در حاشیه اظهارات رئیس جمهور؛
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۳:۱۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ مطره احمدی- چند روزی است که بحث اظهارات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبرساز شده است.

رئیسی گفته است: «به رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان زنگ زدم، تلفنی خسته نباشید بگویم، به من گفت فلانی! اتفاقی افتاده از خود موضوع کرونا مهمتر؛ چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی (در ایام‌ کرونا) به بیمارستان‌ها رفته‌اند و به پزشکان و پرستاران یاد می‌دهند چگونه باید برای مردم کار کرد. من خودم وقتی رفتم کنار خانواده‌های داغدار دیدم طلبه‌های ما هستند و تنها دل خانواده‌ها را حضور آن ها آرام می‌کند.»

این اظهارات خشم و ناراحتی شدید پزشکان، پرستاران و کادر درمان را برانگیخت. کادر درمانی که در سال‌های پرفشار کرونا، فداکارانه و با تلاشی خستگی ناپذیر، در پی درمان بیماران بودند.

دکتر علی نوبخت، پزشک خوشنام گیلانی و نماینده سابق مجلس در واکنش به این سخنان، خطاب به ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نوشت: «مطالبی که آقای رییس‌جمهور از قول جنابعالی گفتند متاسفانه باعث وهن جامعه پزشکی و قدرناشناسی جنابعالی نسبت به همکاران جان بر کف بهداشت و درمان و بزرگ کردن افراد غیرمسئول در امور تخصصی می‌باشد. احتمالا آقای رییس‌جمهور نتوانستند منظور جنابعالی را خوب توجیه نمایند. ضمن عرض خسته نباشید، امیدوارم به نحو مطلوب جبران شود.»

همچنین در بیانیه شورای هماهنگی نظام پزشکی های گیلان آمده است: « از ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی گیلان انتظار دارد به نحو مقتضی بابت سوء تفاهمات و جو نامناسب ایجاد شده از کادر درمان استان دلجویی نمایند.»

اما در این میان، نه تنها تاکنون هیچ واکنشی از سوی ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت نپذیرفته است بلکه معدودی از رسانه های در تعامل با ایشان نیز سعی در سیاسی کردن فضا و سپرسازی برای وی از جریانات سیاسی کشور کرده اند که شاید به سفارش حوزه دفتر ایشان انجام پذیرفته است.

به واقع می‌توان سخنان رئیس جمهور به نقل از سالاری و پیامدهای ناشی از آن را آزمونی اخلاقی برای رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست.

در حالی که تصور می‌شد با واکنش‌های صورت گرفته از سوی دکتر علی نوبخت که در مجلس شورای اسلامی، تلاش های بسیاری در راستای به مدیریت رسیدن ارسلان سالاری انجام داد و همچنین پروفسور انوش برزیگر، استاد سابق سالاری، وی اقدام به دلجویی از کادر درمان استان نماید، اما چنین نشد.

عده‌ای معتقدند دلیل سکوت رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این قائله و عدم تصحیح سخنان رئیس جمهور، ناشی از تلاش‌های شبانه روزی وی برای اخذ حکم معاونت وزارت بهداشت و درمان کشور است!

در حالی که سالاری به راحتی می‌توانست با عذرخواهی و تصحیح سخنان رئیس جمهور، از جامعه پزشکی و کادر درمان استان دلجویی نماید اما ترجیح داده است برای خوشآمد عده‌ای و حفظ شانسش برای ارتقاء، روزه سکوت بگیرد.

انتظار می‌رود ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان لااقل جرات پذیرش مسئولیت سخنان خود را داشته باشد، اگر نقل قول رئیس جهور از وی درست است، به توضیح و تشریح دلیل این اظهارات بپردازد و اگر حجت الاسلام رئیسی نتوانسته است به درستی منظور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بیان نماید، سالاری به تصحیح این اظهارات اقدام نماید.

هرچند به نظر می‌رسد این انتظار، به دلیل ترس سالاری از پیامدهای توضیح و تصحیح سخنان رئیس جمهوری، انتظاری بیهوده باشد.