تبدیل حیاط دبیرستان شهید بهشتی به پارکینگ؛
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۰۸:۴۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ روح الله محسنی- در حالی که دبیرستان شهید بهشتی رشت (شاهپور سابق) با توجه به قدمت بیش از یک قرن و اهمیت آن به عنوان تنها مدرسه ماندگار گیلان شناخته می‌شود، به جای آن که بر اهمیت آن ارج نهاده شود، از سوی آموزش و پرورش گیلان مورد تعرض قرار گرفته است.

یکی از اعضای انجمن دانش آموختگان دبیرستان شهید بهشتی رشت در گفتگو با گیل خبر از تخریب دیوار این دبیرستان و استفاده مدیران و کارمندان اداره کل آموزش و پرورش گیلان از حیاط این محیط آموزشی که متعلق به دانش آموزان است، به عنوان پارکینگ خودرو این اداره کل خبر داد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش گیلان از 2 سال قبل، با شیوع کرونا و تعطیلی محیط آموزشی، از این فرصت بهره برده و از حیاط این مدرسه به عنوان پارکینگ مدیران خود استفاده کرده است و در گام بعدی، بدون کسب اجازه از هیات امنای مدرسه، میراث فرهنگی و شهرداری رشت، نسبت به تخریب دیوار حائل میان دبیرستان و این اداره کل، اقدام کرده است. این در حالیست که این اداره کل، مدرسه نوبخت را در همان منطقه، به عنوان پارکینگ اختصاص داده است.

شایان ذکر است از آنجایی که دبیرستان شهید دکتر بهشتی رشت تنها مدرسه ماندگار گیلان است، هیات امنای آن متشکل از استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان و همچنین فرماندار، شهردار، رئیس آموزش و پرورش ناحیه۲ و رئیس شورای شهر رشت می‌باشد که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر در سال‌های اخیر، با عدم پیگیری اداره کل آموزش و پرورش گیلان، بیش از ۳ سال است که جلسه هیات امنای این دبیرستان برگزار نشده و مصوبات قبلی آن نیز به‌درستی اجرا نشده و تصمیمات ضروری و نیازهای آن روی زمین مانده است. در این میان، آموزش و پرورش استان با استفاده از این خلاء ایجاد شده، نسبت به تخریب دیوار این دبیرستان کهن اقدام نموده است.

نکته جالب توجه آن است که با وجود آن که دبیرستان شهید بهشتی رشت به عنوان یک میراث ملی ثبت شده است، اما تاکنون واکنشی از سوی میراث فرهنگی گیلان نسبت به تخریب این بنای قدیمی، صورت نگرفته است و شاهد سکوت این اداره کل در برابر این اتفاق تلخ هستیم.

در شهری که روز به روز بناهای تاریخی و یادگارهای آن محو و محوتر می‌شود، آموزش و پرورش آن نیز به جای آن که نسبت به گسترش و بهبود محیط آموزشی و حفظ این بنای تاریخی اقدام نماید، دست به تخریب آن می‌زند.

گفتنی است در پی این اتفاق، جمعی از دانش آموختگان این دبیرستان ماندگار در نامه ای به استاندار گیلان، خواستار ورود وی به این موضوع و بررسی تخلف اداره کل آموزش و پرورش گیلان شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است:
«مدارس یک شهر حکم فرزندان آن شهر را دارند و فضای آموزشی به آیندگان تعلّق دارد و هیچ نهاد دولتی و خصوصی حقّ تعدّی و تعرّض به آنها را ندارد؛ چه رسد به اداره کلّ آموزش و پرورش که حکم پدر را برای این فرزندان دارد. چه رسد به اینکه مدرسه مورد بحث یک مدرسه فرهنگ ساز و تاریخ ساز گیلان و ایران باشد و چه رسد به اینکه سرمایه ملّی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر در کنار فعالیت آموزشی به شمار آید.
متأسفانه کسانی که هیچ تعلّق خاطری به شهر رشت ندارند، نعل وارونه زدند و قصد دارند فضای آموزشی را به فضای اداری تبدیل کنند. این بدعتی خطرناک است که باید هرچه سریعتر جلو آن گرفته شود.»

تاکنون واکنشی از سوی اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این خصوص صورت نپذیرفته است.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

پوریا همتی 17 اردیبهشت 1401 ساعت 09:02


لازم به ذکر است دبیرستان بهشتی با محوطه ای نزدیک به ۲ هکتار و دارای زمین های ورزشی متعدد بود که هر بار قطعه ای از آن جدا و به وضعیت کنونی تبدیل شد. یعنی دبیرستان شریعتی، مسجد قدس، کل فضای اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و رستوران خانه معلم جزو حیاط این مدرسه بود. همچنین سالن ورزشی شهید باهنر که در اختیار معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش بود که بعدها مدیریت این سالن به اداره کل تربیت بدنی واگذار شد و سالن ورزشی نیز بدلیل برف سنگین دهه ۷۰ تخریب شد اما آن قطعه زمین همچنان در مالکیت سازمان ورزش و جوانان باقی ماند که می بایست به دبیرستان شهید بهشتی برگردانده شود .

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code