روزنامه جام جم در گزارشی خبر داد که گرانی، کمبود و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از مشکلات جدی این روزهای خانواده‌ها برای تهیه سرویس مدارس است.

گیل خبر/ در بخشی از این گزارش آمده:

* افزایش ۹ برابری هزینه سرویس، نبود سرویس قابل اعتماد و بیم از تعطیلی دوباره مدارس، همه دست به دست هم داده است تا ماجرای سرویس مدارس را به کلاف سردرگمی بدل کند که این روزها یکی از چالش‌های اصلی والدین و مدیران مدارس است.

* به این شکل می‌توان گفت هنوز بسیاری از دانش‌آموزان و والدین‌شان، در ابتدایی‌ترین موضوع یعنی رفت‌وآمد به مدرسه دچار مشکلاتی جدی هستند. نبود سرویس، هزینه بسیار بالا برای مدت کوتاه، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در خودرو و... از آن دست مسائلی هستند که خانواده‌ها از آن گله‌مندند و هنوز آموزش و پرورش راهکاری مناسب برای برطرف کردن آن ارائه نکرده است.

* مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز معتقد است، بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا، حوزه سرویس مدرسه دچار چالش‌هایی جدی شده است آنقدر که ساختار رسمی سرویس مدرسه فرصت نکرده خودش را احیا کند و به روال عادی برگردد.

* نگران‌کننده‌تر این‌که آموزش و پرورش نیز پاسخگو نیست، زیرا مسؤول این حوزه یعنی مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش پیش از تعطیلات نوروزی استعفا کرده‌است و روابط‌عمومی انجمن هم به‌تازگی بازنشسته شده است. به این شکل یک انجمن مانده است که هیچ مدیری ندارد.

* «یک‌ونیم میلیون برای یک ماه!» این را مادری می‌گوید که معتقد است تا پیش از مجازی شدن مدارس، همین مبلغ را برای یک سال تحصیلی پرداخت می‌کردیم و حالا تنها برای یک ماه رفت‌وآمد! خانم فیاض دلش حسابی پر است. «در آخرین روزهای پیش از تعطیلات، به ما اعلام کردند احتمال بازگشایی مدارس وجود دارد.

* اگر کسی به سرویس نیاز دارد، اعلام کند. ما هم درخواست سرویس دادیم اما دقیقا روز اولی که مدارس باز شد، حرف خودشان را نقض کردند و گفتند برای این یک ماه باقیمانده، سرویس نداریم.» او ادامه می‌دهد وقتی اعتراض والدین بلند شد و تعداد خانواده‌هایی که درخواست سرویس برای رفت‌وآمد فرزندشان داشتند بالا رفت، اعلام کردند آن راننده‌هایی که در گذشته با آنها قرارداد داشتیم، مبلغ‌شان برای یک ماه یا همان پنج روز در هفته، یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

* «البته همین سرویس با همین مبلغ هم فعلا عملی نشده است.» آنقدر که در حال حاضر، او و دخترش، مسافر هر روزه تاکسی‌های اینترنتی برای رفت‌وآمد به مدرسه شده‌اند. یکی دیگر از والدین هم این افزایش غیرمنطقی هزینه سرویس مدرسه را تایید می‌کند و می‌گوید مدرسه فرزند او هم درخواست چنین هزینه‌ای برای سرویس کرده است. «قیمتی که برای این یک ماه رفت‌وآمد به ما ارائه شده، برای مسیرهای دور از روزی ۶۰تا ۷۰هزار تومان و برای مسیرهای نزدیک‌تر، بین ۵۰تا ۵۵هزار تومان است.»

* او می‌گوید با توجه به این‌که دانش‌آموزان باید پنج‌روز در هفته این مبلغ را بپردازند، طبیعتا هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود. «می‌دانید کار به کجا رسیده است؟ این‌که خانواده‌ها برنامه‌هایشان را طوری تنظیم کرده‌اند که برای این چند روز، خودشان فرزندانشان را به مدرسه ببرند و بیاورند و امید دارند مدارس دوباره تعطیل شود و نیازی به پرداخت این هزینه‌ها نباشد.»

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code