نگاهی به عملکرد اعضای شورای شهر رشت ( قسمت اول)
۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ۱۳:۳۴ چاپ

گیل خبر/ سرویس استانی: در بین اعضای شورای شهر رشت، محمد حسن عاقل منش با سه دوره حضور همراه با اسماعیل حاجی پور، بیشترین سابقه را دارد. وی در دوره های دوم، سوم و پنجم به عضویت شورا نائل آمد. وی در انتخابات شورای شهر رشت دوره اول نیز کاندیدا بود که در نهایت به عنوان نفر سوم علی البدل انتخاب شد. در زمان انتخابات شورای شهر چهارم نیز شرایط برای کاندیداتوری اعضای غیربازداشتی شورای منحله سوم فراهم نبود، وگرنه در آن زمان هم به عنوان کاندیدا حضور پیدا می کرد و احتمالا آرای همیشگی خود را داشت.

هنگامی که شورای پنجم رشت تشکیل شد، بسیاری به خاطر حضور امثال افراد باتجربه ای چون عاقل منش امید داشتند که شورایی آرام تر و با ثبات بیشتری را مشاهده کنند. امری که در شورای پنجم رشت کمتر دیده شد و جلسات بسیاری از اعضای شورا به محل اختلافات و درگیری ها بر سر موضوعات مختلف تبدیل شد. البته سابقه شورایی حاج محمدحسن عاقل منش نشان می دهد که وی با این درگیری و اختلافات چندان نیز بیگانه نیست.

عاقل منش با سابقه تدریس در دبیرستان ها و آموزشگاه های فنی استان در اردیبهشت سال 82 اولین سال شورایی خود را تجربه کرد. وی در ابتدا، به سرپرستی محمد علی کارپور رای داد. بعد از آن مرتضی شگفت انتخاب وی برای شهرداری بود که در نهایت رحمان انصاری انتخاب شد. انصاری بعد از یک سال استیضاح شد و محمد نعمتی با همفکری عاقل منش و دیگر اعضای شورا به عنوان سرپرست انتخاب شد. اصغر شکرگزار انتخاب عاقل منش و اکثریت شورا برای انتخاب شهرداری بعدی بود که بعد از یک سال دوباره استیضاح شد تا بار دیگر محمد نعمتی سرپرست شهرداری شود.

رضا ساغری شهردار بعدی عاقل منش بود که تا پایان شورای دوم بر مسند باقی ماند. عاقل منش در ابتدای شورای سوم نتوانست همراهی اکثریت را برای ابقای ساغری بدست آورد و رضا خاکسار به عنوان شهردار انتخاب شد. بعد از کناره گیری خاکسار از شهرداری رشت این بار عاقل منش با همراهی همه اعضای شورا به محمود فریدونی رای دادند. بعد از بازنشستگی فریدونی نیز عاقل منش و اکثریت شورا به سرپرستی مجتبی خدمت بین دانا و سید محمدعلی ثابت قدم رای دادند. عمر مدیریتی شورای سوم با بازداشت 5 عضو شورا و انحلال آن به پایان رسید و دیگر وقتی نشد که شهردار جدیدی برای شهر رشت انتخاب شود.

عاقل منش همزمان با آغاز فعالیتش در شورای پنجم، ابتدا برای سرپرستی شهرداری به محمدرضا شیرزاد رای داد که در نهایت فرامرز جمشیدپور به عنوان سرپرست انتخاب شد. وی بعد از آن به شهردار شدن مسعود نصرتی رای داد و بعد از استعفای وی و سرپرستی دوباره بهارمست در سال 97 دور جدید اختلافات برای انتخاب شهردار جدید آغاز شد. عاقل منش به عنوان یکی از منتقدین انتخاب دو عضو شورا ( حامد عبداللهی و حجت جذب) برای شهرداری بار اول رای سفید داد و بار دوم بار دیگر رضا ساغری را انتخاب کرد. عدم کسب صلاحیت این دو عضو شورا برای شهرداری موجب شد که این بار عاقل منش با همراهی دیگر اعضا، علی قلیزاده را به عنوان شهردار انتخاب کنند. با ردصلاحیت گزینه پیشنهادی شورا، این بار عاقل منش و دیگر اعضای شورا، ناصر حاج محمدی را به عنوان شهردار انتخاب کردند و این گزینه جدید بالاخره توانست صلاحیت خود را از وزارت کشور کسب کند، ولی بعد از حدود یک سال دوباره اعضای شورا حکم برکناری وی را صادر کردند و ناصر عطایی را به عنوان سرپرست انتخاب کردند. سید محمد احمدی گزینه بعدی شورانشینان از جمله عضو پیشکسوت شورا برای شهرداری بود که تا امروز فعالیتش ادامه دارد و البته اتمام آن با این شورای سردرگم نامعلوم است.
طول سه دوره فعالیت عاقل منش نشان می دهد که وی تاکنون در سه دوره عضویت خود در شورا در بیش از صد جلسه انتخاب، طرح سوال، استیضاح شهردار حضور داشته است و وقتی بسیاری را در این زمینه مصروف خود کرده است. دوازده شهردار و 6 سرپرست در طول این دوره انتخاب شدند تا وی در زمینه انتخاب شهرداران سراسر بین اعضای شوراهای کل کشور رکورددار باشد. این جدا از چندین جلسه و آبستراکسیون برای انتخاب هیات رئیسه شورا است که وی همیشه به عنوان یکی از گزینه های جدی ریاست به شمار می آمد و تنها در شورای دوم ریاست آن را تجربه کرد. با این فرض می توان او را نمادی از شوراهای تاکنونی رشت دانست که مردم می توانند در انتخاب اعضای بعدی شورا روی آن توجه نشان دهند.