جولان دلالان یا ضعف مدیریتی حوزه اقتصادی استان؟
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۱۱:۰۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/مطهره احمدی- در حالی که گیلان، از استان‌های مهم تامین کننده مرغ تهران می باشد اما در اتفاقی عجیب در چند ماه اخیر، گیلانی ها مرغ را گران تر از تهرانی ها خریداری می کنند و حتی بر اساس آمار منتشر شده وبگاه اتحادیه مرغداران کشور که روزانه قیمت مرغ را در استانها رصد می کند طی دو روز گذشته و امروز دهم دی ماه، نه تنها قیمت مرغ در گیلان بالاتر از قیمت تهران و استان‌های همجوار است، بلکه با قیمت حداقل ۵۷۰۰۰ و حداکثر ۶۲۰۰۰ تومان رتبه اول بالاترین قیمت مرغ در کشور را داراست!

بالاتر بودن قیمت مرغ در گیلان، در حالی است که در سالیان اخیر قاچاق مرغ به تهران به دلیل پایین بودن قیمت آن در استان، آنچنان سودآور بود که حتی مرغ را در صندوق عقب ماشین ها به تهران می بردند ولی هم اکنون در سایه غفلت دستگاه های متولی در استانداری و جهاد کشاورزی و... این وضعیت متفاوت شده است.

خاطرنشان می شود گیلان به عنوان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور، حدود ۳۰ درصد مرغ بازار بزرگ استان تهران را تامین می‌کند.

در هفته های اخیر به دلیل عدم انطباق عرضه و تقاضا، قیمت مرغ مصرف کننده از قیمت مصوب یعنی ۶۳۰۰۰ تومان پایین تر آمده است.

بر اساس آمار منتشره در وبگاه رسمی اتحادیه مرغداران کشور به آدرس www.itpnews.com قیمت مرغ گرم بسته بندی شده در تهران و بسیاری از استانهای کشور که حتی تولید کننده مرغ نیز نیستند در روزهای اخیر ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان بود. نکته عجیب اما قیمت مرغ در استان گیلان است که حداقل ۴ تا ۵ هزار تومان در هر کیلو بالاتر از قیمت استان تهران و استانهای هم جوار تولید کننده مرغ، مثل مازندران و گلستان است. این تفاوت در قیمت مرغ زنده نیز بر اساس آمار همین وبگاه رسمی وجود دارد.

این در حالی است که کرایه حمل مرغ به تهران و نیز افت ناشی از کاهش وزن مرغ زنده ارسالی به تهران، بر اساس منطق سالیان گذشته، می بایست تراز قیمت را حداقل ۳۰۰۰ تومان به نفع گیلان نماید. اما نگاهی به قیمت‌های بازار بزرگ رشت و سایر شهرستان‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت مرغ در بازار رشت در روزهای اخیر ۵۸ تا ۶۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

آمار رسمی منتشره در حداقل ده سال گذشته نیز گواه این است که هیچ گاه قیمت مرغ در بازار تهران ارزان تر از گیلان نبوده است. حال این اجحاف به حقوق مصرف کننده چه دلیل یا دلایلی دارد موضوعی است که به لحاظ منطقی و فنی نمیتوان دلیلی برای آن یافت.

همان طور که در مطالب پیشین از جمله کمبود پول در عابرنک‌ها نیز به آن اشاره شد لازم است استاندار گیلان همچون اقدامات اصلاحی دولت در حوزه بانک مرکزی که بدون تعارف انجام شد؛ نسبت به بهبود وضعیت حوزه اقتصادی استانداری و سایر دستگاه های متولی اقدامات لازم را انجام دهد و برای جلوگیری از تضییع حقوق عامه تعارف با مدیران کم کار را کنار بگذارد.

گیل خبر همچنین آمادگی انتشار توضیحات دستگاه های متولی را در این زمینه دارد.