به گزارش گیل خبر به نقل از روزنامه اعتماد تایید صلاحیت الیاس حضرتی، نماینده رشت در سه دوره مجلس برای شرکت در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران، شاید در شرایط مشابه اگر در شهرهای دیگر کشور اتفاق می افتاد، خیلی اتفاق عجیبی نبود. اما حضرتی همواره اعلام کرده که از شهری به مجلس راه یابد، توسعه گیلان و شهر رشت، در اولویت کاری او قرار دارد. در تمام سال های گذشته نیز او نسبت به آن چه در رشت می گذرد بی تفاوت نبوده و از توان خود برای کمک به این شهر استفاده کرده. تایید صلاحیت او برای شرکت در انتخابات پیش رو این نوید را برای ردم گیلان و شهر رشت دارد که در صورت موفقیت، حضرتی نماینده چهاردم مردم گیلان و نماینده چهارم مردم رشت در مجلس باشد. دکتر رضا رسولی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر رشت در گفت و گو با اعتماد از پتانسیل بالای الیاس حضرتی برای کمک به توسعه شهر رشت سخن گفته است.رسولی آقای دکتر رسولی، انتخابات مجلس در پیش است، انتخابات خیلی متفاوتی هم هست هنوز کاندیدا به طور دقیق مشخص نشده، این انتخابات برای گیلانی و برای رشت چه اهمیتی دارد؟ ابتدا تبریک عرض کنیم به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و خصوصاً امروز بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی و میثاق مجدد با آرمان های انقلاب در رشت که بسیار با شکوه برگزار شد . من این را به فال نیک می گیرم و ادامه این حرکت را در ۷ اسفند در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور پرشور مردم خواهیم دید و معتقدم این انتخابات پرشکوه می تواند زمینه ساز مجلس مقتدر و قد رتمند باشد به واسطه اینکه هر چه قدر از اقشار، اصناف و طیف ها را نمایندگی خواهد کرد این پشتوانه مردمی باعث می شود عملکرد بهتری داشته باشیم. در انتخابات گیلان به ویژه در شهر رشت افراد مختلفی وارد میدان شدند و ابراز آمادگی کردند. پس از بررسی هایی که توسط هیئت محترم اجرایی و هیئت نظارت استان شورای محترم نگهبان، نتایج این بررسی ها اعلام شده است و گمانه زنی هایی به صورت رسمی و غیر رسمی دارد اتفاق می افتد تا زمان تبلیغات برسد و بتوانیم با حضور حداکثر ی مردم به یک انتخابات خیلی خوب برسیم. آنچه برای یک نماینده مجلس مهم است علاوه بر ویژگی های تخصصی و مدیریتی این است که باید ارتباطات خوبی در سطح استان داشته باشد واین ارتباطات بتواند آورده خوبی برای استان ما داشته باشد و موجبات توسعه استان را فراهم کند. بنده معتقدم نمایندگان مجلس باید ملی فکر کنند و منطقه ای عمل کنند؛ این انتظار مردم از همه نمایندگان مجلس است. هر اتفاقی که در استان بیفتد و قطعاً در جهت تامین توسعه عمومی کشور باشد، به عنوان یک شهروند از نمایندگان گذشته و آینده انتظار داریم که همین مسیر را طی کنند. طبیعتاً ملی فکرکردن یک ملزوماتی دارد که بین نمایندگان محترم و کاندیدای محترم که در این دوره حاضر هستند، این ویژگی بخصوص در گیلان دیده می شود. در این دوره از انتخابات ما در استان گیلان یک فرصت منحصر به فردی خواهیم داشت، چون استان گیلان دارای سیزده نماینده است که هریک از این عزیزان پتانسیل هایی دارند، اما در این دوره ما یک نماینده ای در تهران خواهیم داشت که خودشان هر زمان اظهار نظر رسمی کردند اعلام کردند «من هر کجا که باشم نماینده ی استان گیلان و رشت هستم» و در مصاحبه اخیرشان هم این موضوع را مطرح کرده بودند. آقای الیاس حضرتی از افراد خوشنام و دارای سوابق بسیار درخشان هستند، هم دوران جنگ هم در دوران بعد از جنگ که به نماینده مردم رشت و مردم تهران در مجلس بودند، به هر حال ایشان همیشه با یک روند خردورزانه و بسیار معتدل کار کردند و امروز ایشان در سطوح عالی مدیریتی کشور ، ارتباطات بسیار خوبی دارند و در آینده این ارتباطات می تواند به روند توسعه در استان گیلان کند.رسولی در این دوره شهر رشت و استان گیلان عملاً می تواند ادعا کند که چهارده نماینده دارد، چون ایشان بخشی از هم و غم شان برای استان صرف می شود، کما اینکه ایشان در دورانی که در چند سال گذشته پست اجرایی نداشتند به گیلان رفت و آمد می کردند و خیلی از دوستان برای رفع مشکلات خود به ایشان مراجعه می کردند. آنچه در گیلان مهم است متاسفانه یک خصیصه را نداریم. ما همیشه در گیلان در عالم سیاست چهره های ملی زیاد داشته ایم ولی نتوانستیم این چهره ها را حفظ کنیم. این اراده اساساً وجود نداشته است که چهره های ملی را که سرمایه های این استان هستند در طول سال ها تلاش و پشتیبانی اجتماعی به اینجا رسیدند از جمله دکتر نوبخت که یکی از چهره های ملی است که در حال حاضر یکی از عالی ترین سمت های کشور در حال خدمت هستند و همیشه دغدغه گیلان را داشتند و دارند. آقای حضرتی هم که چهره ملی هستند و خاستگاه خود را مردم گیلان می دانستند و مردم گیلان سال ها از ایشان حمایت کردند؛ وقتی که یک شهروند عادی تبدیل به چهره ملی می شود علاوه بر ویژگی های شخصی که داشته است خود آن استان و مردم آن شهر در این روند قطعاً تاثیر داشتند. خصوصاً کسانی که از مسیر انتخابات و رفراندوم در لابی قرار می گیرند مثل شورای شهر، در ابعاد کلان تر مجلس و از آنجا به سمت پست های اجرایی می روند. من به شخصه معتقدم که حالا باید ما متوجه این اتقاق باشیم. اکنون در وضعیتی هستیم که یک اراده ملی و استانی برا ی توسعه گیلان وجود دارد و به نظر تعاملات خوبی وجود دارد که ارتباط زیادی به پشتوانه های ملی دارد و در خود رشت نیز جدیداً با اتفاقات اخیری که افتاده، مثل کلنگ زنی معبر مواصلاتی شرق به غرب که همان دارسازی به یخسازی است، بحث کلنگ زنی فاز اول تصفیه خانه و طرح ساماندهی لندفیل سراوان؛ این ها هیچ کدام بدون این تحولات استانی اتفاق نمی افتاد. یعنی مجموعه از آقایان استاندار، معاون فنی و عمرانی ایشان و نمایندگان استان خواسته اند که این مسیر به این سمت حرکت کند. در دولت تدبیر و امید، طی مسیر به سمت توسعه گیلان که سال ها مسکوت مانده بود و روند خیلی سریعی نداشت، دارد اتفاق می افتد. از طرفی با به نتیجه رسیدن مذاکرات بر جام به نظر می رسد گیلان آن جایگاه خاص ژئوپلیتیک خود به عنوان دروازه ایران به اروپا ش را دوباره احیا خواهد کرد. با وجود منطقه آزاد در استان قطعاً این ارتباطات در آینده باعث توسعه یک سری زیر ساخت ها در استان گیلان خواهد شد. در این مقطع حساس خیلی مهم است که مردم در داخل استان با هوشیاری، با مطالعه خوب و با هوشیاری نمایندگان خود را انتخاب می کند. علاوه بر آن خیلی خوب است که به این قضیه فکر کنند که به هر حال وجود افراد ی مثل آقای حضرتی در سطحی به عنوان نمایندگان دیگر که به شهر رشت علاقه و تعهد دارند، می تواند به شدت توسعه این شهر کمک کند. شاید با وجه به آذری زبان بودن ایشان، کمی عجیب باشد که این گونه علاقه شدیدش را به رشت ابراز کند. از یک چهره ی سیاسی چنین انتظاری نمی رود که این گونه سخن بگوید ولی علاقه ایشان به حدی بود که گفتند من نماینده مردم رشت هستم. این اظهار نظر ایشان کاملاً صادقانه و از روی علاقه واقعی و قلبی ایشان به شهر رشت و استان گیلان بوده است و معتقدم هیچ سیاستی پشت این اظهار نظر وجود نداشته و کاملاً به آن اعتقاد دارند و در طول زمان این اعتقاد را ثابت کردند. بنده معتقدم تا آنجایی که حافظه ما گیلانی ها و رشتی ها یاری می کند هیچ گیلانی و رشتی به خاطر ندارد که به آقای حضرتی در هیچ جایگاهی مراجعه کرده باشد و کار یا مشکلش حداقل پیگیری نشود؛ خیلی اوقات به جواب رسیده و اگر در استان به بن بست می رسید ایشان با درایتی و ارتباطاتی که در سطح ملی داشتند توانسته اند خیلی از این گره ها را باز کنند. مردم گیلان و مردم رشت باید در کنار رفتار انتخاباتی و عقلانی که همیشه در طول زمان از خودشان دارند با مطالعه و با بررسی خیلی دقیق و موشکافانه نامزد ها، نماینده ی شهر و حوزه انتخابیه شان را مورد بحث خودشان بتوانند برسند. باید دست به دست هم دهند و کمک کنند اگر چه امروز آقای حضرتی در شرایط بسیار خوبی در انتخابات مجلس در تهران قرار دارد، ولی من فکر می کنم که به نوعی وظیفه ماست که بتوانیم در راستای حمایت از ایشان بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم. پیشنهاد عملی دارید؟ من پیشنهاد عملی دارم و معتقدم که همه ما گیلانی ها ارتباطات فامیلی و دوستانه خوبی در سطح تهران به واسطه نزدیکی با این شهر داریم و از طرفی بسیاری از ما گیلانی ها از رشت کوچ کرده و در تهران زندگی می کنیم. امروز کمترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که با یک تماس به دوستان و آشنایان خود بخواهیم که حداقل یک رای به ایشان بدهند. این حداقل کاری است که در مقابل زحماتی که سال ها آقای حضرتی برای گیلان کشیدند، انجام دهیم. علاوه بر این برای آینده گیلان هم بهتر است این کار را بکنیم. ایشان می توانند نقش نماینده چهاردهم گیلان را در تهران داشته باشند و این اتفاق به نظر من یک فرصت منحصر به فرد برای گیلان خواهد بود. که انشالله بتواند روند توسعه خودش را تسریع بکند. این حداقل کاری است که برا ی توسعه استان انجام دهیم، نه فقط شخص آقای حضرتی. من فکر می کنم گام دوم بعد از موفقیت آقای حضرتی - البته اگر این اتفاق بیفتد و به احتمال قریب اتاق می افتد- استفاده از این پتانسیل است. در مورد آقای نوبخت یادم هست بعد از اینکه ایشان به مقام معاونت رییس جمهور رسید، بعضی از مردم رشت تصور می کردند که ایشان باید یک جاده در یک جیبش و دو تا کارخانه در جیب دیگرش بیندازد و به رشت بیاورد یک بار ایشان حرف خوبی در صدا و سیما زده بود. گفتند تا امروز یک پروپوزال برای من نیامده است که من حمایت کنم. همه انتظار دارند ولی هیچ کس برنامه ای ارایه نداده است. من فکر کنم برای آقای حضرتی هم ما باید یک برنامه ای داشته باشیم هر چقدر هم که به گیلان علاقه داشته، آنجا محدودیت هایی وجود دارد. بنابراین ما باید از ظرفیت ایشان استفاده کنم، سیاسیون ما حداقل این کار انجام دهند. همان طور که خودتان اشاره کردید یکی از معدود طرح هایی که در گیلان - شاید تنها طرح مصوب هم باشد- طرح باز آفرینی شهری بود که از شهر رشت به ایشان رسید. خودم متاسفانه در آن جلسه نبودم، ولی در جریان هستم که ایشان به شدت استقبال کردند و خیلی هم خوشحال بودند که در آن مقطع زمانی که بودجه سال ۹۵ در حال تدوین و تصویب در مجلس دست، بالاخره ما توانستیم این طرح را به بودجه امسال برسانیم و به شهردار و مجموع کسانی که در آنجا بودند قول همکاری دارند. این مسئله ای که می فرمایید بسیار درست است. ایشان در سال اول هم انتظار از ما داشتند که برای ارایه طرح مصوب به ایشان بدهیم که ما نداشتیم. رسولی در مورد آقای حضرتی هم وضع به همین صورت است. به هر حال عملکرد در مجلس در جایگاه تقنینی یک مقدار با عملکرد در جایگاه اجرایی ذاتش متفاوت است. بسیاری از مواردی که برای گیلان بخواهد مفید باشد قطعاً از مجلس سیاست گذاری و به دولت ابلاغ می شود. ما می توانیم در واقع در آن زمان از ایشان کمک بخواهیم. با توجه به شناختی که از ایشان داریم ایشان در کنار اینکه کارشان را انجام بدهند، این آمادگی را دارند که همیشه با نگاه مشورت خواهانه و نگاه مشارکت جویانه عمل کنند. جامعه متخصص و نخبگان ما باید بتوانند مباحثی را بسنجند و به نوعی جهت دهی بکنند و اطلاعاتی را در اختیار این عزیزان قرار بدهند و این عزیزان با سیاست گذاری در مجلس بتوانند آن را به قانون تبدیل بکنند تا از طریق دولت نیز بخواهند اجرایی شود. فکر می کنم انتظار دیگری که ما باید از نمایندگان محترم در دوره بعدی داشته باشیم این است که نگاه ملی و عملکرد منطقه ای داشته باشند. ما باید سعی بکنیم این مطالبه جدی را از دوستان داشته باشیم. در واقع هرکاری که داریم انجام می دهیم و هر نگاهی که داریم هر سیاست گذاری که می کنیم کل استان در آن لحاظ شود، نگاه فقط نگاه شهری و شهرستانی نباشد، به این خاطر که نهایتاً این مسئله باعث می شود که توسعه متوازن در این استان اتفاق نیفتد و نهایتاً آسیبش را کل استان خواهد دید. شاید آن چیزی که قانون به عنوان وظیفه برای نمایندگان محترم مجلس دیده است همین است که بخواهند یک عملکرد منطقه ای و استان داشته باشند. شما می توانید ببینید در استان های دیگر این نگاه چقدر باعث توسعه و پیشرفت آن استان شده است. به عنوان مثال استان اصفهان و خیلی از استان های دیگر، اتحاد و عملکرد یکپارچه ای که نمایندگان محترم مجلس در آن حوزه ها داشتند باعث شده استان توسعه پیدا کند. در واقع در تعیین آن صندلی های بسیار با ارزش در دولت در وزارتخانه ها بتوانند با آن اتحادی که دارند تعیین کننده باشند و بتوانند از نخبگان بومی، اجتماعی و سیاسی شان در دولت های وقت و ادوار مختلف استفاده بکنند. شما می بینید استان اصفهان سیزده تا وزیر و معاون وزیر در دولت دارد. این در واقع عدد بزرگی است که طبیعی است در این شرایط نسبت به وقتی که شما کسی را برای پیگیری سریع تر و موثر در دولت نداشته باشید، انتظار توسعه سریع تر و همگن تری در آن استان داشته باشید. این دو اتفاق یعنی عملکرد یکپارچه همه نمایندگان محترم استانی در دور بعد مجلس و حمایت از آقای حضرتی به عنوان نماینده چهاردهم استان گیلان از حوزه تهران انشالله باعث شود، یک مجمع نمایندگان منسجم تر و با سیاست گذاری های یک پارچه تر داشته باشیم که در سیاست گذاری ها فکر شده تر و با نگاه به توسعه استان گیلان در داشته باشند تا گیلان را از این مظلومیتی که در آن قرار دارد نجات دهیم. قطعاً نظر شما این است که سیاسی نباید به این موضوع نگاه کرد. حضور ایشان در مجلس به هر حال به نفع گیلان است. هدف باید توسعه گیلان باشد. بنده معتقدم که اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل هیچ وقت مشکلی در مملکت ایجاد نکرده اند. همیشه تندروی در هر دو طیف بوده است که باعث ایجاد یک سری مشکلات و اتفاقات نگران کننده ای در مملکت شده است. ما هر دو این ها را در دو دولت پشت سر هم تجربه کردیم و انتخاب دولت تدبیر و امید در خرداد سال ۹۲ خودش موید این مطلب هست که مردم همه به این نتیجه رسیدند که اعتدال در واقع همیشه سازنده است، اعتدال پیش برنده است، و چه این اعتدال در لباس اصلاح طلبی باشد چه در لباس اصول گرایی، آنچه مهم است این است که حفظ همان کاراکتر و عقاید هر شهر در خط اعتدال و مدار اعتدال و حرکت عقلانی می تواند باعث توسعه استان با حفظ آرامش و توسعه کشور و با حفظ آرامش عمومی در جامعه باشد و این بهترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم. سوال پایانی در مورد نقش پررنگ سیاست و نمایندگان مجلس در عملکرد و روابط شورا و شهردار رشت است که اخیرا تشدید شده. همه منتظرند ببینند نماینده چه کسی هست فکر می کنند چه کاری می توان انجام داد تا جلوی این نگاه را گرفت، چه این طرف چه آن طرف، فرق نمی کند. بله، بنده معتقدم که خیلی از تصمیماتی که شاید در مجموع مدیریت شهری در استان گرفته می شود یک بوی سیاسی در آن وجود دارد که قطعاً برای شهر رشت آسیب زننده بوده و اگر در آینده ادامه داشته باشد همین طور خواهد بود. قطعاً نگاه سیاسی چه از جانب شهردار و چه از جانب اعضای محترم شورا به شدت آسیب زننده است. خوب نیست که بخواهیم مباحث سیاسی را به توسعه شهر رشت ارتباط بدهیم. امروز هم که می بینید فشارهایی را که در نزدیک انتخابات ایجاد شده، شخص بنده به فضای سیاسی و انتخابات اصلاً بی ربط نمی بینیم. اما از همکاران خودم و همین طور آقای شهردار و مدیران ارشد شهرداری می خواهم که به شدت از این نگاه سیاسی و حالا هر کسی نگاه شخصی خودش را داشته باشد، بر حذر باشند. لحاظ کردن این نگاه را در تصمیمات شهری نمی پسندم و برای شهر رشت به شدت نگران کننده می بینیم. از همه عزیزان می خواهم این مباحث را در تصمیمات خود لحاظ نکنند. اما از طرفی مردم بسیار هوشیار هستند و اتفاقات اطراف خود را می بینند. من فکر می کنم آن چیزی که وجود دارد این است که مردم باید در انتخاب نمایندگان خود در دوره های بعد هم هوشیار تر باشند. این آسیب جدی وارد می کند به بدنه شهر و بازنده ی این کشمکش ها قطعاً مردم هستند و نه طیف های سیاسی، نه مدیران شهرداری، نه اعضای شورا؛ بیشترین آسیب به این شهر و مردم وارد می شود. آقای رسولی، در هیچ هیچ جای دنیا بجز ایران کلاً حمایت از مدیریت شهری مذموم سیاسی نیست، شاید عدم حمایت، مذموم باشد اما حمایت از مدیریت شهری کار بدی محسوب نمی شود. شهر ها و مدیریت شهری از حمایت نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند و فکر نمی کنید سیاسی کردن باعث شده از این پتانسیل حمایت خوب استفاده نشود؟ من معتقدم نمایندگان شهر ما در دوره ی نهم مجلس هیچ کدام عدم حمایت از شهرداری نداشته اند. ممکن است انتقادی داشته باشند به هر حال من با هر سه عزیز بزرگوار به واسطه شغل خود ارتباطات حسنه ای داریم. خیلی اوقات به صورت خصوصی با هم صحبت کردیم هیچ کدام از این عزیزان با روندی که در شهر در حال اتفاق است مخالفتی ندارند ممکن است از نظر شکلی از نظر زمانی شاید یک نگرانی هایی دارند، مخالفتی می کنند، اما این به آن معنی نیست که حمایتی نکردند. اگر پروژه های بزرگی در شهر سیاست زده ای مثل رشت دارد به نتیجه می رسد، این عزم در سه نماینده آقای استاندار و سیستم اجرایی و ادارات کل و سازمان ها و نهاد هایی که با حوزه توسعه شهر رشت مرتبط هستند، به علاوه شورای شهر و شهرداری در واقع نوک نیزه توسعه در شهر رشت هستند، وجود دارد. عکس این نظری که وجود دارد که شورا با شهرداری مشکل دارد یا فلان نماینده با شهردار مشکل دارد، بنده معتقدم که این ها بیشتر مانور های تبلیغاتی نادرست و متاسفانه آسیب زننده ای است که انشاالله عمداً دارد اتفاق نمی افتد. چون اگر شهرداری و شورا مشکل داشتند شورا می توانست تا الان نسبت به تعویض شهردار اقدام کند. حتی این تنش های اخیری که وجود دارد، از سرنگرانی و دغدغه است و طبیعی هم هست، باید این اتفاق بیفتد. همه ما نسبت به اتفاقاتی که در شهر دارد می افتد نگرانی هایی داریم، ولی نگاه حذفی پشت این تنش ها نیست، نگاه اصلاحی وجود دارد و بنده معتقدم بخش عمده همکاران ما در شورا با عقلانیت و بصیرت کافی به شرایط به وضعیت شهر عملکردشان را اصلاح کنند، این وظیفه ذاتی همه ماست و بنده هم باید تشکر کنم از همه این عزیزان. اگر می خواستند شهردار را استیضاح کنند تا به حال انجام داده بودند. امروز با اطمینان خاطر می گویم اکثریت اعضای شورا به واسطه ی تجارت ارزنده ای که دارند، به واسطه ی نگاه جامع و عقلانی که نسبت به مقوله شهر و مدیریت شهری دارند، نسبت به ثبات در مدیریت شهری دارند علاقه و اعتقادی به استیضاح آقای شهردار ندارند، اما طبیعی است که می خواهند عملکرد ایشان اصلاح شود و بهبود پیدا کند و به بهترین ورژنی که می تواند نزدیک شود برسد. این مثل سنگی است که در طول بستر رودخانه حرکت می کند و گوشه های تیزش گرفته می شود و صیقل پیدا می کند و تبدیل می شود به یک اتفاق خوب و انشالله برای شهر رشت این اندرکنش طبیعی دو نهاد مستقل است که برای بهبود عملکرد نسبت به هم انجام می دهند. معتقدم مسیر، مسیر خوبی است و از همه کسانی که نسبت به اتفاقاتی که دارد، می افتد بی تفاوت نیستند باید تشکر کنم. اما نگاه بنده این است که بعضی مثلاً افراد خاص، نه جریان یا نهاد خاص، خیر، بعضی از افراد خاص می خواهند تاثیراتی سیاسی روی سیستم بگذارند که این را مناسب نمی دانم. اما من نقش نمایندگان مجلس را واقعا در دوره ای که ما با ایشان کار کردیم در شورای شهر مثبت ارزیابی می کنم. شاید ما نتوانستیم آن طور که باید از پتانسیل این عزیزان استفاده کنیم. ما فقط یک بار جلسه گذاشتیم و هر سه نماینده در این جلسه حضور داشتند. مواردی مطرح شد و تا جایی موارد پیش رفت، اما خب ناگهان فضا عوض شد و ما نتوانستیم آن ثبات و بستر مناسب را در مجموع مدیریت شهری حفظ بکنیم، به خاطر اینکه نمایندگان مجلس هم به یک بستر مناسب دارند، به یک سیستم گذاری مناسب دارند که بتواند روی آن کار کنند. ولی اگر ما انتظار داشته باشیم که خودشان بتوانند به تنهایی پیش بیفتند و کاری انجام دهند این انتظار، انتظار اشتباهی است. نسبت به آقای شهردار فعلی شهر رشت هم آن چیز که من ارزیابی می کنم اختلاف یا فشار یا کارشکنی از جانب نماینده ای ندیدم. اگر انتقادات مطرح شده که حق طبیعی هر نماینده ای است، ولی این مسئله به آن معنی نیست که عناد یا خدایی نکرده کارشکنی در کار بوده باشد.