حمایت ویژه استاندار گیلان و فرماندار موجب شده تا شورای شهرستان جایگاه اصلی خود را بیابد.

اختصاصی گیل خبر/ به جرات اسماعیل حاجی پور را می توان یکی از با تجربه ترین اعضای شورای چهارم رشت نامید. حاجی پور شهردار اسبق تعداد زیادی از شهر های استان گیلان, عضو سابق شورای اسلامی شهر رشت ومعاون اسبق فرمانداری رشت بوده و در شورای چهارم با هشت رای از پانزده رای اعضا به عنوان رییس شورای اسلامی شهرستان رشت برگزیده شد. گیل خبر در گفتگویی دوستانه با اسماعیل حاجی پور سوالاتی را مطرح می کند که در ذیل مطالعه می کنید:

گیل خبر:با سلام,به عنوان رییس شورای اسلامی شهرستان رشت جایگاه شورای شهرستان را چگونه می بینید؟

- با توجه به جایگاه شورای اسلامی در قانون اساسی و نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به این نهاد مردمی و بر اساس مفادی مانند اصل ۱۰۰ و ۱۰۶در قانون اساسی قانون گذار وظایفی را برای شوراها پیش بینی کرده است. شو رای اسلامی شهرستان به عنوان یک نهاد اجرایی و نظارتی حامی نهاد ها و ارگان های مختلف خدمت رسان در منطقه است و با نظارت  بر روی پروژه های عمرانی با اعتبارات ملی در راه توسعه گیلان گام بر میدارد.

گیل خبر: شورای شهرستان از چه افرادی تشکیل شده و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

- همانطور که عرض کردم, وظیفه این شورا اجرایی و نظارتی است.شورای شهرستان متشکل از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان رشت میباشد که از هر شورا یک عضو به نمایندگی از بخش خود در جلسات حضور دارند  و رشت به خاطر برخورداری از جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این شورا دو نماینده دارد. نظارت بر پروژه های عمرانی و تایید بودجه شوراهای شهرستان رشت از جمله وظایف شوراهای شهرستان می باشد.I36

گیل خبر: آیا برگزاری جلسات شورای شهرستان به زبان گیلکی صحت دارد؟

- بله,حفظ زبان گیلکی که حاوی رسوم ، آداب مردم گیل و دیلم و بار فرهنگی بالا و غنی است نیاز به حمایت بیشتر دارد تا گرد فراموشی از آن زدوده شود. از این رو به دلیل اینکه همه اعضای شورای شهرستان رشت گیلک زبان هستند و از سویی نیز بین نسل های جدید زبان گیلکی درحال فراموشی است؛با موافقت اعضا تصمیم گرفتیم تا جلسات را با زبان مادری خود بر گزار کنیم. البته این بدین معنا نیست که در جلسات کسی حق صحبت به زبان فارسی را ندارد و افراد مختارند تا با هر زبانی که راحت ترند صحبت نمایند.

گیل خبر: دستگاههای سیاسی و اجرایی در قبال شورای شهرستان به چه صورت عمل می کنند؟

- شورا در زمینه های عمرانی و غیره خود را حامی نهاد ها و ارگان های مختلف خدمت رسان در منطقه می داند و دستگاه های سیاسی رشت بر روی شوراها حساب ویژه ای باز کرده اند. حمایت ویژه استاندار گیلان و فرماندار رشت از شورای شهرستان موجب شده تا شورای شهرستان جایگاه اصلی خود را بیابد. تا قبل از شورای چهارم این جایگاه و عملکرد آن کمرنگ بود.در شورای چهارم سعی بر این بوده تا بتوانیم به جایگاه اصلی خود باز گردیم و در این راه حمایت بدنه اجرایی شهرستان و استان ستودنی است. آماده شدن طرح اولیه احداث ساختمان شورای شهرستان رشت و دعوت از این شورا در جلسات فنی و تخصصی استانداری و فرمانداری رشت نشان دهنده اعتماد این دستگاهها به نمایندگان مردم است.

گیل خبر: آیا دستگاههای اجرایی در اتخاذ تضمیم گیریهای خود نظر شورای شهرستان را در نظر می گیرند؟

- شورای اسلامی شهرستان مقابل دستگاه های اجرایی قرار نگرفته است بلکه ما در کنار آنها می توانیم خیلی از کمبود های نهاد ها را برطرف کنیم. ما به عنوان یک نهاد اجرایی و نظارتی در جریان کم آبی کمک حال شرکت آب منطقه ای و بخشداری ها بوده ایم  وآمادگی کمک به نهاد های مختلف را داریم. شرکت در جلسات فنی فرمانداری و کمیته برنامه ریزی استان حاکی از در نظر گرفتن نظر نمایندگان مردم توسط این دستگاه هاست. تنها موارد انگشت شماری از ادارات هستند که

هنوز این موضوع را نپذیرفته اند و شوراها را باورنکرده اند.

گیل خبر: جایگاه شوراها را در قانون چگونه می بینید؟

جمهوری اسلامی بر اساس خواسته های مردم شکل گرفت و اساس و شاکله آن بر پایه مردم سالاری استوار است . بر این اساس قانون گذار بخشی از سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران را به دست مردم سپرده است و همانطور که پیشتر اشاره کردم بر اساس مفادی مانند اصل ۱۰۰ و ۱۰۶در قانون اساسی وظایفی برای شوراها پیش بینی شده است. یکی از افتخارات نظام اسلامی نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به این نهاد مردمی بود.در سال ۷۷ اولین انتخابات شورا ها برگزار شد و در سال ۷۸  این نهاد مردمی شروع به کار کرد. فعالیت شوراها و نقش نظارتی آن در کشور نشان دهنده سهیم بودن مردم در تصمیم گیری برای سرنوشت خود و تحقق شعار مردم سالاری است.

گیل خبر: آیا شورا ها در تحقق آن یخش از مطالبات مردم که قانون برای شورا معین نموده, موفق بوده اند؟

-بله, نمی توان معضلات شهر رشت را بصورت جزیره ای و جدای از مشکلات شهرها و بخش های اطراف آن در نظر گرفت و بدون حل این مشکلات نمی توان مشکلات این شهر را حل کرد. شوراها با تمام توان خود از تمامی ظرفیت های قانونی موجود در جهت منافع مردم استفاده میکند, گرچه همیشه در روند اجرایی کارها مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این باعث نمیشود که فراموش کنیم برای چه هدفی در این جایگاه حضور داریم. استفاده شورا از افراد متخصص و با تجربه, ارتباط نزدیک با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همکاری همه جانبه با دستگاههای سیاسی و اجرایی استان و شهرستان پاسخ مثبت به اعتماد مردم است. بر این باورم که همکارانم در شورا در چارچوب قانون اساسی جهت نیل به اهداف مقدس  نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم  از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود.

گیل خبر: از شما به خاطر وقتی که در اختیارمان قرار دادید سپاسگزاریم

من هم از شما بخاطر تلاش در عرصه اطلاع رسانی و حمایت از حقوق شهروندان تشکر میکنم و آرزوی موفقیت برای شما و همکارانتان در پایگاه خبری گیل خبر را دارم.