نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور حتما روز شنبه در جلسه علنی مجلس به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی سیزدهم حضور خواهد یافت.وی ادامه داد: صلاحیت عمومی وزرای پیشنهادی قبل از معرفی به مجلس از مبادی ذیربط اخذ شده است.

گیل خبر/ به نقل از صداوسیما: نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور حتما روز شنبه در جلسه علنی مجلس به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی سیزدهم حضور خواهد یافت.

علی نیکزاد با اشاره به نشست علنی روز شنبه مجلس به منظور آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم تصریح کرد: آقای رئیسی طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه‌های خود و کابینه پیشنهادی فرصت سخنرانی دارند و قطعا در جلسه علنی روز شنبه مجلس حضور خواهند یافت.

وی گفت: به نظر می‌رسد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات دو یا سه شیفته مجلس تا بعد از ظهر روز سه شنبه به طول بیانجامد و روز چهارشنبه برای همه اعضای کابینه در مجلس رأی گیری خواهیم کرد.

اقای نیکزاد افزود: امسال بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌ها از نظم خاصی برخوردار بود.

وی گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس در دو بخش صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی انجام می‌گیرد؛ بررسی صلاحیت‌های اختصاصی وزرای پیشنهادی به ویژه از سوی کمیسیون‌های تخصصی به دقت انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: صلاحیت عمومی وزرای پیشنهادی قبل از معرفی به مجلس از مبادی ذیربط اخذ شده است.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: طبق تصمیم هیات رییسه، تمامی وزرای پیشنهادی تنها با یک الی دو همراه امکان حضور در جلسات کمیسیون‌ها را دارند و کسی حق لابی در راهرو‌های مجلس را ندارد.

وی با اشاره به جلسات مستمر و دو نوبته کمیسیون‌های مجلس تا شب تاسوعا، ادامه داد: برای عرض خدا قوت در اکثر کمیسیون‌های مجلس حضور یافتم؛ روند بررسی برنامه وزرای پیشنهادی بسیار جدی، کارشناسانه، دقیق و در عین حال دوستانه و اخلاق محور است.

اقای نیکزاد همچنین درباره میزان رای آوری کابینه پیشنهادی نیز گفت: روند گذشته نشان می‌دهد؛ معمولا کابینه به طور ۱۰۰ درصدی از مجلس رأی اعتماد نمی‌گیرد، اما امیدوارم - با توجه به تعامل پیشین آقای رئیسی با مجلس در معرفی چند گزینه برای اخذ نظر مشورتی نمایندگان - کابینه سیزدهم از مجلس رای اعتماد حداکثری بگیرد.