همکاریهای اقتصادی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر ارزیابی نمود و افزود: متأسفانه ایران با هیچ یک از کشورهای حاشیه خزر مراودات تجارت ترجیحی برقرار نکرده و با ایجاد این شورا، علاوه بر امکان برقراری این نوع تجارت که موجبات تسهیل و گسترش مبادلات تجاری کشورهای منطقه می شود، تشکیل شورای مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر می تواند به پایلوتی برای تأسیس شورای همکاری های اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه تبدیل گردد، موضوعی که از مهمترین پیش نیازهای همکاری منطقه ای در بزرگترین دریاچه جهان می باشد. در پایان مدیران مسئول روزنامه های استان گیلان به بیان دغدغه ها، چالشهای مورد نظر خود در خصوص منطقه آزاد انزلی و رونق آن پرداخته و بر لزوم همکاری بیشتر رسانه ای برای توسعه تنها منطقه آزاد شمال کشور تصریح نمودند.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code