فرشاد کاس نژاد
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۶:۵۰ چاپ
گیل خبر/ فرشاد کاس نژاد  سپیدرود هرگز تیم پرافتخاری در فوتبال ایران نبود و صعودش به لیگ برتر هم قرار نبود یک شگفتی و معجزه را رقم بزند. سپیدرود اما می توانست نمادی از عشق به فوتبال باشد، همانچه در فوتبال ایران سالهاست که با پیش تازی تیم های متمول و بی تماشاگر معنایش را از دست داده است و هیچ کس هم نگران این جریان مرگبار در فوتبال ایران نیست. سپیدرود با هواداران پرشمار و با عشقی که در یک شهر پدید می آورد، بی پول و آواره است اما دو کارخانه خودروساز در ایران دو تیم بی تماشاگر را چند دهه اداره می کنند تا هر هفته برای سکوهای خالی بازی کنند. فوتبالی که در آن حساب هیچ چیز روشن نیست و هیچ کس نمی فهمد چرا از بودجه های عمومی سالیانه چند ده میلیارد خرج یک تیم بی تماشاگر می شود؟ در چنین فضایی تیم هایی مثل سپیدرود بازندگان بزرگ این بازی هستند. فوتبال سودآور نیست و تیم های متمول گران و گران ترش می کنند تا هیچ راهی برای بخش خصوصی باقی نماند. تیمی مثل سپیدرود مواجه می شود با خریدارانی که با اهداف نامعلوم و غیرشفاف و شائبه برانگیز به باشگاهداری رو می آورند و معلوم نیست با کدام منطق میلیاردها تومان بار مالی برای این باشگاه باقی می گذارند و می روند. بدون آنکه در مقابل تصمیمات عجیب خود پاسخگو باشند. بدهی به علی کریمی و خداداد عزیزی محصول دو مالک اخیر این باشگاه نشانه ای از بار سنگینی است که روی دوش باشگاه سپیدرود مانده و برای ورشکستگی این باشگاه کوچک کافی است. سپیدرود نباید اسیر این بازی های مالکیت می شد، کاش ساز و کاری وجود داشت برای اداره تیم به دست تماشاگرانش و یا حضور مالکی که با تضمین های مالی وارد این عرصه شود. اما اداره کل ورزش و جوانان گیلان و هیات فوتبال هرگز نتوانستند این پروژه واگذاری را مدیریت کنند و همواره سپیدرود را گرفتار بحران مالکیت کردند. سپیدرود حالا به جای آنکه نماد عشق به فوتبال باشد، نماد آشفتگی و بی سامانی است. دو فصل پیش، روزی که سپیدرود در آستانه صعود به لیگ برتر بود، نوشته بودم: «من سپیدرودی ام. پیش تر اما مرضم این بود که فقط از رخوت سپیدرود خوشم می آمد، از اینکه محبوبیتش ساخته ی هیچ موفقیتی نبود. اغراق درباره تاریخش و قهرمانی آگراندیسمان شده اش در جام آقاخان بنگلادش که احتمالا مفت نمی ارزیده، برایم مضحک بود. سپیدرود جز هوادارانش در همه ی تاریخش چیز دیگری نداشته و هنوز هم ندارد.
اگر در شما حوصله ای مانده برای اینکه با یک تیم فوتبال حال تان را خوب کنید، سپیدرود همه ی نشانه ها را برای تبدیل شدن به آن مرض تازه ی درونی دارد. بی آینده و سربه هواست، فردایی ندارد، نمی داند چرا می خواهد صعود کند و نمی تواند میل جنون آمیز صعود را به رغم همه ی فلاکت های اقتصادی در خود بکشد. مثل خودمان است. لنگ امروز و بی خبر از فردا. مثل ما – لاابالی های این زمانه – دنبال ساختن یک حیرت برای متمول هاست، برای اینکه بگوید می بینی، ما مثل دیوانه ها شما را به سخره می گیریم و از دل هیچ، شادی بی حصر را و همه چیز را بیرون می کشیم. سپیدرود کاسبان عرصه سیاست را هم مسخره کرده، آنها دچار این توهم شده اند که با سپیدرود راهی به سوی آن جایگاه مضحک و دکان حقیرانه شان می یابند اما به این خیال خام وقعی نگذارید. سپیدرود مال ماست و آخرش ما آن کباده ی لوگویش را برمی داریم و هی می کشیم. دم مردم شهرم گرم که چند دهه تیم شان را زنده نگه داشتند. این وفاداری به یک عشق ناکام، به جام های دیگران هزار بار می ارزد.» آن یادداشت دلخوری چهره های قدیمی سپیدرود را باعث شده بود، اینکه چرا تن به حرف های اغراق آمیز درباره گذشته سپیدرود نداده ام یا چرا نوشته ام که سپیدرود جز هوادارانش افتخار دیگری ندارد؟ اما واقعیت همین بود، سپیدرود فقط یک حس خوب بود، نه یک باشگاه حرفه ای. سپیدرود فقط تماشاگرانی فوق العاده داشت، نه تشکیلاتی که بتواند برای این تیم موفقیتی را بسازد. سپیدرود همواره در سال های اخیر دچار مدیریت وارونه مسئولان شهری شد. بیشتر و بدتر از گذشته. هم مسئولان نهادهای ورزشی استان و هم مسئولان دیگر. هر کس آمد و منتی بر سر سپیدرود گذاشت، هر کس از راه رسید و تصمیمی گرفت و بیراهه ای را نشان داد. سپیدرود حالا نماد باشگاهی است که با دخالت چهره های سیاسی هر روز گرفتارتر و بدهکارتر شده و هیچ کس مسئول هیچ تصمیمی در این باشگاه نیست. بدهی های سپیدرود هر روز بیشتر می شوند و آخرش جز ورشکستگی و پایانی تلخ چیزی برای این باشگاه خصوصی باقی نمی ماند. یکی دیگر از مسائل سپیدرود این است که در واقع یک باشگاه خصوصی نیست. از مزایای یک باشگاه دولتی یا باشگاه هایی که از منابع عمومی بودجه دریافت می کنند به اندازه قابل توجهی برخوردار نیست اما گرفتار دخالت نهادها و مسئولان غیرخصوصی است. سپیدرود در یک فرایند عجیب و غریب مالکی به نام اداره کل ورزش و جوانان دارد و این مالکیت با یک حکم به شهاب مومنی، نایب رئیس هیات فوتبال واگذار شده و سپس او به خواست اداره کل ورزش و جوانان و رئیس هیات فوتبال طبق قراردادهایی مشروط تیم را به این و آن می سپارد. معامله هایی که نمی دانیم چقدر منطقی و قانونی هستند و بیش تر به یک روش موقت و بی سرانجام برای اداره تیم شباهت دارند. هیچ مالکی هم بر سپیدرود مالکیت ندارد و با اولین بی تعهدی در پرداخت ها مالکیتش را از دست می دهد، اگرچه هر مالکی می داند که با او مماشات هم می کنند و بی تعهدی اش تا روزی که با مدیران بالادستی اختلاف نظر نداشته باشد، نادیده گرفته می شود. سپیدرود گرفتار دین این و آن هم هست. مسئولان شهری و نمایندگان، اعضای شورای شهر یا شهردار، هر کدام اگر کمکی چند صد میلیونی از بودجه های عمومی به سپیدرود کرده باشند، با موجی از تقدیر و تشکر مواجه می شوند. مثلا شهرداری رشت چند دستگاه اتوبوس در اختیار تماشاگران می گذارد تا به ورزشگاه بروند و برگردند. موجی از تشکر راه می افتد که این شهردار برای سپیدرود سنگ تمام گذاشته است. یعنی با هزینه کردن از جیب مردم برای سپیدرود، محبوبیت شخصی به دست می آورند. یا پیش ترها شهرداری رشت سالیانه چندصد میلیون از هزینه های سپیدرود را پرداخت می کرد یا امکاناتی را در اختیار این باشگاه می گذاشت. نکته جالب این بود که شهردار این سرویس را از بودجه شهر می پرداخت اما به عنوان یک فرشته نجات در رسانه های هواداری ظاهر می شد. اینها از ناآگاهی است، ناآگاهی از اینکه فوتبال نباید عرصه ای برای کسب شهرت دیگران باشد و کسی حق ندارد با کمک به سپیدرود از پولی که به مردم تعلق دارد، منتی بر سر سپیدرود و تماشاگرانش بگذارد و یک فضای تبلیغاتی برای خود بسازد. سپیدرود ارزش برند خود را نمی شناسد و کارش رسیده به جایی که کوچک ترین کمک ها به این تیم، از کمک کننده یک قهرمان می سازد و این فضای سواستفاده از نشان تجاری سپیدرود را برای همه فراهم کرده است. سپیدرود در چنین بلبشویی به تنگ آمده و با فراگیری نگاه غیرحرفه ای در ورزش گیلان بعید است راه نجاتی پیدا شود. سپیدرود اما زنده خواهد بود. به سبک خودش، به عنوان نماد عشق به فوتبال. حتی اگر بازنده تمام این بازی های مضحک مسئولان و مالکان باشد. اینها که بحران های سپیدرود را می سازند، تصمیم سازها و مالکان و مدیران، همه و همه سین سپیدرود هم نیستند.
گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.