سه سال پس افشاگری گیل خبر؛
۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ۱۰:۲۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اقتصادی- سازمان بازرسی کل کشور از فسادی جدید و با ابعاد بی‌سابقه‌ای در حوزه واردات چای با ارز ترجیحی پرده برداشته که رکورد فساد اقتصادی در ایران را جابجا کرده است.

«گروه کشت و صنعت دبش» با برند تجاری «چای دبش»، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.

با بررسی عملکرد گروه مذکور در نقل و انتقال ارز و واردات چای، سوء جریانات عدیده‌ای شناسایی شد و در نهایت سازمان بازرسی برای آن گروه تجاری به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی پرونده تشکیل داد.

اما این تمام ماجرای تخلفات چای دبش نیست. گیل خبر در سال 99 برای اولین بار در کشور از تخلف این شرکت در تولید و عرضه چای سنواتی (غیرقابل استفاده) در کارخانه‌ رانکوه املش پرده برداشته بود.

پس از تایید غیربهداشتی بودن چای این کارخانه، دادستان املش دستور برخورد با این پرونده را صادر کرد. در ادامه، جمعی از مدیران کارخانجات چای سازی گیلان و مازندران نیز طی نامه ای به دادستان املش، با تشکر از وی برای برخورد قاطع با این پرونده از عدم نظارت کافی در مقابله با توزیع چای سنواتی هشدار دادند. به گفته این فعالان عرصه چای، افرادی با نفوذ خود سعی دارند قطب تولید چای در املش را به منبعی برای عرضه چای بی کیفیت تبدیل کنند.

رقم ریالی فساد افشا شده چای دبش، معادل حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که از نظر ریالی، تاکنون چنین اتفاقی در تاریخ اقتصادی ایران سابقه نداشته است.

در این میان، گیلانیان انتظار دارند تا اسدالله عباسی، نماینده وقت رودسر و املش و استاندار فعلی گیلان، اگر موضوعات ناگفته‌ای از تخلفات گروه کشت و صنعت دبش و ارتباط آن با گیلان در میان است، با افکار عمومی به اشتراک بگذارد.

باید منتظر ماند و دید که بررسی جزئیات ماجرای فساد شرکت چای دبش، چه ابعاد دیگری را روشن خواهد کرد و آیا پای افرادی خاص در گیلان هم به پرونده تخلفات میلیارد دلاری این شرکت باز خواهد شد یا خیر؟