ابوذر ندیمی
۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۱۸:۵۷ چاپ

گیل خبر/ ابوذر ندیمی
۱-مانایی! به علل -وزمینه ها وتفاوت -هایی ارجاع می یابد!؟
۲-سالروز -توّلد یا مرگ- دراین میانه، تعیین کنندگی نداشته! وندارد- ابوالحسن کریمی دردشتی (۱۳۲۷–۱۳۶۵).
۳-ازکلّیت جریان های -فکری وسیاسی- بهره داشتن ! نیز برای این مهم تضمینی نمی توان ؛جست!(سیاستمدار و قاضی ایرانی)
۴- صدارت شغلی ومدیریتی هم ،برجستگی ایجاد نمی نماید!؟
(بیش از سه سال دادستان کل انقلاب ودادستان و فرماندار لاهیجان بود)
۵-جثه وتوان جسمی هم ،به این ارزش ( مانایی) کمکی ندارد!(او در کودکی لاغر و ضعیف‌الجثه بود و نسبت به همسالان خود ظاهر متفاوتی داشت).
۶- دسترسی دررشته تحصیلی ومدرک دبیرستانی هم ،برای همه امکان پذیر است!(در سال ۱۳۴۶ دیپلم ریاضی گرفت ).
۷- توفیق رفتن به دانشگاه هم ،برای میلیونها نفر !قابل دستیابی است.
(به دانشگاه تهران راه یافت و تحصیل در رشته اقتصاد را شروع کرد).
۸- شرکت درمبارزات هم ،برای کثیری ممکن گشت! وحبس واعدام وتبعید را نصیب بردند(وی در اواخر سال ۱۳۴۶ به علت شرکت در تظاهرات تشیع جنازه غلامرضا تختی دستگیر و چند ماه در زندان قزل قلعه زندانی شد).
۹- مداومت درمبارزه هم ،انحصاری نیست!(وی در سال ۱۳۵۰ به علت فعالیت علیه جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و پخش اعلامیه‌های خمینی بین دانشجویان در خوابگاه امیرآباد تهران دستگیر و بار دیگر زندانی شد).
۱۰- شرکت درپای درس وبحث علماء واساتید ودانشمندان هم دست یافتنی است(او طی تحصیل در دانشگاه در جلسات تفسیر قرآن مرحوم طالقانی در مسجد هدایت شرکت می‌کرد).
۱۱- طلبگی وتدریس درحوزه ها هم ،برای صدها هزار نفر دیگر !ممکن گشت(بعدها مدتی در مدرسه حقانی قم ،زبان انگلیسی تدریس می‌کرد).
۱۲- دستگیری مکرر وزندانی شدن نیز ،نقش اصلی درمانایی ندارد!(در اردیبهشت سال ۱۳۵۷ به دلیل رهبری اعتراضات مردم گیلان دستگیر و در زندان رشت زندانی و در آبان ماه همان سال آزاد شد).
۱۳- خواندن دروس ادبیات عرب ویا فقه ومنطق و... هم ،به خودی خود !باعث مانایی خوانندگان وآموزشگران آن نشد!؟(او در نزد اساتید علمیه قم از علوم عربی و منطق، تا سطح رسایل و مکاسب تحصیل کرده بود).
۱۴- فرمانداری درایّام انقلاب نیزتأثیر مستقیمی درمانایی ندارد!(کریمی از سوی شورای انقلاب اسلامی شهرستان لاهیجان به عنوان فرماندار به استانداری گیلان پیشنهاد شد و پس از تصویب استانداری و وزارت کشور، مسئولیت فرمانداری شهرستان لاهیجان را با بخش‌های تابعه سیاهکل و آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر عهده‌دار شد).
۱۵- همکاری با دولت موّقت یا استاندار شهید هم ،برای دیگر همتایان او جاودانگی رابه ارمغان نیاورد!؟(با کنار رفتن دولت موقت و در دولت شورای انقلاب داوران استاندار گیلان بر کنار شد. سپس وزیر کشور وقت رفسنجانی مهندس انصاری به عنوان استاندار جدید استان منصوب کرد).
۱۶- تعرفه برای دادستانی یک استان هم ،نافع برای این جایگاه نخواهد بود!؟(کریمی در اسفند ۱۳۵۸ با تقاضا وپیشنهاد انصاری و تعدادی از مسئولین ارگان‌های انقلابی، با حفظ سمت فرمانداری از سوی آیة الله قدوسی به سمت دادستان کل انقلاب استان گیلان انتخاب شد).
۱۷-کاندیداتوری برای مجلس هم ،درکنار همان امور !خواهدبود!؟( کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود.
۱۸- کناررفتن ازمقامات حکومتی ( یا کنارزدن هم واجد ارزش کسب وحفظ چنین ) جایگاهی نمی باشد!(او در اسفند سال ۶۰ از دادستانی گیلان و در پائیز ۶۱ از دادستانی لاهیجان برکنار شد).
۱۹- تدریس وهیئت علمی ،حتّی استاد تمام و.... هم به این دستاورد منتهی نمی گردد!!(کریمی اندکی در دانشگاه گیلان معارف اسلامی تدریس کرد ).
۲۰-کوچ برای همیشه به بلاد دین وتشیّع -برای طلبه وروحانی شدن- نیز این نعمت را ارزانی نمی دارد!(تا اینکه در اواخر ۱۳۶۲ به حوزه علمیه قم رفت).
۲۱- تقسیم زمین بین محرومان، ویا متهم شدن به همان خدمت به عنوان مجرم ! نیزاثر ویژه ای ،ندارد!
(وی با شکایت عده‌ای به اتهام مباشرت در تقسیم اراضی متروکه بزرگ مالکان از حوزه علیمه قم به دادسرای عمومی تهران احضار شد. به حکم دادسرا کریمی در زندان عمومی قصر بازداشت شد).
۲۱- امّا عاقبت به خیر شدن !!وشهید بدست فاسد ترین وجفاکارترین منافقین !! قطعاً درمانایی -یک فکر وشخص وجریان -ذی نقش وپراثر است که ؛باید علّت چنین توفیقی( شهادت) را !درمجموعه ای ازاعمال -وافکار واذکار وادعیه وخدمات وفکر نابّ وخودنگهداری وایمان واخلاق ولقمه ونطفه- آنرا جستجوداشت

۲۲- توان ایمانی وباور عمیق می تواند؛ افرادرا ازدرون خانه -تا مدرسه بل درمنطقه وسیعی ازمحل توّلد تا محل درس ودانشگاه وسربازی وزندان- مبلّغ بار آورد.
۲۳-ازمعلّمی( حقّ التدریس)وتدریس درخانه وآموزشگاههاتا حضور درمحافل دینی وکانون های مذهبی وسخنرانی ها علمدار چنین نقش وتکلیفی بود!درشهروروستا فارس وآذری و.... هدف روشن -ووظیفه- برایش معلوم بود!؟
۲۴- سنّتی یا -روشنفکر -بدنبال احیای -دین ومذهب ومبارزه با موانع -چنین تحققی بود!؟
۲۵- دررساندن پیام علماء -ومراجع خاصه اعلامیه های مبارزان دینی بالاخص امام راحل -تردیدوسستی نداشت!
۲۶- کتاب می خواند، وراه -روشنگری جوانان- را با -توزیع ورساندن کتب ازمطبوعاتی فتح، درهمین راستا عملی گشت!
۲۷- با داشته پولی خودش !( بیشتر ازکسب آموزشی) وکمک مرحوم شهید بهشتی ( ضمانت ) واخذقرض الحسنه -صندوق جاوید- محل کتابفروشی مذکور را ابتیاع ودررقابت باکمونیست ها و... جوانان را !ازهمه راه های ممکن( تدریس ، سخنرانی ، کارجمعی وکانونی ،دردسترس قراردادن کتاب واعلامیه ) فراخوان دینی داشت!؟
۲۸-پاتوق کتابخانه ای او هم ،محل -گفت وشنیدها وهزارداستان افشاگری وروشنگری -می گردد!
۲۹- ازتوزیع کتاب -تا نوار واعلامیه -ودعوت از صاحب نظران -دینی وانقلابی- فرصت نزدیک کردن افراد را ،به افکاروآراء مذهبی فراهم می سازد!؟
۳۰- شهادت او درزمانی رخ داد که ؛مقام ومسئول اداری وسیاسی نبود! علاوه آنکه؛ محافظ وهمراه نداشت !امّا اوسالهابود که ؛نشانه گذاری -منافقین- به جهات نقش الگویی وکارکردی چنددهساله بود!؟

۳۱-شهادت با دوچرخه ای !درکنار
«مسجد حاج رضا گلشاهی» وبه سجده ماندنش، بیانگر روح دین باور- وقلب سلیم- مردیِ مرد! بود؟!
۳۲- فریاد ضعف -وتسلیم -ازسوی او تا مرزشهادت! وفتح بیکرانه احدی الحسنین
ازاو ،بگوش نرسید!؟
۳۳- خانواده دین باور- ومقدّس او -ازپدرتا مادر وبرادران وخواهران و..... نیز ازپیشا پیروزی انقلاب تا کنون، به ستواری اخلاص وایمان! شناخته می گردند!؟ وشهادت این -ازتک ستاره های روزهای مبارزه وانقلاب- را پذیرا گشتند!
۳۴- زندان هم ،برایش فرصت آشنایی بابزرگان مبارزه همچون جعفری گیلانی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی را فراهم ساخت!که ؛موجبات تقویت ایمان وجهاداوگشت!
۳۵- اندک- واکثر -حضور اودرحوزه علمیه هم ! موجبات ارتقاء ارتباط با بزرگانی همچون شهید صدوقی و شهید بهشتی گردید!
۳۶-قرآن -ونهچ البلاغه واحادیث وتاریخ اسلام وشناخت مبارزانی همچون کوچک جنگلی- و.... بروی اثرگذار بود!
۳۷- پدرکاسب او-با اجداد اصفهانی( تاجر ابریشم در لاهیجان )
. که فرزند دوم خانواده بود بواسطه همنشینی با یک عالم راستین -به نام آیت الله آشیخ عبدالحسین کوشالی -زاهد، آموزگاراوّلیه تربیت او بود!
۳۸-آقا شیخ عبدالحسین- از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی- و مجتهد مطلق بود که ؛در لاهیجان ساکن شده !و معلم پدرش دراخلاق وایمان بود که ؛میراث این مصاحبت به میراث فرزندان وخانواده اش تبدیل گردید!
۳۹-شرکت در کلاس های درس -شهید مطهری ، وسخنرانی های دکتر علی شریعتی در حسینه ارشاد- ، وجلسات تفسیر آیت الله طالقانی در مسجد هدایت تهران، و درس خصوصی آیت الله بهشتی!- با موضوع اقتصاد اسلامی -بر ظرفیت علمی و معرفت دینی، نیز درتکوین شخصیت او اثر گذار گشت!
۴۰-تاسیس و پایه گذاری انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کتابخانه آن ،تا تحمل زندان در سال های 1347 تا 1350 از جمله فعالیت های اجتماعی و سیاسی کریمی بود!! و تدریس زبان انگلیسی در مدرسه حقانی قم به دعوت شهید بهشتی، و تحصیل همزمان علوم دینی در حوزه علمیه قم !نیز بخش دیگری از فعالیت های علمی او به شمار می رود.
۴۱-رشته تدریس ایشان، زبان عربی، فقه و معارف دینی و قرآن نبود! بلکه علوم پایه و زبان انگلیسی رشته اصلی تدریس ایشان را تشکیل می داد.
در دبیرستان مهرگان لاهیجان - تنها دبیرستان ریاضی شهرستان لاهیجان- به تدریس ترسیم رقومی و در دبیرستان های ملی محمدی و علوی به تدریس زبان های انگلیسی و عربی اشتغال داشت!! و در دبیرستان های بندرکیاشهر نیز به تدریس ریاضی مشغول بود.
۴۲-در اسناد ساواک لاهیجان، گزارشی به ساواک استان وجود دارد با این مضمون: ما ابوالحسن کریمی را آوردیم و به او تذکر دادیم که کلاس درس جای تبلیغات مذهبی نیست‌ و از او کتبا تعهد گرفتیم که از این به بعد به تبلیغات مذهبی خاتمه دهد.
۴۳-به دنبال ایراد خطابه شورانگیز و افشاگرانه در کانون ولیعصر مسجد جامع آستانه اشرفیه، توسط ماموران ساواک دستگیر !و به زندان رشت منتقل شد؛ او در این سخنرانی به شدت سلطنت، رژیم پهلوی و شخص شاه را هدف حملات خود قرار داد.
۴۴-شب های چهارشنبه انجمن قرائت قرآن و احکام در مدرسه علمیه لاهیجان برگزار می کرد و آیت الله شیخ مهدی مهدوی که ریاست حوزه علمیه لاهیجان را برعهده داشت، رییس آن بود. شهید کریمی در کانون ولیعصر آستانه اشرفیه نیز سخنرانی می کرد.
۴۵-به عنوان اولین دادستان انقلاب اسلامی در گیلان تا سوم آبان سال 61 که کناره گیری کرد، یک ریال حقوق نگرفت و همه مبالغ را به حساب 100 امام واریز می کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code