رئیس شورای استان گیلان با اشاره با ناکارآمدی شوراها در جلب رضایت مردم خاطرنشان کرد: جایگاه شوراها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است

گیل خبر/ سرویس استانی : علیرضا غفاری رئیس شورای استان گیلان در برنامه «در مسیر توسعه» شبکه باران با اشاره به کارکرد شورای استان ابراز داشت: شورای استان گیلان متشکل از 15 نماینده منتخب شوراها در سراسر استان هستند که متاسفانه مردم و مدیران از کارکرد آن ها چندان اطلاعی ندارند. طوری که ما وقتی دفتر مدیرکلی می رویم از ما می خواهند که بدانند شورای استان چیست و چه کارهایی می تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: شورای استان عالی ترین شورا از لحاظ ساختاری در بین شوراهای استان است. اختیارات این شورا بسیار ویژه است . یکی از آن ها نظارت بر شوراهای شهرستان و شهر است. همچنین نحوه هماهنگی بین شوراها نیز با همین شورا است. ولی شاهد آن هستیم که بسیاری از اختیارات شورای استان در طول زمان کاهش پیدا کرده است. وی افزود: به طور مثال در گذشته رئیس شورای استان در شورای توسعه و برنامه ریزی استان حق رای داشت. ولی از دوره سوم این حق را گرفتند و اکنون استاندار می تواند این جایگاه حقوقی را دعوت کند یا نکند. این در حالی است که نظارت بر طرح های عمرانی و پروژه های استانی از جمله وظایف شورای استان بود که نیازمند حضور در شورای توسعه است.

 

غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا جایگاه شوراها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و این در هردوره بیشتر مشهود می شود.در حالی که مردم همان کارکردهای اولیه را از شوراها می خواهند. شوراها پشتوانه قانون اساسی را دارند. با دستور تاریخی امام در سال 58 این نهاد تعریف شد که به دلیل جنگ تحمیلی تا سال 77 تشکیل نشد. وی در ادامه گفت: قانون وظایف شوراها در سال 75 تصویب شده ، ولی در هر زمانی شاهد ان هستیم که اصلاحاتی صورت گرفته که هر دوره این اصلاحات بر اساس چالش های شورا نبوده بلکه بر اساس توسعه بالابه پائین صورت گرفته است. دوستان دولتی و مجلسی نگاه توسعه بالا به پائین را دارند و نخواستند از شورایی استفاده کند که ساختارش نگاه پائین به بالا است.

وی با انتقاد از نگاه دولت و مجلس در طول دوره های اخیر به نهاد شورا گفت: انسان هم ابزار و هم هدف توسعه است . تصمیم ما نیز بر همین چارچوب باید قرار بگیرد.

وی با اشاره به طرح نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون وظایف شوراها گفت: اخیرا ما طرحی دیدیم که توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس مطرح شده است که در مورد اصلاح قوانین و انتخابات شورا اشاره دارد. یکی از طرح ها این است که شوراها را محله محور کرده اند و هر محله یک حوزه انتخابیه دارند. من نمی فهمم دلیل آن چیست و چه نفعی برای شورا دارد و یا می گویند شوراها باید وقتی تایید صلاحیت شده اند دو کاندیدای شهرداری را هم معرفی کنند. مگر چنین چیزی می شود. شورا یک کار جمعی است و نمی توان از قبل برای خودمان تصمیم بگیریم.

 

رئیس شورای استان گیلان در ادامه این برنامه اظهار داشت: ما باید ابتدا خودمان را نقد کنیم. شوراها به هدف اولیه خود نرسیده اند و آن هم به دلیل این است که مردم رضایت چندانی ندارند. آن ها از ما انتظار آسفالت را دارند در حالی که شورا باید در مورد برنامه ریزی و مدیریت جامع شهری تصمیم بگیرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code