image 2021 06 29 16 44 40

گیل خبر/ تحصیل در کشور کانادا یکی از بزرگترین خواسته های بسیاری از افراد است و آن ها می توانند با توجه به شرایط خود، بهترین گزینه را برای مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. دانشگاه های بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارد که هر یک از آن ها شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان دارند. یکی از مهم ترین مدارکی که فرد برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا به آن نیاز خواهد داشت، ریز نمرات دوره های قبلی تحصیل است. در حقیقت یکی از معیارهای سنجش متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه، عملکرد تحصیل او در دوره های قبلی بوده است. اما آیا با معدل پایین می توان در کانادا تحصیل کرد؟ در این گفتار تلاش خواهیم کرد تا به این پرسش پاسخ دهیم.

دانشگاه های کانادایی با پیش نیاز معدل کم

برخی از دانشگاه های کانادا با وجود در اختیار داشتن معدل نه چندان بالا نیز اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. برخی از مهم ترین دانشگاه های کشور کانادا که با معدل کم نیز می توان در آن ها اقدام به اخذ پذیرش کرد. در جدول زیر می توانید در رابطه با شرایط پذیرش در برخی از دانشگاه های کشور کانادا اطلاعات دقیق تری را به دست آورید.

        

با این حال عدم دسترسی به معدل بالا در دوره های مختلف تحصیلی به معنی از دست رفتن شانس اخذ پذیرش در دانشگاه های کانادا نیست و متقاضیان می توانند با در اختیار داشتن شرایطی جانبی، مقدمات تحصیل خود را در این کشور فراهم آورند.

تعریف و نحوه محاسبه GPA (Grade Point Average)

GPA  یک شیوه نمره دهی معتبر در سراسر سیستم آموزشی کشورهای مختلف است و بر خلاف نمرات دانش آموزان و دانشجویان در ایران که در بازه 0 تا 20 شناخته می شود، بازه نمره دهی GPA از 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای مورد قبول برای ارزش‌یابی نمرات تحصیلی دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کانادا می باشد. اگر شما می خواهید از GPA خود مطلع شوید، جدول زیر را ملاحظه فرمایید.

        

اما برای محاسبه معدل نمرات ضریب دار، روش زیر پیشنهاد می شود:

در ابتدا طبق جدول بالا، نمرات خود را تبدیل کنید، سپس برای مثال اگر در درس الف نمره3  کسب کرده اید و ضریب آن درس 2 می باشد،حاصلضرب این دو عدد 6 خواهد بود. به همین ترتیب نمره هر درس را به دست آورده و آنها را جمع بزنید و بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنید تا معدل GPA شما بدست آید.

افزایش شانس پذیرش از دانشگاه های کانادا با معدل پایین

با وجود معدل پایین، همچنان عوامل زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید همچنان به عنوان یک فرد واجد شرایط برای دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا شناخته شوند. یکی از مهم ترین مدارکی که برای دسترسی به این هدف می تواند شما را یاری دهد، مدرک زبان یکی از مهم ترین مدارکی است که می تواند دسترسی به چنین هدفی را ممکن سازد.

همه شهروندان غیر انگلیسی زبان برای تحصیل در کشور کانادا باید مدرک زبان خود را دریافت کنند. هر چه نمره نهایی فرد بیشتر باشد وی قادر خواهد بود تا شانس خود را برای دریافت پذیرش و همچنین ویزا برای تحصیل در کانادا افزایش دهد. بسیاری از دانشگاه های کانادا برای پذیرش دانشجوی خارجی درخواست نمره آیلتس 6 تا 6.5 می کنند اما با ارائه یک مدرک معتبر با نمره بالاتر از 6.5 می توانید نشان دهید که توان ادامه تحصیل در کشور کانادا با بالاترین کیفیت ممکن را خواهید داشت.

مورد دومی که می تواند روند تحصیل شما در کشور کانادا را تسهیل بخشد، آزمون های ورودی است که متقاضیان می توانند با شرکت در آن ها همه چیز را به سود خود تغییر دهند. در بسیاری از رشته های تحصیلی، دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های کانادا باید در یک آزمون ورودی به نام SAT شرکت کنند. در صورت کسب نمره بالا در این آزمون فرد نشان می دهد که توان لازم برای تحصیل در کشور کانادا را خواهد داشت.

فعالیت های فوق برنامه نیز می تواند نقش بسیار زیادی در افزایش شانس پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور کانادا داشته باشد. در صورتی که در طول دوران تحصیل خود فعالیت هایی خارج از فعالیت های تحصیلی مانند ورزش، موسیقی و غیره را داشته اید و توانسته اید عملکرد مشخصی در آن زمینه داشته باشید، شانس خود برای رسیدن به کانادا از طریق تحصیل را افزایش خواهید داد زیرا بسیاری از دانشگاه های کانادا ترجیح می دهند که دانشجویان فعال را مورد پذیرش قرار دهند و این نیز می تواند یکی از دلایل پذیرش شما با معدل علمی کم باشد.

یکی دیگر از مدارکی که می تواند مسیر رسیدن شما به کانادا را از طریق تحصیل فراهم می کند، توصیه نامه ای است که فرد می تواند از معلمان خود دریافت کند. در حقیقت به کمک توصیه نامه است که آفیسر سفارت می تواند شما را بهتر از گذشته بشناسد.

از دیگر مدارکی که می تواند به شما کمک کند تا اجازه تحصیل در کشور کانادا را پیدا کنید، انگیزه نامه یا SOP است. در این نامه شما توضیح می دهید که چه انگیزه ای برای ادامه تحصیل خود در کشور کانادا دارید و در صورتی که بتوانید دلایل مشخص و همچنین قانع کننده ای را ارائه کنید، می توانید به آنچه به دنبال آن هستید دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که در انگیزه نامه باید بسیاری از جزئیات را بیان کنید. اطمینان حاصل کنید که جزئیات مربوط به مهارت ها، موفقیت ها و تجربه های تعیین کننده خود را در انگیزه نامه بیان کنید.

روشن است که نمره های بالا در رزومه تحصیلی فرد می تواند نقش بسیار ویژه ای در افزایش شانس پذیرش او از دانشگاه های برتر کشور کانادا داشته باشد اما دلیلی وجود ندارد که فرد در صورت عدم دسترسی به این امکان در رابطه با پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا احساس ناامیدی کند. دانشگاه های رده متوسط در کشور کانادا بسیاری از دانشجویان با معدل متوسط را نیز می پذیرند. همانگونه که در بخش های قبلی اشاره کردیم، با در نظر گرفتن برخی از فعالیت های غیر مرتبط با معدل می توان شانس پذیرش از دانشگاه های کانادا را افزایش داد.

از طرف دیگر در نظر داشته باشید که در رابطه با رزومه تحصیلی خود کاملا واقع بین باشید و در نظر داشته باشید که از سراسر کشورهای جهان همراه با شما برای دریافت پذیرش اقدام می کنند. یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC با توجه به تجربه خود در زمینه اعزام دانشجو به کشور کانادا می توانند با بررسی رزومه شما بهترین گزینه ممکن را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی خود را از این طریق افزایش دهید.

 

منبع : سایت رسمی کاناداپاس