پیش بینی هواشناسی استان گیلان:
۱۳۹۵/۰۷/۲۱ ۱۰:۴۷ چاپ

به گزارش گیل خبر، بهمن کمانگر امرو با اشاره به طرح پیشنهادی پایش و پیش آگاهی عرصه های جنگلی در گیلان اظهار کرد: طرح مذکور در صورت تامین اعتبار برای مشخص کردن کمیت های هواشناسی برای زمان مورد نظر 6، 12، 24، 48 و 72 ساعت آینده اجرایی می شود.

وی، داده های هواشناسی را متغیرهای اصلی پیش بینی هوا عنوان کرد و افزود: در طرح مذکور داده های توپوگرافی در زمان موجود را وارد مدل های پیش بینی هواشناسی می کنیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه داده های محیطی شرایط جوی، جنگل و خاک در طرح پایش و پیش آگاهی عرصه های جنگلی وارد مدل آتش سوزی می شود، تصریح کرد: محاسبه وضعیت آتش سوزی برای زمان مورد نظر توسط طرح مذکور انجام می شود.

کمانگر متذکر شد: برآورد شاخص طرح پایش و پیش آگاهی عرصه های جنگلی گیلان با تلفیق آن با نقشه فراوانی آتشی که از پیش تهیه شده با کمک مدیریت بحران انجام می شود و نقشه خطرپذیری آتش سوزی برای زمان مورد نظر را در اختیار ما می گذارد.

وی با اشاره به اینکه با اطلاعات پایه پیش آگاهی آتش سوزی جنگل ها در زمان مورد نظر توسط مرکز کنترل راهبردی به منابع طبیعی اطلاع داده می شود، بیان کرد: اطلاعات مذکور در اختیار مراکز منتخب آتش نشانی و مدیریت بحران گیلان گذاشته می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان در ادامه به راه اندازی سامانه جامع هواشناسی استان اشاره کرد و گفت: در سامانه مذکور از همکاری نزدیک سازمان جهاد کشاورزی برخورداریم.

کمانگر با بیان اینکه دستاوردهای غیرریالی، ریالی و زیست محیطی از ویژگی سامانه جامع هواشناسی در استان است، خاطرنشان کرد: سالانه 38 هزار میلیارد ریال ارزش تولید محصولات کشاورزی برای هشت محصول در گیلان است.

وی، سهم ارزش افزوده اطلاعات هواشناسی را 200 میلیارد تومان بر مبنای پنج درصد اثرگذاری برآورد کرد و یادآور شد: سالانه 500 میلیون تومان سهم پنج درصدی اطلاعات هواشناسی در موضوع زیست محیطی است.