استاندار گیلان در مراسم اختتامیه همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر :
۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۱۵:۲۹ چاپ
%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c

به گزارش گیل خبر، دکتر محمدعلی نجفی در آیین اختتامیه همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر  که مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور ،رئیس مجمع نمایندگان نیز حضور داشتند با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش افزود: از دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور به واسطه ی اعتمادی که به گیلان برای میزبانی این همایش داشتند سپاسگزاریم.

وی با بیان اینکه با برگزاری این همایش بسترسازی اقدامات پدافندی در حوزه دریای خزر در 3 استان شمالی گیلان،مازندران و گلستان فراهم شده خاطرنشان کرد: با توجه به مقالات خوبی که به این همایش ارسال شد، ظرفیت بهره مندی از آن در اجرای اهداف همایش در دانشگاه گیلان که توان علمی بالایی دارد فراهم است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: این همایش پایه و اساسی برای تصمیم گیری های آینده در حوزه دریای خزر محسوب خواهد شد.

وی بر ضرورت تجهیز آزمایشگاه دانشگاه گیلان با همکاری پدافند غیرعامل تأکید و تصریح کرد: امیدواریم با کمک خاص از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تجهیز آزمایشگاه و نیز با تلاش مضاعف دانشگاهیان، پایداری پدافند غیرعامل در همه ی بخش ها بویژه حوزه دریای خزر نهادینه شود.

وی با بیان اینکه امسال دبیرخانه دائمی دانشگاه های حوزه دریای خزر در گیلان مستقر است افزود:باید از ظرفیت وجود این دبیرخانه در استان برای پیشبرد اهداف کمال بهره را ببریم.

رییس همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر به دیدار خود با معاون رییس جمهور داغستان در روز گذشته اشاره و اظهار داشت: با توجه به علاقمندی کشورهای حاشیه دریای خزر برای گسترش ارتباطات در حوزه های مختلف بویژه بنادر در این خصوص برنامه های وسیعی برای توسعه حجم مبادلات تجاری و اقتصادی داریم.

استاندار گیلان وجود نفت و گاز ، مواد هیدروکربنی و سوآپ نفت را از پتانسیل های موجود در دریای خزر عنوان کرد و گفت: این پتانسیل ها برای تقویت سایت نفتی حوزه خزر در رودسر بسیار موثر است.

وی افزود: تولید، اشتغال و اقتصاد را در کنار مسائل زیست محیطی می بینیم.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: از تمامی پژوهشگران،دانشجویان و دانشگاهیان انتظار داریم با تحقیقات علمی خود در عرصه ی فعال تر کردن موضوع پدافند غیرعامل نقش بسزایی ایفا کنند.

در پایان این همایش از مقالات برتر و نیز از اعضای کمیته های فعال این همایش با اهدای لوح تقدیر و تندیس توسط استاندار گیلان قدردانی شد.

نخستین همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر، (چهارشنبه و پنجشنبه) در تالار حکمت دانشگاه گیلان با هدف هم افزایی علمی و تولید دانش بومی مرتبط با مسائل دریای خزر و حوزه آن در زمینه پدافند غیرعامل برگزار می شود.

فراخوان مقالات به همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه داشت.

اقتصاد دریامحور با رویکرد پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل در حوزه گردشگری و اکوتوریسم دریای خزر، حمل و نقل دریایی و الزامات پدافندی، منابع انرژی دریای خزر از نگاه پدافند غیرعامل ، نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه دریای خزر ، پدافند غیرعامل در بخش شیلات، کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه پایدار در حوضه آبی دریای خزر، آلودگی های زیست محیطی و بیولوژیک در دریای خزر، پدافند غیرعامل در مهندسی با رویکرد استان های شمالی، نفوذ دشمن، چالش ها و راهکارها با نگاه به مسائل استان های کرانه دریای خزر، معماری و شهرسازی استان های ساحلی با رویکرد پدافند غیرعامل، تهدیدات نوین در حوزه دریای خزر با نگاه آینده پژوهی (سایبری، زیستی، جنگ نرم) و فرهنگ، هویت، دین و ارزش های اجتماعی با رویکرد پدافند غیرعامل از محورهای برگزاری این همایش علمی است.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، فروردین ماه امسال در حکمی استاندار گیلان را به عنوان رئیس همایش ملی پدافند غیرعامل حوزه دریای خزر منصوب کرد.

هر اقدام غیرمسلحانه ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل گفته می شود.