قائم مقام وزیر کشور: پدافند غیر عامل فکر ایجاد تهدید را از ذهن دشمنان پاک خواهد کرد/ استاندار گیلان: پدافند غیرعامل امروز بیشتر از گذشته مورد تاکید قرار گرفته است
اختصاصی گیل خبر/ در این همایش دو روزه که  با هدف هم افزایی علمی و تولید دانش بومی مرتبط با مسائل دریای خزر و حوزه آن در زمینه پدافند غیرعامل برگزار می شود. 22 مقاله برای سخنرانی آماده شده است.(گزارش تصویری)   اقتصاد دریامحور با رویکرد پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل در حوزه گردشگری و اکوتوریسم دریای خزر، حمل و نقل دریایی و الزامات پدافندی، منابع انرژی دریای خزر از نگاه پدافند غیرعامل ، نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه دریای خزر ، پدافند غیرعامل در بخش شیلات، کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه پایدار در حوضه آبی دریای خزر، آلودگی های زیست محیطی و بیولوژیک در دریای خزر، پدافند غیرعامل در مهندسی با رویکرد استان های شمالی، نفوذ دشمن، چالش ها و راهکارها با نگاه به مسائل استان های کرانه دریای خزر، معماری و شهرسازی استان های ساحلی با رویکرد پدافند غیرعامل، تهدیدات نوین در حوزه دریای خزر با نگاه آینده پژوهی (سایبری، زیستی، جنگ نرم) و فرهنگ، هویت، دین و ارزش های اجتماعی با رویکرد پدافند غیرعامل از محورهای برگزاری این همایش علمی است. رضی تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل در دانشگه گیلان/ ساخت و راه اندازی آزمایشگاه پدافند زیستی در دانشگاه گیلان نیازمند توجه مسئولین است رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای این مراسم بیان داشت:  امروزه  تهدیدات زیست محیطی, آلودگی آب, تهدیدات حوزه سایبری و تهدیدات در حوزه ارتباطات زندگی مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است که نیازمند بررسی علمی است و مراکز علمی و پژوهشی  نسبت به آن  احساس مسئولیت می کنند. احمد رضی در ادامه خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی است که صاحبنظران حوزه پدافند غیرعامل بتوانند به بیان مسائل پدافند غیرعامل بپردازند و نسبت به این تهدیدات ابرازنظر کنند. وی همچنین گفت: در دانشگاه گیلان تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل انجام پذیرفته است و این مسائل در آن بررسی شده است. رئیس دانشگاه گیلان همچنین تصریح کرد: ساخت و راه اندازی آزمایشگاه پدافند زیستی در دانشگاه گیلان در آینده نزدیک در دستور کار ما قرار دارد که نیازمند حمایت جدی مسئولین دولتی استان است. احمدی پور تهدیدات دریای خزر را به فرصت تبدیل کنیم در ادامه این همایش معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان نیز   گفت:  پیشنهاد برگزاری این همایش سال گذشته  از سوی استاندار گیلان به وزارت کشور داده شد و فروردین امسال وزیر کشور در حکمی استاندار گیلان را به عنوان رئیس این همایش منصوب کرد. وی با اشاره به سهم 992 کیلومتری ایران از دریای خزر گفت:  سهم گیلان از دریای  267 کیلومتر است که امروز توسعه آن  از محورهای اصلی برنامه ها و سیاست های استانداری گیلان است.
احمدی پور همچنین افزود:  توسعه دریای خزر مورد تاکید رئیس جمهور روحانی در سفر به گیلان بود ، ما باید جهت نیل به سمت توسعه از تهدیدات فعلی دریای خزر فرصتی فراهم آوریم و اشتغالزایی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در همین راستا قرار دارد.
پدافند غیر عامل فکر ایجاد تهدید را از ذهن دشمنان پاک خواهد کرد مقیمی
در ادامه همایش محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشوربا  قدردانی از برگزار کنندگان این همایش اظهار کرد: مقابله با تهدیدات یکی از وظایف بسیار مهم و اساسی هر نظام و هر دولتی  برای  ایجاد امنیت در جامعه است.

قائم مقام وزیر کشور ابراز داشت:  دشمنان در برهه های مختلف انقلاب اسلامی  همواره علیه ما در حال عملی کردن تهدیداتش است و تصورش این بود که با ایجاد تهدیداتی همچون جنگ می تواند  نظام را نابود کند. وی ادامه داد: مقاومت و  آمادگی های ما موجب شد که در مقابل تهدیدات بتوانیم از حدود مرزی خود دفاع کنیم ، اکنون هم باید  آمادگی های لازم را برای دفاع از خود داشته باشیم و از علم و دانش روز استفاده کنیم .

مقیمی خاطرنشان کرد: در  سند بیست ساله توسعه کشور در مباحث دفاعی  آمادگی لازم  پیش بینی شده است و پدافند غیرعامل مورد تاکید قرار گرفته که از میراث خود محافظت بیشتری صورت می گیرد. وی افزود:  پدافند غیر عامل فکر ایجاد تهدید را از ذهن دشمنان پاک خواهد کرد  و  برگزاری این همایش ها و بررسی آن  در دانشگاه ها و مدارس و... کمک می کند تا مردم از آن اطلاع پیدا کنند.

امروز پدافند غیرعامل به یک  سرمایه اجتماعی تبدیل شده است

نجفی

استاندار و رئیس همایش ملی پدافند غیرعامل حوزه دریای خزر هم در مراسم روز افتتاحیه همایش گفت : پدافند غیرعامل  با تأکیدات مقام معظم رهبری سیاست های حمایتی دولت در زندگی مردم بیش از گذشته جای باز کرده است و اکنون با اطلاع رسانی مناسب به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی محسوب می شود.

دکتر محمدعلی نجفی در ادامه تاکید کرد: در پدافند غیرعامل حفظ آمادگی های ذهنی در برابر تهدیدات و فراهم کردن زیرساخت ها، آموزش مردم و مسئولان و تولید اندیشه در این بخش بسیار کلیدی و با اهمیت است. وی با اشاره به حوزه دریای خزر گفت: این دریا  سرشار از ثروت و منابع طبیعی، زیست محیطی و بیولوژیکی است که باید به آن توجه نشان داد و امروز دولت در این زمینه توجه خاصی را مبذول داشته  و رئیس جمهوری چندی پیش، اشتغال، محیط زیست و آب را از جمله اولویت های اصلی دولت اعلام کرد.وی و استفاده از مردم و مشارکت مردمی برای رفع مسائل پدافندی را دو رویکرد اصلی در استان گیلان ذکر کرد. نجفی همچنین اظهار داشت:  در توجه به تولید دانش و فعال کردن پژوهش در بحث های پدافند غیر عامل  اقداماتی مانند عقد تفاهم های علمی پژوهشی با مراکز علمی، اختصاص بودجه های پژوهشی به پدافند غیر عامل، حمایت راه اندازی انجمن علمی پدافند غیر عامل بعنوان سومین استان و برگزاری اولین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر انجام شده است.