رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ۱۴:۰۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

چکیده : یکی از خطراتی که دریای خزر را تهدید می‌کند، ورود انواع فاضلاب به این دریاست. متاسفانه امروزه انواع فاضلاب صنعتی بدون هیچ تصفیه‌‌ای به آب دریای خزر رهاسازی می‌شود؛ این در حالیست که دریای خزر درواقع یک دریاچه بوده و امکان تبادل آب با آب‌های آزاد دنیا نظیر اقیانوس‌ها برای این دریاچه وجود ندارد. بدین ترتیب توان پالایش کمتری دارد؛ از این‌رو امکان تجمع آلودگی در این محیط و تخریب سریع آن بسیار بالاست. این در حالیست که اکوسیستم دریای خزر یکی از ارزشمندترین منابع زیستی در دنیا محسوب می‌شود.

جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج‌ تصفیه فاضلاب انواعی از واحدهای پیش‌ساخته هستند که در مکان‌های مختلف می‌توان آن‌ها را نصب کرد. این پکیج‌ها می‌توانند پساب‌های بهداشتی، صنعتی، بیمارستانی و هر نوع پساب دیگر را باتوجه‌به نوع طراحی و اجرای پکیج، تصفیه کنند؛ بدین ترتیب احتمال آسیب به طبیعت و آب‌های زیرزمینی از طریق فاضلاب‌های آلوده، کم می‌شود؛ از سویی دیگر، از پساب تصفیه‌شده می‌توان برای موارد مختلفی مانند آبیاری فضای سبز، کشاورزی و ... استفاده کرد.

با کمک پکیج‌های تصفیه فاضلاب، می‌توان میزان هزینه لازم برای تامین آب صنایع را تا حد زیادی کم کرد. پکیج‌های تصفیه فاضلاب از جنس‌های مختلفی شامل فایبرگلاس، فلزی، بتنی و پلی اتیلن ساخته می‌شوند. در هرکدام از پکیج‌ها از روش‌های مختلفی مانند روش شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم راجع‌به جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب صحبت کنیم.

پیامدهای ورود فاضلاب به خزر

یکی از خطراتی که دریای خزر را تهدید می‌کند، ورود انواع فاضلاب به این دریاست. متاسفانه امروزه انواع فاضلاب صنعتی بدون هیچ تصفیه‌‌ای به آب دریای خزر رهاسازی می‌شود؛ این در حالیست که دریای خزر درواقع یک دریاچه بوده و امکان تبادل آب با آب‌های آزاد دنیا نظیر اقیانوس‌ها برای این دریاچه وجود ندارد. بدین ترتیب توان پالایش کمتری دارد؛ از این‌رو امکان تجمع آلودگی در این محیط و تخریب سریع آن بسیار بالاست. این در حالیست که اکوسیستم دریای خزر یکی از ارزشمندترین منابع زیستی در دنیا محسوب می‌شود.

با نصب پکیج‌های تصفیه آب می‌توان به‌راحتی از بروز این چنین اتفاقات ناخوشایندی جلوگیری کرد. جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب بسیار آسان بوده و به سلامت محیط زیست کمک شایانی می‌کند. شرکت تمدن تصفیه ایرانیان یکی از پیشتازان در تولید انواع دستگاه تصفیه آب است. در این شرکت انواع دستگاه تصفیه آب با قیمت مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا تولید و به دست مشتریان می‌رسد.

ضرورت نصب پکیج تصفیه فاضلاب در کارخانه‌ها

امروزه هزینه انتقال آب از کانال آب شهری به کانال‌های شهرک صنعتی بسیار بالاست؛ به‌همین دلیل کارخانه‌ها جهت کاهش هزینه‌های نهایی خود نیاز به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب دارند. با کمک پکیج‌های تصفیه فاضلاب، کارخانجات می‌توانند از پساب صنعتی خود دوباره استفاده کنند؛ بدین ترتیب، نه‌تنها هزینه‌ها کاهش می‌یابد، بلکه به محیط زیست هم آسیب جدی وارد نمی‌شود. امروزه دولت قوانینی را در این‌باره وضع کرده تا کارخانجات را مجبور به استفاده از این پکیج‌ها کند.

جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب امکان‌پذیر است. پکیج‌های تصفیه فاضلاب، شبیه به یک سیستم طراحی‌ شده‌اند که می‌توانند فاضلاب صنعتی، بهداشتی و انسانی را به‌راحتی تصفیه کنند؛ از این‌رو به پکیج تصفیه فاضلاب شهرت دارند. خروجی پساب این پکیج‌ها کاملا بدون بو بوده و می‌توان از آن‌ها در موارد مختلف مانند صنعت کشاورزی استفاده کرد.

با کمک پکیج‌های تصفیه فاضلاب درواقع یک تصفیه‌خانه کوچک احداث خواهید کرد که به مشکل بحران کمبود آب کمک بزرگی می‌کند. با افزایش جمعیت جهان، نیاز به آب بیشتر می‌شود؛ درنتیجه نیاز است تا به روشی در مصرف آب صرفه‌جویی کرد. امروزه انواع متفاوتی از این نوع پکیج‌ها با ویژگی‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌ است.

استفاده از پکیج فاضلاب چه مزیت‌هایی دارد؟

همانطور که گفتیم جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب، یکی از اقدامات ضروری کارخانجات صنعتی است؛ اما استفاده از این پکیج‌ها چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟ در ادامه به مهم‌ترین مزیت استفاده از این پکیج‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • قابلیت جا‌به‌جایی و انتقال به هر محل

  • مصرف کم انرژی و تولید کود طبیعی

  • حفاظت از محیط زیست و ایجاد شرایط بهداشتی در محیط اطراف

  • سهولت در استفاده و بهره‌برداری

مروری بر مسیر تصفیه فاضلاب در پکیج‌ها

در ابتدا فاضلاب تولید‍‌شده توسط کارخانجات از طریق سیستم جمع‌آوری فاضلاب، جمع شده و به تصفیه‌خانه فرستاده می‌شود. فاضلاب در داخل سپتیک تانک یا همان مخزن متعادل‌ساز ریخته می‌شود؛ در این مرحله نوسانات کیفی و کمی از فاضلاب گرفته می‌شود، سپس با کمک ایستگاه پمپاژ به داخل پکیج تصفیه، پمپ می‌شود. برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب، نیاز به کاهش بار آلی فاضلاب است؛ به‌همین دلیل فاضلاب ابتدا به قسمت هوادهی هدایت می‌شود. در قسمت هوادهی با کمک رشد میکروارگانیسم‌ها و بلوئرها، بار آلی فاضلاب کم شده و کاملا تصفیه می‌شود. فاضلاب بعد از هوادهی، با کمک لوله L مانند، استوانه هادی و دیوار چربی‌گیری به مخزن ته‌نشینی وارد می‌شود.

مخزن ته‌نشینی به گونه‌‌ای طراحی شده که باعث تفکیک ذرات لخته‌شده می‌شود؛ از این‌رو، در این مرحله آب زلال در پکیج حاصل می‌شود. آب زلال در مرحله بعد به واحد کلرزنی فرستاده می‌شود. میکروارگانیسم‌های آب در مرحله کلرزنی از بین می‌روند. با حذف میکروارگانیسم‌ها، احتمال بروز بیماری‌های میکروبی و آسیب به محیط‌زیست از طریق فاضلاب بسیار کم می‌شود.

قیمت پکیج‌های تصفیه فاضلاب چقدر است؟

تا اینجای مطلب راجع‌به نحوه جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب صحبت کردیم؛ اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که قیمت تمام‌شده این پکیج‌ها چقدر است؟ قیمت تمام‌شده پکیج‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. هنگام خرید و اجرای پکیج باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

حجم فاضلاب

در مرحله اول باید به این سوال پاسخ دهید که حجم فاضلابی که پکیج باید تصفیه کند، چقدر است؟ هرچه حجم بیشتر باشد، هزینه تصفیه آن نیز بیشتر خواهد بود.

نوع فاضلاب

بدون‌شک میزان آلودگی فاضلاب‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین، باید به نوع فاضلاب هم توجه داشته باشید.

استاندارد خروجی پکیج

نکته مهم دیگر این است که انتظار دارید آب خروجی چه کیفیتی داشته باشد. آیا قصد دارید فاضلاب تصفیه‌شده را تا حد آب شرب یا آب مقطر تصفیه کنید؟ یا می‌خواهید فاضلاب تصفیه‌شده صرفا به میزان استاندارد محیط زیست برای مصرف کشاورزی و ... برسد؟ برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب باید به استاندارد خروجی پکیج هم توجه داشته باشید.

جنس سازه

همانطور که اشاره شد، پکیج‌های تصفیه فاضلاب از متریال‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. بدنه پکیج را می‌توان از جنس بتن، آهن، استیل، پلی اتیلن یا فایبر گلاس و ... ساخت. بدون‌شک قیمت نهایی پکیج به جنس بدنه آن وابسته خواهد بود؛ علاوه‌براین، جنس پکیج تولیدشده می‌تواند روی طول عمر مفید پکیج هم تاثیرگذار باشد.

برند تجهیزات و شرکت سازنده

در ساخت پکیج از چه تجهیزاتی و چه برندی استفاده می‌شود؟ شرکت سازنده پکیج چه شرکتی است؟ این موارد می‌تواند روی قیمت نهایی پکیج تاثیرگذار باشد. شرکت تمدن تصفیه ایرانیان یکی از پیشتازان حوزه تولید انواع دستگاه تصفیه فاضلاب است. در این شرکت باتوجه‌به نیاز مشتری و بودجه وی، بهترین پکیج‌های تصفیه فاضلاب پیشنهاد می‌شود. تمامی محصولات مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا ساخته شده و با قیمت بسیار مناسب به مشتریان عرضه می‌شوند. جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب شرکت تمدن تصفیه ایرانیان، بسیار آسان و کم‌هزینه خواهد بود.

گارانتی پکیج تصفیه

پکیج مورد نظر باید حتما گارانتی‌شده به مشتری تحویل داده شود. پکیج‌های تصفیه فاضلاب باید حداقل دو سال گارانتی داشته باشند. در شرکت تمدن تصفیه از آخرین دانش روز دنیا برای تولید پکیج‌های تصفیه فاضلاب استفاده شده است. این شرکت تمامی محصولات خود را با گارانتی به مشتریان عرضه می‌کند. تا به امروز کارفرمایان متعددی نظیر وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت، وزارت کشور و ... با این شرکت همکاری داشته‌اند.

پکیج تصفیه فاضلاب تا چند درصد آلودگی آب را کاهش می‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال باید به کیفیت پکیج مورد استفاده توجه کنید؛ درصورتی‌که پکیج مورد نظر مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده باشد، می‌تواند میزان آلودگی آب را در دومین مرحله تصفیه تا 96 درصد کاهش دهد؛ به‌همین دلیل می‌توان گفت جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب بهترین شیوه ممکن است. برای رسیدن به این درصد باید مرحله گندزدایی از فاضلاب حتما در مسیر تصفیه وجود داشته باشد. علاوه‌براین، برای طراحی پکیج تصفیه‌خانه باید هنگام توقف فاضلاب به میزان نوسان تولید فاضلاب شهری، به شکل ویژه توجه شود. با این توضیحات می‌توان فهمید که دقت در طراحی و اجرای پکیج‌های تصفیه فاضلاب تا چه اندازه مهم است؛ از این‌رو نباید طراحی و اجرا را به هر شرکتی واگذار کرد.

کلام آخر

امروزه استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب برای کارخانجات امری ضروری محسوب می‌شود. پکیج‌های تصفیه فاضلاب می‌توانند تا حد زیادی باعث کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده جهت تامین آب شوند؛ از سویی دیگر، میزان آسیب به محیط زیست را تا حد زیادی کم می‌کنند. در این مطلب راجع‌به ویژگی‌ها و عملکرد پکیج‌های تصفیه فاضلاب صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این پکیج‌ها و تهیه بهترین پکیج تصفیه فاضلاب می‌توانید به شرکت تمدن تصفیه مراجعه کنید. جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه خزر با احداث پکیج تصفیه فاضلاب شرکت تمدن تصفیه بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. این شرکت انواع پکیج‌های تصفیه فاضلاب را با ویژگی‌های متفاوت و با ارائه ضمانت به مشتریان عرضه می‌کند. این شرکت توانسته در صدها پروژه ساخت پکیج تصفیه موفق عمل کند و از این‌رو، یک شرکت موفق با کارنامه‌‌ای درخشان در این حوزه به‌شمار می‌رود.

برچسب ها : تصفیه فاضلاب,تصفیه,فاضلاب