برخی از کارآفرینان و صاحبان تولید و کسب و کار از مسوولان اقتصادی استان و مسوولان نظارتی از جمله رییس سازمان بازرسی استان ،معاونت اقتصادی استانداری و دیگر مسوولان نظارتی درخواست دارند تا دیر نشده و چراغی از تولید و خانه تولید کنندگان خاموش نشده مانع از اجرا شدن مزایده های بانک ها در این پروسه از زمان شده و پس از عبور از بحران و بهبودی اوضاع بانک ها برای دریافت مطالبات قانونی خود اقدام کنند.


گیل خبر/ سعید سیمیاری همدم

در طی روزهای اخیر که کووید ۱۹ موسوم به کرونا تمامی افکار عمومی را در جهان درگیر خود کرده است و کشور ما نیز متاسفانه در صدر جدول مبتلایان به این ویروس قرار دارد و تمام تلاش حاکمیت و مردم عبور از طوفان این پدیده نوظهور و رسیدن به آرامش است و علی رغم اینکه سلامتی بخش اعظمی از جامعه در تهدید به سر می رود و عده ای هم شرایط بسیار سختی را در بیمارستان ها سپری می کنند و قشر پر تلاش درمان و پرستاران بیمارستان ها عاشقانه برای نجات جان بیماران تلاش می کنند و در این فرایند ناگوار که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است و از سویی دیگر بسیاری از کسب و کار های اقتصادی در ایران در رکود قرار گرفته است و بخشی از آنان هم کاملا به حالت تعطیل درآمده اند و مردم نیز در این شرایط از واقعیت بحران پی برده اند ،با کمال تاسف اخبار رسیده حاکی از این است که برخی بانک ها در حال ماهیگیری از این آب گل آلود هستند ! این رفتار بانک ها با چه هدف و چه قیمتی همراه است ؟آیا با پاشیدن زندگی مردم ؟آیا با نابود کردن اقتصاد مردم ؟


بر اساس اخبار رسیده مبنی بر اینکه برخی بانک ها در گیلان برای اجرایی کردن وثیقه های مردم متاسفانه بین یکدیگر سبقتی را راه انداخته اند تا با اجرایی کردن وثیقه های مشتریان در این شرایط خاص که توان لازم برای باز پرداخت دیون خود را ندارند ،از طریق مزایده با قیمت نازل اموال در رهن مشتریان را تصاحب کنند!

برخی کسب و کارها در ایران در طی یک هفته اخیر کاملا تعطیل شده است ،برخی از کارخانجات یا ظرفیت تولید را پایین آورده اند و یا درب کارخانه را بسته اند ،البته با تشدید گسترش ویروس کرونا ، از نیمه دوم اسفند ماه برخی از کارخانجات در گیلان عملا با پرسنل خود تسویه حساب کامل نموده اند و با درک درست از شرایط فعلی تمامی حقوق ،سنوات و مزایای پرسنل خود را پرداخت و آنان را زود هنگام به استقبال نوروزی فرستاده اند که در نوروز امسال کسی نمی داند سفره نوروزی ایرانیان با چه احساسی و چگونه تزیین خواهد شد ؟

آیا شرایطی که پیش روی ما است ترس از یک ویروس واگیر دار است ؟آیا یک جنک بیولوژیک است ؟آیا جهان به سرعت برای درمان آن نسخه ای خواهد پیچید؟ این ویروس تک سلولی تا چه زمانی جهان را با کام ترس و مرگ میزبانی خواهد کرد ؟ هر چه هست انسان بهترین مخلوق خداست و نسخه آن را خواهد پیچید .

افرادی که امروز به نوعی بدهکار بانک ها هستند و از بانک ها تسهیلات گرفته اند و به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات ،در ماه اخیر املاک آنان وارد مرحله اجراییات شده است و از طریق ثبت اجراییات املاک آنان به مزایده گذاشته شده است در شرایطی بحران دامنگیر اقتصاد ایران شده است و نفس تسهیلات گیرندگان را گرفته است و مانع از آخرین تلاش های آنان از پرداخت بدهی شان به بانک های عامل شده است و بانک ها هم با عدم همراهی از شرایط فعلی و تعطیلی کسب و کارها و رکود در بسیاری از کارخانجات استان و با اذن به شرایط اقتصادی استان به سرعت در حال به اجرا گذاشتن وثیقه های بدهکاران بانکی از طریق مزایده هستند ، متاسفانه باز بر اساس اخبار رسیده ،برخی ها در پشت صحنه این مزایده ها به کمین املاک بدهکاران نشسته اند تا بتوانند در شرایطی که ناخواسته یک کارآفرین و یا سرمایه گذار چراغ تولیدش خاموش شده است با قیمت کارشناسی که بعضا دیده می شودمزایده هازیر قیمت کارشناسی واقعی با تبانی و هماهنگی برخی ها در بانک ها و اجراییات ثبت املاک بدهکاران را تصاحب کرده و کارخانه ای که روزی چرخ آن می چرخید، شاید سال ها سایه مرگ بر چرخ دنده های آن سایه بیافکند. اگر چه بانک ها در یک چارچوب قانونی دست به این اقدام و البته در این شرایط حساس و بحرانی می زنند اما پشت واقعیت این مزایده ها که شرایط کشور خاص است چه اهدافی نهفته است! هر چند بانک ها اگر تحمل هم کنند چون شرایط حضور برای برخی ها به دلیل خطرناک بودن این ویروس میسر نیست آنان اگر فرصتی به بدهکاران بدهند هیچ خطری متوجه آنان نیست چرا که هم املاک در وثیقه آنان است و هم هر ماه که تاخیر شود سود آن را می گیرند.

برخی از کارآفرینان و صاحبان تولید و کسب و کار از مسوولان اقتصادی استان و مسوولان نظارتی از جمله رییس سازمان بازرسی استان ،معاونت اقتصادی استانداری و دیگر مسوولان نظارتی درخواست دارند تا دیر نشده و چراغی از تولید و خانه تولید کنندگان خاموش نشده مانع از اجرا شدن مزایده های بانک ها در این پروسه از زمان شده و پس از عبور از بحران و بهبودی اوضاع بانک ها برای دریافت مطالبات قانونی خود اقدام کنند.
آنان مشخصا درخواست دارند الان فرصت اجرایی کردن املاک بدهکاران بانک ها نیسیت برخی ها حتی توان آن را دارند که طی دو و سه ماه آینده نسبت به ادای دین خود به بانک ها اقدام کنند و بانک ها صرفا تا ۳ماه آینده یا رسیدن به بهبودی شرایط آنان را همراهی کنند و این همراهی بانک ها می تواند نبض تولید استان را به صدا درآورند و خون تازه ای را در شریان رگ های استان در جریان قرار دهند وقطعا حمایت بانک ها زمینه ساز امنیت اقتصادی و زمینه ساز پایداری اشتغال در استان خواهد بود.

حتی در شرایطی که برخی از فعالان تولید و کسب و کار از بانک های عامل استان درخواست همراهی ،همدلی و مهربانی دارند ،بانک ها هم نتوانند نسخه ای برای درمان برخی ریه های بیمار تولید و کسب و کار داشته باشند قعطا آنان دچار کرونای مزایده های بانکی شده و زندگی شان با مرگ روبرو خواهد شد ،پس همراهی بانک ها می تواند ریه های بیمار برخی از بخش تولید را درمان و زندگی و عشق را به آنان هدیه دهد.
منتظریم تا این بار بانک ها بین دو راهی که پیش روی برخی بدهکاران است، کدام یک را انتخاب می کنند؟