آینده بازار پارچه ویسکوز در تابستان ۱۴۰۱

صنعت مد و استفاده از پارچه‌های تجزیه ناپذیر مانند پلی استر، اکریلیک و نایلون آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌کند‌. یکی از انواع پارچه‌هایی که این روزها جایگاه ویژه‌ای در صنعت مد به خود اختصاص داده و مبتنی بر طبیعت و با استفاده از درختان تولید می‌شود‌؛ پارچه ویسکوز نام دارد. این پارچه هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و با استفاده از الیاف طبیعی ساخته شده است‌. پارچه‌هایی که با الیاف طبیعی تهیه می‌شوند؛ بعد از مدتی در محیط زیست تخریب شده و به چرخه طبیعت باز می‌گردند. با توجه به این که ویسکوز جزء پارچه‌های ارزان و اقتصادی موجود در بازار محسوب می‌شود؛ قیمت آن در تابستان  1401 با افزایش چشمگیری روبرو نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه تولید و ویژگی‌های پارچه ویسکوز و عوامل تاثیرگذار روی آن صحبت کنیم و در پایان به معرفی فروشگاه پارچه متری و کیلویی جوادی تکس بپردازیم.

پارچه ویسکوز چگونه تولید می‌شود؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم؛ پارچه ویسکوز (viscose Fabric) مبتنی بر طبیعت است. یعنی الیاف آن بر پایه درختان و با منشاء سلولز تولید می‌شود‌. این پارچه را با نام پارچه ریون ( Rayon Fabric) و ابریشم مصنوعی هم می‌شناسند. برای تولید این پارچه از چوب درخت‌هایی مانند اکالیپیتوس، راش، بامبو و کاج استفاده می‌کنند‌. برای تهیه خمیر از چوب این درختان از موادی مانند دی سولفید کربن و هیدروکسید سدیم نیز استفاده می‌شود. با توجه به این که این مواد نوعی مواد شیمیایی محسوب می‌شوند؛ برخی پارچه‌های ویسکوز را نیز یک نوع پارچه نیمه مصنوعی می‌دانند. فرآیند تولید این پارچه به این صورت است که ابتدا چوب درختان را تکه تکه کرده و سپس مواد شیمیایی مانند دی سولفید کربن و هیدروکسید سدیم را روی آن‌ها می‌ریزند تا به یک خمیر قهوه‌ای رنگ تبدیل شود. بعد از تشکیل این خمیر آن را می‌شویند تا به رنگ سفید درآید که به آن ویسکوز گفته می‌شود. محلول ویسکوز بلااستفاده از دستگاهی به نام اسپینرت تبدیل به سلول بهینه می‌شود. سلولز بهینه نیز طی فرآیندهایی به الیاف تبدیل می‌شود. الیاف سلولزی بعد از گذراندن مرحله بافت به پارچه ویسکوز یا همان ریون تبدیل می‌شود.

پارچه ویسکوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

 ویسکوز پارچه‌ای بسیار سبک، لطیف، زیبا و انعطاف‌پذیر با دراپه خوب است و قیمت ارزانی دارد. از این نوع پارچه برای دوخت لباس‌های تابستانی، پیراهن، لباس‌های بچه‌گانه، تیشرت و لباس ورزشی استفاده می‌شود. زیرا خاصیت جذب و تنفس بالایی دارد و با جذب آب و عرق از به دام افتادن گرما و تعریق بدن جلوگیری می‌کند. پارچه ویسکوز وزن سبکی دارد و به‌هیچ وجه سطح بدن انسان نمی‌چسبد‌. این پارچه خنک از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پارچه‌های ابریشمی دارد و مانند پنبه بسیار نرم و لطیف است. با توجه به عدم قابلیت کشسانی پارچه‌های ویسکوز آن‌ها را به‌همراه پارچه‌های کشسان دیگر مانند پارچه اسپندکس استفاده می‌شود‌. از مزیت‌های دیگراین پارچه می‌توان به قابلیت رنگ‌پذیری بسیار بالا و رنگ ثابت و ماندگار آن اشاره کرد. حتی اگر بارها لباس‌های تولید شده با این پارچه با آب سرد مورد شستشو قرار بگیرند؛ رنگ آن‌ها تغییر نخواهد کرد.

خوش دوخت بودن، عدم ایجاد الکتریسته ساکن در صورت مالش و تنوع رنگ و طرح از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر پارچه ویسکوز محسوب می‌شود. برای حفظ کیفیت پارچه‌های ویسکوز بهتر است که آن‌ها را با مواد شوینده بسیار ملایم و به‌صورت آرام شستشو دهید. پوشیدن لباس‌های تهیه شده با ویسکوز هیچ گونه حساسیت پوستی برای افراد ایجاد نمی‌کند. زیرا الیاف به کار رفته در آن کاملا طبیعی و دارای قابلیت تنفس است. این لباس‌ها برای کودکان که پوست حساس‌تری دارند؛ بسیار مناسب هستند. این الیاف در برابر حرارتی تا حدود 190 درجه سانتی‌گراد، مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. با توجه به جنس سلولزی آن ممکن است با قرار گرفتن طولانی در مقابل آفتاب، آسیب ببینند. ویسکوز نسبت به الیاف دیگر، زود چروک می‌شود اما تل نمی‌اندازد و این ویژگی چروک شدن آن را به میزان زیادی پوشش می‌دهد.

قیمت پارچه ویسکوز به چه عواملی بستگی دارد؟

کسانی که می‌خواهند برای قیمت پارچه ویسکوز نخی یا هر پارچه ویسکوزی  هزینه پایین‌تری پرداخت کنند؛ باید این محصول را به‌صورت عمده و کیلویی از کارخانه‌های تولید کننده خریداری کنند. خرید کیلویی هزینه‌های اضافی مانند بسته‌بندی و سورتینگ را شامل نمی‌شود. از عوامل دیگری که روی قیمت پارچه ویسکوز تاثیرگذار هستند می‌توان به نوع، رنگ، برند تولید کننده، فروش عمده یا جزئی، میزان عرضه و تقاضا در بازار اشاره کرد. تولید کننده‌های معتبر همگی در فضای اینترنت فروشگاه آنلاین دارند و انواع مختلف این محصول را به‌صورت اینترنتی و با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

چرا قیمت ویسکوز نخی مقرون به صرفه است؟

 پارچه ویسکوز نخی از نظر ظاهری به نخ پنبه شباهت زیادی دارد. اما این محصول از قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به نخ پنبه برخوردار است. برخلاف نخ پنبه که کاملا از الیاف طبیعی ساخته شده، یک محصول نیمه مصنوعی محسوب می‌شود و هزینه تولید آن ارزان‌تر است. به همین دلیل با قیمت پایینی به فروش می‌رسد. این نکته را نیزدر نظر داشته باشید که دوام و مقاومت نخ پنبه بیشتر است. اما ویسکوز نخی نیز نرم و سبک است. مناسب بودن و مقرون به‌صرفه بودن قیمت پارچه ویسکوز نخی باعث شده که طرفداران زیادی را به خود جلب کند و بسیاری از افراد خرید آن را به محصولات دیگر ترجیح دهند. برای صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌های رفت و آمد می‌توان برای خرید این محصول به‌صورت اینترنتی اقدام کرد

خرید اینترنتی پارچه ویسکوز از فروشگاه جوادی تکس

پارچه فروشی جوادی تکس، اولین بازار آنلاین پارچه است که در سال ۱۳۸۲ شمسی با مدیریت مهندس کاظم جوادی مهماندوست با همکاری تامین کنندکان، کارخانجات درصدد است تا نیاز جامع تولید کنندگان پوشاک و خیاطان را رفع نماید. همچنین جوادی تکس با مطالب آموزشی کاربردی و موثر در زمینه تولید پوشاک قصد دارد تا سطح آگاهی فعالان این صنعت را بالا یبرد. با کلیک بر روی سایت جوادی تکس با دنیایی از پارچه رویه رو می شوید؛ از جمله آن می توان به تریکوک کرپ، حریرو… اشاره کرد که می‌توانید آن را سفارش دهید و از مشاوره رایگان متخصصان پارچه و طراحی جوادی تکس بهره‌مند شوید. برای اطلاع از قیمت روز پارچه کیلویی به آدرس اینترنتی www.javaditex.com مراجعه نمایید و یا می توانید با شماره های 09352113800 و ۰۲۱۵۵۸۹۸۴۱۵ تماس بگیرید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code