کیانوش جهانپور-سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ورود به باشگاه واکسن‌سازان دنیا اتفاق بزرگی بود که شاید در همه یک قرن گذشته در کشور ما این اتفاق رخ نداده بود.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ورود به باشگاه واکسن‌سازان دنیا اتفاق بزرگی بود که شاید در همه یک قرن گذشته در کشور ما این اتفاق رخ نداده بود.به این صورت که حداقل یک واکسن را از صفر تا ۱۰۰ توسعه داده و در مقیاس صنعتی به تولید انبوه برسانیم. این اتفاق بسیار بزرگی است که هم موجب افتخار ملی بود و هم نشان‌دهنده درستی راهبردها و برنامه‌ریزی‌هایی بود که در این حوزه انجام شده است که باعث شد ما جزو شش یا هفت کشوری شویم که در دنیا تا امروز توانستند واکسن کرونا تولید کنند و آن را به تولید صنعتی برسانند. این اقدام، نشان‌دهنده توان فناوری سلامت، صنایع دارویی و حوزه علوم پزشکی در ایران است.

وی می افزاید: ما با توجه به زیرساخت‌های در نظر گرفته شده و اینکه در ماه‌های آتی حتی درباره تولید مواد اولیه و جانبی هم به نوعی ممکن است مستقل شویم، زمینه بسیار خوبی برای صادرات به دنیا خواهیم داشت. البته با توجه به مزیت نسبی واکسن‌مان، یعنی هم کیفیت بالای واکسن ایرانی هم ایمنی، بی‌خطری و ایمنی‌زایی مطلوب آن و تولید انبوه و مقیاس وسیعی که خواهد داشت، در ماه‌های آتی قطعا مشتریان متعددی برای این واکسن و واکسن‌های مشابه در ایران خواهیم داشت.

درخواست کشورها برای دریافت واکسن ایرانی کرونا

جهانپور اظهار می‌کند که مکرر به صورت هفتگی درخواست‌هایی از کشورهای مختلف دنیا مبنی بر خرید واکسن ایران وجود دارد، اما طبیعتا تولید داخلی در ماه‌های اولیه بیشتر مصروف واکسیناسیون در داخل کشور خواهد شد، اما این آمادگی وجود دارد که هم به صورت تولید مشترک و انتقال فناوری در کشورهای مختلف، واکسن ایرانی انتقال پیدا کند و هم اینکه مازاد بر مصرف و ظرفیت واکسیناسیون کشور هم در اختیار کشورهای دوست، همسایه و بعد سایر کشورها قرار گیرد. به طور میانگین هفته‌ای یک یا دو کشور تقاضای رسمی خودشان را در این زمینه به دفتر همکاری‌های بین‌المللی وزرات بهداشت ارسال می‌کنند.

آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی واکسن‌های ملی

جهانپور ادامه می‌دهد: این آمادگی از طرف ایران وجود دارد که انتقال دانش فنی واکسن به کشورهای دیگر اتفاق بیفتد و بسیاری از کشورها می‌توانند در هفته‌ها و ماه‌های آتی از ظرفیت ایران برای انتقال دانش و فناوری استفاده کرده و به صورت تولید مشترک یا تولید قراردادی واکسن‌های ایرانی را در کشور خودشان تولید کنند. ایران سعی می‌کند که با نگاه انسان‌دوستانه و رویکرد بهداشتی و انسانی به موضوع، این تسهیلات را برای این کشورها فراهم کند و بعضا همین کشورها در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های ایران برای انتقال تکنولوژی و تولید مشترک هستند.

وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی

در عین حال جهانپور درباره وضعیت واکسن های تولید داخلی می‌گوید: در حال حاضر درباره تولید داخلی هم که خوشبختانه مطابق برنامه قبلی حداقل تا امروز یک واکسن مجوز مصرف اضطراری گرفته که واکسن کووایران برکت است که تولید آن شروع شده و هر ماه هم تولید آن افزایش پیدا می‌کند. برکت در ماه اول تا سه میلیون دوز می‌تواند تولید کند و احتمالا سه ماهه اول یعنی تا پایان شهریور بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دوز از این واکسن می‌تواند تامین شود که اگر این عدد محقق شود، قابل قبول بوده و بخش زیادی از نیاز کشور را رفع می‌کند.

به گفته وی، واکسن پاستوکووک انستیتو پاستور ایران هم در آستانه صدور مجوز مصرف اضطراری است. واکسن پاستوکووک هم ماهانه یک میلیون دوز در سه ماه اول، بعد در سه ماه دوم ماهانه دو میلیون دوز و در سه ماهه سوم احتمالا ماهانه سه میلیون دوز بتواند تحویل دهد. علاوه بر این واکسن‌های کووپارس رازی، فخرا و اسپایکوژن هم احتمالا تا اواخر تابستان در صورتی که کارآزمایی بالینی‌شان موفق باشد، مجوز مصرف اضطراری می‌گیرند و به تولید انبوه خواهند رسید.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code