بابک کاظمی
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۱۰:۰۸ چاپ
گیل خبر/ بابک کاظمی
بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام می باشد و یکی از ویژگی های خاص شهرداری ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری ها است. تأکید قانون به شکلی است که از آن اجبار به وجود شورای شهر را می توان یافت. هر چند. وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دار وظایف است ولی بنابر تاکیدات و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می توان یافت. 
 
تفاوت انتخاب با انتصاب در این است که در انتخاب مردم نقش دارند ولی در انتصاب فردی از سوی شخص و یا نهادی برای انجام اموری برگزیده می شود و اما آنجایی که مردم نقش آفرینی می کنند و فرد و یا عده ایی را با رای و نظر خود برمی گزینند کار بسیار حساس می شود.
 
چرا که منتخب مردم بودن و یا شدن عزت و افتخاری است که نصیب همه نمی شود پس اعضای شوراهای شهر و روستا  که با رای بخشی از مردم انتخاب شده اند وظیفه بس بزرگی بر عهده دارند و اما یک دوره ی 4 ساله شورا 1461 روز است اما یک عضو شورا باید بداند که وظیفه او تنها محدود به این مدت نیست و نقش او در زندگی مردم می تواند تا سالها تاثیرگذار باشد. برای نمونه وقتی براساس مصوبه ای یک طرحی در شهری چون رشت به انجام می رسد و در تصویب و اجرای یک پروژه عضو و یا اعضای شورای شهر تصمیم گیری کرده باشند اگر آن طرح عام المنفعه باشد تا سالها و حتی دهه ها می تواند رضایت و خرسندی مردم را در پی داشته باشد حالا این طرح می تواند راه اندازی پیاده رو فرهنگی و یا ... باشد. و اما اعضای محترم شورای چهارم تا چند روز دیگرسه سال از انتخاب و اعتماد و استقبال مردم به آنان خواهد گذشت .
 
مدت زمانی که باید گفت به سرعت گذشت. مدت زمانی که مردم منتظر تغییر و تحول بودند حال تا چه حد این توقعات برآورده شده این امری است که باید دید و در ادامه کار در رضایت مردم آن را یافت. بی شک عده ای معدوداعضای شورای شهر در این دوره دارای تخصص لازم بودندواز نظر آشنایی با مسائل شهری و بویژه حوزه ی کار در شهرداری عده ای معدودازعزیزان  از قابلیت لازم برخوردار بوده اند. اما آن طوری که شایسته و در خور مردم بزرگ و عزیز شهرمان باشد کارها تا اینجا پیش نرفته است هر روز با دیدن تغییر و تحول در سایرکلانشهرهاوگاها شاید شهرهای کوچک بر داغشان افزوده می شود. خوب می دانند که نهادی چون شورای شهر و شهرداری یک مجموعه ی تاثیر گذارند، خوب می دانند که در این شهر با این اوضاع و احوالی که دارد توجهات اعضای شورارامی طلبد پس گذشت نزدیک به سه سال از مدت خدمت به مردم باید کاهش مشکلات شهر و مردم و یا لااقل بخشی از آنها همراه باشد.متاسفانه برخی در شهرمان برای حفظ جایگاه متزلزل گروهی و جناحی و حتی حرفه ای خود رو به تخریب رقیبان می آورند. اما با همه ی مشکلات و ناملایمات این شهر و مردمش چشم انتظار خدمت می باشند. اعضای شورای شهر شک نداشته باشند که مردم همه ی تحولات و همکاری و یا مقابله ها را رصد می کنند.
 
شک ندارم که عده ای از دوستان در شورای شهر تا همین جا هم از جان مایه گذاشته اند. بیش از حد و اندازه و توانشان تلاش و کار کرده اند اما در مقابل شان موکلین و مردمی هستند که انتظارشان برآورده نشده است. پس خدای ناکرده شورا سال آخری نشود کسی در میان اعضا به این فکر نباشد که مجموعه ای از کارها و یا بودجه و توان شهرداری را برای سال آخر بگذارند تا با خاطره ی خوش شورا را ترک کنند چنین فکر و کارهایی توهین به مردم و فریب دادن آنهاست که از کارنکردن بدتر است پس هر روز روز آخر است و هر لحظه برای برخی از شهروندان و یا اعضای شورا می تواند پایان کار باشد. بهترین کار این است که توان موجود را افزایش داد و خدمت به مردم را سرلوحه ی انجام امور قرار دهید. مردم کار، مردم عمران و آبادانی، مردم توسعه شهر و پیشرفت می خواهند چه شما با پایان این دوره از گردونه خارج شوید و یا آنکه کسی بخواهد دوباره در صحنه بماند و بیاید آنچه مردم می خواهند و آنچه مردم را خرسند می کند شعار انتخاباتی و یا وعده های دلنشین نیست کاهش مشکلات و ارتقای جایگاه شهر است. پس قدر فرصت های باقی مانده را بدانید و در راستای بهبود شرایط و رضایت این مردم بزرگوار بکوشید. این مردم آن قدر بزرگند که خدمت به آنان والاترین افتخار زندگی هر منتخب و یا مدیر و مسوولی می تواند باشد که خودش را از مردم بداند.
مطمن باشید مردم اینبار به کارنامه علمکرد اعضای شورا نمره خواهند داد ؛نمره ای که درانتخاب یاعدم انتخاب نقش پررنگی داردومردم متوجه این موضوع هستند که شورای شهرمحل ومکان بده وبستانهای سیاسی نیست کما اینکه درانتخابات ریاست جمهموری 92انتخابات 95مجلس شورای اسلامی دوگام اساسی رابا انتخاب درست ومدبرانه ی خود درجهت توسعه ی آرامش ورونق اقتصادی برداشتند وانشاله گام سوم را نیز استوارتربرخواهند داشت
به امید داشتن رشتی آباد بامبلمان شهری برتردرکشور
پایگاه گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.