گیل خبر/ چای ایرانی یکی از معدود چای‌ها در جهان است که در تولید آن از هیچ رنگ و افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود؛ همین باعث می‌شود که عده‌ای این چای را در مقایسه با چای‌های خارجی بی‌رنگ و کم عطر و طعم بدانند در حالی که واقعا این‌طور نیست. تمام چیزی که باید بدانید در درجه اول انتخاب یک چای ایرانی خوب و مرغوب و سپس شناخت طریقه درست دم کردن چای است.

این مقاله را تا انتها بخوانید تا با شناخت بهترین چای ایرانی و دم کردن درست چای، خودتان شاهد خوشرنگی و آزاد شدن عطر و طعم بی‌نظیر چای ایرانی باشید.

بهترین چای ایرانی کدام است؟

چای سیاه ایرانی در آخرین مرحله از مراحل تولید چای، به انواع مختلفی از چای مانند سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شود که ممکن است نام این چای‌ها را زیاد شنیده باشید.

چای سرگل بهاره مرغوب‌ترین چای سیاه ایرانی است که از لطیف‌ترین قسمت بوته چای یعنی غنچه و برگ‌های بالای آن به دست می‌آید و دارای برگ‌های ریز و پیچ خورده‌ای است. چای سرگل دارای طعم تلخ و گس و عطر فوق العاده‌ای می‌باشد و هم‌چنین بسیار خوش‌رنگ است. این چای نسبت به سایر چای‌ها وزن بیشتری دارد و به دلیل اینکه در مقدار کمتری تولید می‌شود، گران‌تر است. در حال حاضر برندهای محدودی چای سرگل اصل و خالص دارند؛ درکام یکی از این برندهاست که سال‌ها در بازار مواد غذایی طبیعی و محلی فعالیت داشته و چای‌های کاملا اصل و بدون افزودنی به مشتریانش ارائه می‌دهد. برای خرید چای سرگل بهاره درکام کلیک کنید.

البته سایر چای‌ها مانند ممتاز یا شکسته هم مزایای خود را دارند و افراد می‌توانند بر اساس ذائقه و سلیقه خود، چای مناسب خود را انتخاب نمایند.

نحوه دم کردن چای ایرانی

همان‌طوری که در بالا هم اشاره کردیم، چای ایرانی انواع مختلفی دارد؛ این چای‌ها در موارد مختلفی با هم متفاوتند و همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که کمی نحوه دم کردن آن‌ها مانند زمان لازم برای دم کشیدن، میزان مناسب چایی که باید در قوری ریخته شود و ... با هم فرق کند. ولی روش کلی دم کردن چای ایرانی دبش به صورت زیر است.

مراحل دم کردن چای سیاه ایرانی

1- ابتدا مقدار لازم آب را بگذارید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، زیر آن را خاموش کنید و بگذارید 2-3 دقیقه بماند تا دمای آن کمی کم شود.

2- به ازای هر لیوان آب، یک قاشق چای‌خوری چای سیاه در قوری چینی یا شیشه‌ای بریزید و آن را با آب سرد بشویید. با این کار در نهایت چایتان خوش‌رنگ‌تر می‌شود. سپس قوری را بدون آب به مدت 2-3 دقیقه روی کتری یا سماور بگذارید تا چای گرم شود.

3- آب جوش را به قوری اضافه کنید و آن را تکان دهید تا چای‌ها روی آب نمانند. سپس قوری را به مدت 15 دقیقه روی کتری یا سماور قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.

4- بعد از دم کشیدن چای نیز اگر می‌خواهید آن را بیش از 30 دقیقه دیگر استفاده کنید، بهتر است تفاله‌ها را از قوری خارج کنید تا چایتان کدر نشود.

عوامل موثر در دم کشیدن بهتر چای سیاه

قوری چینی: بهترین ظرف برای دم کردن چای ایرانی، قوری چینی و سپس شیشه‌ای می‌باشد. دم کردن چای در قوری فلزی یا پلاستیکی، چای با کیفیتی به شما نمی‌دهد.
آب خوب و تازه: آبی که برای دم کردن چای استفاده می‌کنید باید تازه، زلال و با کیفیت باشد. استفاده از آبی که چند بار جوشیده و یا کیفیتش پایین است و هم‌چنین استفاده از آب معدنی، چای خوبی به شما نمی‌دهد. شما می‌توانید از آب لوله کشی که به خوبی تصفیه شده، برای دم کردن چای استفاده کنید.
میزان چای مورد استفاده: پیشنهاد ما یک قاشق چای خوری چای خشک به ازای یک فنجان چای است ولی این مورد تا حد زیادی به سلیقه شما و نوع چای ایرانی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. کافیست چند بار چای را با مقادیر مختلف دم کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.
مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای: این مورد هم، به نوع چای و سلیقه شما بستگی دارد. بعضی از چای‌های ایرانی مانند چای شکسته زوددم هستند و برخی مانند چای قلم دیرتر دم می‌کشند. در مورد چای سرگل و ممتاز که از بقیه چای‌های ایرانی با کیفیت‌ترند، زمان مناسب برای دم کشیدن 15 دقیقه است.
با رعایت این نکات می‌توانید یک چای عالی داشته باشید و از عطر و طعم بی‌نظیر و دلنشین آن لذت ببرید.