به گزارش گیل خبر, چهارمین دوسالانه مجسمه های فضای شهری به ریاست جمال کامیاب و دبیری دکتر محسن سلیمانی بعدازظهر یکشنبه ۱۲ بهمن در باغ موزهٔ قصر در تهران گشایش یافت. این دوسالانه رویکردهایی همچون توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی و ترویج آثار روایی مانند داستان های مشهور ملی و مذهبی؛ نوآوری و خلاقیت در زمینه ایده، روش های اجرایی و کاربرد مواد و مصالح جدید و همچنین ارتباط طرح و ایده با هویت معماری و فضاهای شهر تهران را مدنظر قرار داده است. مراسم افتتاحیه چهارمین دوسالانه مجسمه های فضای شهری که در تالارفرخی یزدی برگزار می شد با مدتی تاخیر شروع شد و باسخنرانی دبیر چهارمین دوسالانه مجسمه های شهری شکل رسمی یافت. دکتر سلیمانی در ابتدای سخنان خود گفت: مجسمه هایی که برای موزه ها ساخته می شوند مخاطبانی اندک دارند اما مجسمه های شهری با همه اقشار مردم سخن می گویند. آن ها در بستر خود معنا می یابند و به آن معنا می بخشند. در شهروندان حس تعلق ایجاد می کنند و آرامش و نشاط را در مردم برمی انگیزند. به فضاهای شهری هویت می بخشند و پیام های ارزشمند فرهنگی را به ذهن بیننده متبادر می کنند. برای برپایی و استفاده صحیح از مجسمه های شهری گروهی بزرگ از مجسمه سازان، طراحان شهری و مدیران شهری دست در دست هم دادند تا مجسمه ای زیبنده و متعالی در منظری مناسب جای گیرد و چشم نواز شهروندان شود. مجسمه های شهری حاملان همیشه و هموارهٔ تاریخ و هویت فرهنگ شهرند. پس از این روی پیوند اثر با محیط اهمیتی دو چندان می یابند. این استاد دانشگاه درباره توانایی سازمان زیباسازی شهرداری گفت و ادامه داد: سازمان زیباسازی شهر تهران از پی برگزاری دوسالانه مجسمه های شهری برآمده است که اکنون چهارمین دوسالانه آن را شاهدیم. برگزارکنندگان این دوسالانه، دلبسته بهبود کیفیت و کمیت مجسمه ها، توسعه فضای مناسب این هنر و آموزش و فراگیری هر چه بهتر مجسمه سازان است. دست اندر کاران طراحی شهری به این کار کمر بسته اند. و آثار مطرح می تواند به زودی در تهران جایگاهی مناسب بیابد و به قسمتی از تاریخ شهر بپیوندد. وی درباره کتاب تاریخ مجسمه سازی شهری یادآور شد: کتاب دوسالانه تاریخ مجسمه شهری سال ۹۳ تدوین می شود و بازنمایندهٔ تلاشهای هنرمندان و تحولات آثار آن ها خواهد بود. استقبال هنرمندان از دوسالانه نشان از رشد کمی و کیفی این هنر دارد سلیمانی در ادامه از رشد ۴۵ درصدی شرکت کنندگان خبر داد و گفت: ۶۰۰ هنرمند ۱۱۷۴ مجسمه به دبیرخانه ارائه داده اند که ۲۲۲ اثر در مرحله اول گزینش شده اند که ۲۲ اثر به دلیل عدم رعایت استانداردهای کیفی ساخت ماکت توسط هیات انتخاب حذف و نهایتا ۲۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافت. این شمار نویدبخش آن است که جامعه مجسمه سازی رو به افزایش است و سازمان زیباسازی مفتخر است که خشتی بر این دیوار می افزاید و در اعتلای آن می کوشد. سلیمانی سپس قول داد که به زودی تعدادی از این آثار در اندازه واقعی ساخته شود و در مکانی مناسب جای گیرد. همچنین درباره دوسالانه پنجم سخن گفت و دست یاری به سمت هنرمندان و کار شناسان دراز کرد. همه کس کشیده محمل به جناب کبریایت/من و خجلت سجودی که نریخت گل به پایت/نه به خاک دربسودم نه به سنگش آزمودم/به کجا برم سری راکه نکرده ام فدایت. مهندس مظفری رییس شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه با این دو بیت از بیدل دهلوی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: از طرف دکتر کامیاب این وظیفه را دارم که خیرمقدم بگویم و در ادامه از عوامل برگزاری دوسالانه بهروز دارش، ایرج محمدی، حمید شانس، رضا قره باغی و ریما اسلام مسلک هیات انتخاب و هیات داوری متشکل از مرتضی نعمت الهی، نادر قشقایی، مهرداد ایروانیان، کوروش گلناری و کامبیز صبری تشکر کرد. مظفری در ادامه به جای خالی یک هنرمند اشاره کرد و ادامه داد: مجسمه ساز جوانی که همیشه پرکار و پرتوان بود و خنده از لبانش جدا نمی شد امروز دیگر در بین ما نیست. شاپور میرزایی هنرمند جوانی که در آستانه چهل سالگی به دلیل سرطان فوت کرد . او با این جمله که جای تو در طراوت شمشاد ها خالیست یادش را گرامی داشت. مظفری در پایان این نکته را یاداور شد که همه ما در یک نکته متفق القولیم که تهران مجسمه می خواهد. در ادامه مراسم کلیپ کوتاهی از زندگی و آثار شاپور میرزایی پخش شد. آخرین سخنران مراسم معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مهندس عبدالهی بود که بعد از تبریک دهه فجر و خوشامد گویی و تشکر از هنرمندان گفت: هنر در ابعاد مختلف یک توانایی ویژهٔ ذاتی است. هنرمند با تمام وجود یک اثر را خلق می کند و این هنر سال ها به یادگار می ماند ونقشهای خودش را در طول این زمان ها ایفا می کند. مثلا خیلی از شهرهای دنیا را بخاطر آثار هنری و مجسمه هایش می شناسند. در شهری مثل تهران نیز مجسمه ها به بعضی مناطق و محلات هویت بخشیدند. مثلا میدان فردوسی و میدان دربند که هویتی خاص به آنجا داده شده است. وجود مجسمه باعث از بین رفتن آلودگی بصری می شود و یک پیرایش مناسب شهری و حس نشاط را به وجود می آورد. در پایان این مراسم نمایشگاه در فضای موزه افتتاح شد و آثاری که به صورت ماکت ارائه شده بودند در معرض دید قرار گرفت. سازمان زیباسازی شهرداری تهران با هنرمندانی که توان ساخت و نصب آثار را تا پایان سال ۱۳۹۳ داشته باشند، در همین سال، قرارداد ساخت تنظیم خواهد کرد. این نمایشگاه تا ۱۰ اسفند در باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، خیابان پلیس برپاست.   /هنرآنلاین