فهیمه فتحی
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۱۰:۰۱ چاپ
مجلس یازدهم چگونه مجلسی خواهد بود؟

آیا این مجلس آن مدینه فاضله ای خواهد بود که اصولگرایان سنتی و نو اصولگرایان در وعده های خود از آن یاد می کردند؟ آیا دفاع از حقوق ملت و عدالت محوری  و حذف منافع شخصی که در شعارهای نامزدها بود به نتیجه خواهد رسید و یا در نطفه خفه خواهد شد و در حد یک شعار باقی خواهد ماند؟

گیل خبر/ فهیمه فتحی

مجلس دهم باهمه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و از هفتم خرداد نود و نه مجلس یازدهم که ترکیب بیشتر اعضای آن را اصولگرایان تشکیل می دهند با ۲۷۶ نماینده شروع به کار خواهد کرد. در این مجلس هم اصولگرایان‌سنتی و هم نو اصولگرایان و هم اعضای منتسب به جبهه پایداری حضور دارند، مجلسی که اگرچه در ابتدای امر ادعای وحدت و یکپارچگی داشتند و مدعی بودند که هدف غایی شان دفاع تمام قد از حقوق مردم است و انگیزه شان برای راهی شدن به بهارستان را فقط دفاع از حقوق مردم عنوان‌می کردند ، اما در ابتدای امر شاهد انشقاق و اختلاف و رقابت عظیم شان در بحث ریاست مجلس بودیم، یارانی که در ابتدای امر در لابی های سیاسی حرف از قرار و مدار رفاقت گونه و از جنس اتحاد می زدند اما در پشت پرده، بحث همان بحث جنگ قدرت بود و بر سر تکیه زدن بر صندلی ریاست بهارستان نسبت بهم رقابت شدیدی را آغاز کرده بودند.
مجلس دهم مجلسی پر از حواشی هایی بود که هر روز حلقه فعالیت برای نمایندگان مردم محدود و محدود تر میشد و نمایندگان از زعم مردم وکیل آنها نبودند، و از نگاه مردم و به گفته آنها بیشتر وکیل دولت بودند، مردم در بحث گرانی بنزین، دلار و حتی افزایش قیمت مسکن و خودرو نمایندگان‌را مقصر می دانستند و بارها در انتقاداتشان از اینکه نمایندگان مجلس به جای اینکه نماینده ما باشند نماینده دولت هستند را عنوان می کردند.
مجلس دهم مجلسی بود که نمایندگانی از لیست امید درآن حضور داشتند ، اما عملکرد قابل قبولی از آنها از نگاه مردم صورت نگرفته بود، البته اگر بخواهیم از مجلس دهم و حواشی آن بگوییم باید یادمان نرود که مجلس دهم نمایندگان قدری چون محمود صادقی، علی مطهری، و خانم سلحشور را در کارنامه خود خود ثبت کرده بود ، و از طرفی نمایندگانی هم در مجلس دهم حضور داشتند که در طی چهارسال حتی یکبار میکروفنشان روشن نشد و بیشتر شنونده بودند تا سخنگو ، نه نطقی و نه هیچ اکتی از آنها در طی چهارسال نمایندگی شان دیده نشده بود .
از نکات شاخص مجلس دهم میتوان ‌به ریاست دکتر علی لاریجانی بعنوان رئیس مجلس اشاره کرد، بنظر نگارنده عملکرد علی لاریجانی در قامت ریاست مجلس عملکرد قابل قبولیست، لاریجانی کسی که در قامت یک‌اصولگرا در مجلس حضور داشت اما با ریاست عقلایی و انعطاف منحصر به فردش توانست بین اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان یک تعامل قابل قبولی را به وجود بیاورد.
قصد نگارنده از طرح این مباحث دفاع از عملکرد مجلس دهم و یا نقد عملکردش نبوده و نیست اما اینکه عده ای که همیشه ساز مخالف می زنند نیز در این‌بین وجود داشتند که همیشه کار را سخت و سخت تر می کردند و در مقام اعتراض و انتقاد چوب لای چرخ نمایندگانی می گذاشتند که از نظر طیف سیاسی در جبهه مخالف آنها بودند.
حال باید منتظر بود و دید که مجلس یازدهم که با شعارهای عدالت طلبی و دفاع از حقوق مردم فعالیت خود را از هفتم خرداد آغاز می کند چگونه عمل خواهد کرد؟ باید دید که آیا نمایندگان جدید مجلس به قول و وعده های خود تا پایان چهارسال پایبند می مانند ؟یا پس از اینکه به بهارستان راه پیدا کردند این وعده ها تا چهارسال بعد و تا زمان انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مسکوت می ماند؟
مجلس یازدهم در هفتم خرداد ۹۹ با ۲۷۶ نماینده کار خود را آغاز می کند، سه نماینده نیز از راهیابی به مجلس جا ماندند و متاسفانه «محمد علی رمضانی دستک» نماینده منتخب مردم شهرستان آستانه اشرفیه و فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس براثر کرونا درگذشتند و همچنین سینا کمالخانی از حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان هم به دلیل ابطال مدرک تحصیلی به مجلس راه نیافت بنابراین مجلس دوره یازدهم با ۲۷۶ نفر در هفت خردادآغاز به کار خواهد کرد.
درباره انتخاب میان دوره ای برای سه حوزه تهران، آستانه اشرفیه و تفرش هم انتخاب میان دورهای این سه حوزه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
حال باید به نظاره نشست و دید مجلسی که علی مطهری، علی لاریجانی، محمود صادقی، پروانه سلحشور ندارد عملکرد اش چگونه خواهد بود؟
آیا این مجلس آن مدینه فاضله ای خواهد بود که اصولگرایان سنتی و نو اصولگرایان در وعده های خود از آن یاد می کردند؟ آیا دفاع از حقوق ملت و عدالت محوری و حذف منافع شخصی که در شعارهای نامزدها بود به نتیجه خواهد رسید و یا در نطفه خفه خواهد شد و در حد یک شعار باقی خواهد ماند؟ اگر این شعار ها تحقق پیدا کند و به آن جامه عمل پوشیده شود حتی منتقدان اردوگاه اصولگرایی در مقابل چنین عملکردی قدردان این عزیزان خواهند بود چرا که خواسته و هدف غایی همه جناح های سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا سربلندی و سرافرازی ایران عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست، اصلاح طلبان همیشه مدافع و محافظ و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هستند و همواره با تاسی از فرمایشات مقام‌معظم رهبری سعی در اعتلای آرمان های نظام جمهوری اسلامی داشته اند، اصلاح طلبان چه در مجلس حضور داشته باشند و چه در مجلس حضور نداشته باشند همواره به نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار و به آرمان های نظام و انقلاب پایبند بوده ،هستند و خواهند بود.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code