نگاهی به عملکرد شوراهای ششم؛
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۰۸:۱۷ چاپ

گیل خبر/ اگر نگاهی به عملکرد قریب به هفت ماهه‌ی ششمین دوره شورای شهرهای استان گیلان بیندازیم، بلاتکلیفی و بحران در مدیریت شهری کاملا قابل مشاهده و لمس است.

از ابتدای شروع به کار شوراهای ششم، آنان با نوعی بحران مشروعیت روبرو بودند به گونه‌ای که از میان 286 عضو شورای 54 شهر استان گیلان، که قریب به 100 عضو مشترک با دوره‌های پیشین در میان آنان دیده می‌شد، شاید کمتر از انگشتان یک دست توانستند بیش از آرای گذشته خود، از مردم رای کسب کنند که این خود گواه ناامیدی مردم از عملکرد اعضای شورای شهرهای استان گیلان است.

واضح است که از شورایی با عدم مقبولیت لازم از سوی مردم، انتظار مدیریتی قوی و تصمیمات صحیح در راستای بهبود وضعیت مدیریت شهری، انتظاری باطل و تباه است.

از شورای شهر رشت، مرکز استان گیلان که با شعار ثبات مدیریت شهری، به ابقای سید محمد احمدی رای دادند و پس از استعفای زودهنگام وی، این روزها در پی استیضاح دومین شهردار منتخب خود هستند، گرفته تا شهرهای بزرگ و کوچکی که هنوز پس از قریب به 7 ماه همچنان بلاتکلیف انتخاب شهردار است، همه و همه سبب شده‌اند که این روزها وضعیت مدیریت شهری در گیلان حال و روز خوبی نداشته باشد.

در لنگرود و آستارا هر دو شهردار منتخب اعضای شورای شهر ردصلاحیت شدند تا پس از گذشت بیش از شش ماه از آغاز به کار شورای ششم، شهرداری‌های لنگرود و آستارا همچنان با سرپرست اداره شوند.

املش و چاف و چمخاله هم چندان وضعیت بهتری ندارند و پس از عدم تایید صلاحیت اولین شهردار منتخبشان، منتظر تایید صلاحیت دومین شهردار منتخب خود هستند و تا آن زمان می‌بایست شهر توسط سرپرست اداره شود.

شفت نیز که اعضای شورا رای به ابقای شهردار داده‌ بودند، پس از استعفای وی، پس از کش و قوس‌های فراوان توانستند شهردار دوم خود را انتخاب و معرفی کنند.

آستانه اشرفیه، رضوانشهر، ماسال، پره سر، چوبر، لیسار، دیلمان و... از دیگر شهرهایی هستند که با عدم تایید صلاحیت اولین شهرداران منتخبشان روبرو شدند و اعضای شورا مجبور شدند با انتخاب مجدد، فردی دیگر را بر مسند شهرداری بنشانند.

همان گونه که مشخص است، کش و قوس‌ و اما و اگرهای فراوان و ناتوانی در انتخاب فردی دارای صلاحیت برای عنوان شهرداری، مشکلی است که شوراهای بسیاری در سطح استان با آن روبرو هستند که به نظر می‌رسد با دقت و تامل بیشتر و رایزنی و هماهنگی با نهاد‌های نظارتی، بسیاری از این موارد قابل حل بوده و شهرها برای مدت طولانی، بلاتکلیف انتخاب و تایید شهردار باقی نخواهند ماند.

مردم گلایه‌مندند! مردم گلایه‌مندند که قبل و به خصوص بعد از انتخابات، آنچنان که باید و شاید نظارت و دقت کافی بر روی افراد و عملکرد اعضای شورا از سوی نهادهای نظارتی صورت نمی‌گیرد تا خروجی آن، چنین شود که شهر بلاتکلیف بازی‌های اعضای شورا باشد.

در سویی دیگر، کمتر شهرداری‌ای در گیلان می‌توان یافت که دارای پرونده قضایی نباشد و گاه و بی‌گاه با نهادها و سازمان‌های مختلف وارد درگیری نشود.

شهرداری‌هایی که باید برای بهبود وضعیت شهر تلاش کنند به حدی دچار به مشکل هستند که گاهی حتی از توان پرداخت حقوق پرسنل خود هم عاجزند، چه برسد به انجام پروژه‌های عمرانی در سطح شهر!

مشکلات مدیریت شهری دیگر فقط مختص به شهرهای بزرگ استان نیست و این روزها برای مثال حتی شهر تازه تاسیس پیربازار نیز درگیر حواشی فراوان است. چندی پیش با دستور موقت دیوان عدالت اداری، اعضای شورای فعلی با دستور دیوان بر روی کار آمدند و اعضای علی البدل کنار گذاشته شدند اما پس از شروع به کار شورای کنونی، حواشی شهر پیربازار با برنامه استیضاح اولین شهردار این شهر جدید التاسیس که منصوب شورای مورد تأیید هیات نظارت بر انتخابات بود، کلید خورد. این شهر هنوز هیچ‌گونه شناسه‌ای دریافت نکرده و حتی حساب بانکی هم ندارد و در حال حاضر امورات شهر با هزینه شخصی شهردار فعلی پرداخت می‌شود.

جالب توجه است که این مشکلات مدیریتی حتی به روستاها نیز کشیده شده و حدود 20 درصد از روستاهای استان، بدون دهیار اداره می‌شوند. اخباری که گاه از تخلفات برخی دهیاران به گوش می‌رسد، لزوم توجه و نظارت جدی‌تر بر عملکرد آنان را می‌طلبد.

به نظر می‌رسد ادامه روند فعلی، آسیبی جدی به اعتماد و امید مردم به نهاد شورا و شهرداری‌ها وارد می‌کند و حل و فصل این حجم از نابسامانی در مدیریت شهری شهرهای استان گیلان، بدون شک نیازمند عزمی جدی از سوی تمام مسئولان و دلسوزان و نهادهای نظارتی استان است.