مناظره ایستاده زاکانی و پزشکیان در راهروهای مجلس:
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۰۷:۴۵ چاپ
به گزارش گیل خبر، مسئله برجام و گزارش آن امروز به راه روی اصلی مجلس کشیده شد، که در رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره گزارش نهایی این کمیسیون گفت که نظرات تمام کمیته ها در گزارش نهایی برجام لحاظ شد که در پاسخ پزشکیان عضو دیگر این کمیسیون اعلام کرد که اصلا در تدوین گزارش هیچ روش علمی وجود نداشته است.

راهروی مجلس، امروز پس از اتمام جلسه علنی پارلمان شاهد مناظره علیرضا زاکانی و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس و یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام بود، مناظره ای که به صورت اتفاقی رخ داد به طوری که زاکانی در حاشیه نشست امروز مشغول پاسخگویی به دوربین صدا و سیما بود ، که با ورود پزشکیان به راهرو مجلس عملا فضا برای بحث و تبادل نظر میان این دو نماینده درباره گزارش نهایی کمیسیون برجام و حرف و حدیث های پیرامون آن فراهم شد.

زاکانی در دفاع از عملکرد کمیسیون برجام در تدوین گزارش نهایی، گفت: از آغاز نیز قرار بود که روش و نحوه بررسی برجام Ôو تدوین گزارش، با پیشنهاد اعضای کمیسیون تعیین و تکلیف شود، اما متأسفانه پیشنهادی از سوی آقایان مطرح نشد، از طرف دیگر همین روش بندی را بنده نوشته و سپس در کمیسیون به تصویب اعضا رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این روش بندی مشخص شد که برای تدوین گزارش باید چه گام هایی برداشته شود تا این گزارش در تاریخ 8 مهر ماه به صحن علنی ارائه شود که خوشبختانه کمیسیون مربوط عین همین روش را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: اگر کمیسون برجام از تیم های دانشگاهی در بررسی برجام و تدوین گزارش دعوت کرد، برای این بود که بر اساس روش بندی ما می خواستیم از عقلای دانشگاهی هم استفاده کنیم، چرا شعارهای خوبی در این رابطه مطرح می شود، اما از ظرفیت حدود 80 هزار استاد دانشگاه غفلت می شود.

زاکانی با بیان اینکه منتقدان گزارش نهایی برجام، آسمانی و بسیار فرا واقعی نگاه می کردند، افزود: دکتر پزشکیان در روزهای آخر اعلام می کرد که ما باید دقت کنیم، که از کجا آمده ایم، کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم، که ما نیز از این مطالب استقبال کردیم، اما اسن سؤال بود که این مطالب مطلوب چه نسبتی به هدف و کار ما داشت، زیرا ما در این رابطه با یک سند مواجه بودیم، که در صورت غفلت امکان داشت در این مسائل در دادگاه های بین المللی علیه ما استفاده شود، از این رو نمی توانیم با آرزوهای خودمان زندگی و کار کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: برخی اعضا به متن سند برجام دقت نمی کردند، از طرف دیگر دکتر پزشکیان هم صحبت های خود کرده و می خواهند با این موضوعات مشکلات جهان را در یک کمیسیونی که یک ماه تشکیل شده، حل کنند.

وی افزود: ما موظف بودیم که برجام را بررسی کنیم، اما برخی دوستان اصرار داشتند که ما متن برجام را کاری نداشته باشیم.دوستان می گفتند که بیاییم درباره روند و تبعات تحریم ها صحبت کنیم. به طور مثال آقای تاجگردون اعلام می کرد که نباید درباره متن صحبت شود، البته گزارش تاجگردون و گزارش کمیته سیاسی هم وجود دارد، که من این گزارش را روز شنبه منتشر می کنم.

زاکانی گفت: این 165 موضوعی که دوستان در بیانیه آورده اند، موضوعاتی است که برخی هایش را اصلا نخوانده اند، از این رو برخی از این محورها خنده دار بوده و با برجام نسبتی نداشته و متن مربوط به توانمندی های نظام اسلامی و انقلاب بود.

وی ادامه داد: کمیسیون برجام یک گروه حقیقت یاب بود که مسیرش بر اساس یک روش دقیق تنظیم شده بود تا ظرف یک ماه به نتیجه برسیم. از طرف دیگر در روز اول ما اعلام کردیم که هر یک از نمایندگان اگر درباره برجام تحقیق کرده اند، مسائل خود را ارائه کند، در این رابطه حقیقت پور گفت که حتی یک برگ در کمیسیون امنیت درباره برجام وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اعطای فرصت 14 ساعته به تیم سابق مذاکره کننده هسته ای و فرصت 24 ساعته به تیم فعلی جهت اظهارنظر درباره برجام در کمیسیون ویژه گفت: همچنین ما 65 سوال درباره متن برجام استخراج کرده و برای وزارت خارجه فرستادیم، اما متأسفانه دولت به پاسخ ها جواب نداد، اما سازمان انرژی اتمی به سؤالات مطروحه پاسخ داد که ما از آن ها تشکر کردیم و این سوالات را حتی بر روی پایگاه اطلاع رسانی خود هم گذاشتیم و از اساتید دانشگاهی خواستیم درباره آن نظر دهند.

زاکانی ادامه داد: نظرات اساتید استماع و به چاپ رسید و تمام آن ها در اختیار تمام اعضا قرار گرفت، بعد این نظرات دولت و تحقیقات صورت گرفته و گزارش مشروح و 50 ساعته جلسات و گزارش کمیته ها را کنار هم گذاشته و آن را تبدیل به متن کردیم، بعد از آن روز چهارشنبه پیش نویس گزارش را به کمیسیون آوردیم و تنها 9 نفر از اعضا حضور داشتند.

وی گفت: در این نشست تمام سؤالات و متون در اختیار اعضا قرار گرفت و قرار شد تا روز شنبه اعضا گزارش را خوانده و نظرات خود را ارائه کنند، البته دوستان به متن ارائه شده معترض شدند که من در جواب روش و مسیر طی شده برای تدوین متن را مطرح کردم.

زاکانی افزود: حتی من گفتم که شما فرصت دارید که هم اکنون اصلاحات خود را به متن وارد کنید تا متن به صورت بند به بند رأی گیری شود، که پس از آن دوستان ناراحت شده و جلسه را ترک کردند و اصرارشان بر این بود که گزارش اولیه کمیته ها در گزارش مدنظر قرار گیرد، که من ان شاء الله روز شنبه گزارش کمیته آن ها را منتشر می کنم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد:  این جلسه تا پاسی از شب طول کشید و در این نشست که با حضور 12 نفر از اعضا برگزار شد، کلیات و جزئیات مورد به مورد بررسی و رأی گیری شد و بعد با رأی اعضا، هیأت رئیسه موظف به تنظیم نگارشی و انشایی موارد و گزارش شد.

وی گفت: وقتی که مباحثی همچون داده ها مطرح می شود، در این رابطه با مسئولانی مواجه می شویم که آمارهای متناقض و گاه اشتباه می دهند، از این رو در بررسی مباحث نباید به داده ها تکیه کرد.

زاکانی ادامه داد: من در اینجا اعلام می کنم که تمام گزارش کمیته ها در گزارش نهایی آورده شده، از طرف دیگر زمانی که گزارش کمیته سیاسی در صحن کمیسیون قرائت شد، اکثر اعضا نسبت به نوع نگارش و متحویات آن خندیدند، از این رو پس از آن این گزارش در اختیار کارشناسان حاضر در جلسه قرار گرفت و آن ها از دل این گزارش چندین بند را تدوین کردند که همگی این موضوعات در گزارش نهایی آمد.

وی افزود: از طرف دیگر گزارش حقیقت پور درباره کمیته امنیتی بیشتر در قالب پیشنهاد بود، که به وی گفتم که این گزارش نیز باید تبدیل به چندین بند پیشنهادی شود که در نهایت این موضوع نیز انجام شد و بندها در آخر گزارش نهایی آورده شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره آینده طرح برجام، ادامه داد: تمام نمایندگان مجلس نسبت به اینده کشور مسئولیت دارند، بنده معتقد هستم کار کارشناسی در این حوزه صورت گیرد.

در این رابطه مسعود پزشکیان نیز گفت: برای تدوین دستور العمل و روش بندی هیچ دستوری از سوی هیأت رئیسه کمیسیون برجام به من داده نشد، از این رو آقای زاکانی از من درخواستی در این رابطه کرد، اما در نشست بعدی دیدیم که دستور العمل بدون مشورت روی میز قرار داده شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قرار بود در کمیسیون برجام تمام محورهای این سند از جمله تحریم ها، آثار این معضل و پسا تحریم مورد بررسی قرار می گرفت.از طرف دیگر من بارها گفته ام که قبول برجام یک معایب و یک مزایایی دارد، از این رو معایب آن موضوعاتی است که برادران آن را دیده و در گزارش نهایی آن را بزرگنمایی کردند، اما مزایای آن اصلا دیده نشده بود.

وی ادامه داد: به طور حتم باید این موضوع مطرح می شد که عدم تحقق برجام و شکست توافق، چه شرایطی برای کشور ایجاد می شد و چه هزینه را کشور متمل می شد، این موضوعات عدد و رقم است و نمی توان آن را با رأی گیری تعیین و تکلیف کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: قطعا اینکه تحریم ها علیه ایران چه هزینه هایی را ایجاد کرده را می توان به وسیله عدد و رقم محاسبه کرد، حال نمی شود برای انجام امور و تعیین و تکلیف موضوعات رأی گیری کرد، بنابر این همین استاد دانشگاه هم می تواند بگوید که از تحریم ها و از دست دادن بازار نفت کشور چقدر ضرر کرده است. می تواند بگوید که وقتی ذخایر پارس جنوبی به علت نبود امکانات برداشت نمی شود، به چه میزان ضرر کرده ایم.

وی گفت: هر کدام از این تحریم ها  و اثار آن مانند بروز رانت خواری و فروش محصولات کشور با قیمت پایین یک بار عددی برای کشور به دنبال دارد. من در روز جمع بندی گزارش ها هم اعلام کردم که باید مشخص شود که جمع بندی با چه فرمت و روش صورت می گیرد.ما قرار نیست که با هم دعوا و بی احترامی کنیم، اگر روش مشخص باشد، من می روم داده ها و اطلاعات خودم را جمع می کنم و آن ها را برای تدوین گزارش ارائه می کنم، بنابر این وقتی داریم سر مسائل دعوا می کنیم، به این معنی است که روش ها کنار گذاشته شده و هر کسی از دید خود نظر داده و عمل می کند.

پزشکیان ادامه داد: متأسفانه در کمیسیون برجام، روش اندازه گیری و ارزیابی مشخص نبود، از این رو مسائلی که از سوی کمیسیون مطرح شد، روش نبود بلکه سؤالاتی بود که به دنبال پاسخ های آن بودند.

وی گفت: به هیچ وجه درست نیست که ما خارج از برجام صحبت کرده ایم، زیرا موضوعاتی مانند تحریم های بانکی در برجام آمده و باید این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد، همچنین برای بررسی وضعیت موجود از نظر علمی ابزاری دارد و هر یک از محورها باید با روش و ابزار خود رسیدگی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: کار علمی را نمی توان با رأی گیری به پایان رساند، بلکه این امور و داده ها و مزایا و معایب آن را باید بررسی می کردیم، از این رو در غیر این صورت کارها با دید افراد صورت گرفته و چیزی را که می خواهد می بیند و چیزی را که مایل نیست، نمی بیند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: متأسفانه در تدوین گزارش برجام هیچ روش علمی وجود نداشت ، از این رو وقتی راه را اشتباه طی کنیم، نتیجه اشتباه و غلط نیز به دست می آید.

پزشکیان درباره آینده طرح برجام، گفت: کلیت نظام نسبت به این موضوع به نظر واحد رسیده اند و این طرح نیز در مجلس به تصویب خواهد رسید.

خانه ملت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code