۱۴۰۳/۰۱/۲۸ ۱۰:۵۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

چکیده : در این مقاله قصد داریم دلایل این رشد را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید و یا قصد رزرو تور تفلیس باتومی را دارید؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چندی پیش مایا اومیادزه، رئیس اداره ملی گردشگری گرجستان، خبر دارد که گردشگران خارجی که این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند، 90 درصد بیشتر از قبل شده‌اند. او اشاره کرد، تا قبل از فصل اوج گردشگری گرجستان، یعنی فصل تابستان، نزدیک به 3 میلیون مسافر این کشور دوست داستنی را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. مایا اومیادزه این افزایش تعداد گردشگران را به افزایش تعداد پروازها و ارتباط مستقیم با شهرهای اروپایی و همچنین ابتکارات تبلیغاتی مداوم در بازارهای هدف اروپا و خلیج فارس مدیون می‌داند. روند صعودی صنعت توریسم در گرجستان پس از پایان همه‌گیری کرونا آغاز شد و رو به رشد ادامه پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم دلایل این رشد را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید و یا قصد رزرو تور تفلیس باتومی را دارید؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برنامه توسعه صنعت گردشگری گرجستان از سال 2000 تا امروز

برنامه این توسعه صنعت گردشگری گرجستان از سال 2000 در زیر مجموعه توسعه اقتصادی این کشور در دستور کار قرار گرفت و تمرکز اصلی توسعه گردشگری هم روی شهر باتومی و جمهوری خود مختار آجارا بود. شیوع کرونا این روند را به تاخیر انداخت اما پس از آن دوباره نمودار جذب گردشگر خارجی در گرجستان به سمت صعودی شدن پیش رفت. در سال 2022، نزدیک به 5 میلیون گردشگر خارجی به گرجستان سفر کردند که این تعداد، 185 برابر سال‌های قبل بود. در سال‌های اخیر توسعه گردشگری گرجستان از جهات مختلفی همچون گردشگری سلامت، گردشگری غذایی، گردشگری تجاری، گردشگری تاریخی و گردشگری تفریحی صورت گرفته است. در راستای توسعه گردشگری سلامت، همه استراحتگاه‌های گرجستان شناسایی و برنامه‌های دولتی جداگانه‌ای برای بهبودشان ارائه شد. برای رشد گردشگری غذایی غذاهای بومی این منطقه با کمک سرآشپزهای گرجی در رسانه ترویج پیدا کرد. همچنین برای بهبود گردشگری تاریخی و تفریحی نیز، برنامه‌هایی برای حفظ و نگهداری از جاذبه‌های موجود و معرفی آنها ریخته شد.

لغو ویزا ورود به گرجستان برای بسیاری از کشورها

یکی دیگر از دلایلی که باعث رشد گردشگری در گرجستان شده، لغو نیاز به ویزای ورود برای بسیاری از کشورهاست. به عبارت ساده‌تر بسیاری از کشورهای جهان بدون اخذ ویزا می‌توانند وارد گرجستان شوند. از آنجایی که اخذ ویزا هم هزینه‌ها و سختی‌های خود را دارد، این سیاست کار را برای بسیاری از گردشگران دنیا راحت کرده است و به همین دلیل هم در سال‌های اخیر افراد بیشتری از کشورهای خارجی گرجستان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. این قانون حتی پس از جنگ اوکراین و روسیه هم، برای شهروندان روسی پا برجا ماند. ایرانیانی هم که به دنبال پیدا کردن ارزانترین تور تفلیس و یا باتومی هستند به شدت از این قانون لغو روادید استقبال کرده‌اند.

رزرو تور ترکیبی تفلیس باتومی؛ یک تیر و دو نشان

ساخت هتل‌های جدید در گرجستان صنعت گردشگری را رونق بخشیده است

همانطورکه گفته شد بهبود زیرساخت‌های گردشگری یکی از دلایل رشد این صنعت در گرجستان است. در این راستا در سال‌های اخیر هتل‌های زیادی خصوصا در باتومی ساخته شد و هتل‌های قدیمی نیز همگی در معرض بازسازی قرار گرفتند. وجود هتل‌های متناسب با فضا و ماهیت تفریحی باتومی، گردشگران بیشتری را به سوی کشور گرجستان کشاند. در حال حاضر هم در تفلیس و هم در باتومی که دو تا از مقاصد اصلی گردشگری در این کشور هستند هتل‌های متنوع و خوبی را می‌توان برای اقامت پیدا کرد.

جنگ اوکراین و روسیه برای صنعت گردشگری گرجستان سودمند شد

یکی دیگر از دلایل رشد درآمد گرجستان در زمینه توریسم، جنگ اوکراین و روسیه است. در جریان این جنگ تعداد زیادی شهروند اوکراینی و روسی به گرجستان پناه آوردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در 9 ماه اول سال 2023، یک میلیون 149 هزار سفر از طرف روس‌ها به گرجستان انجام شده که این نزدیک به 47 درصد رشد است. باید بدانید که در سال 2023 روسیه بیشترین تعداد گردشگر را به گرجستان داشته است.

نمایشگاه گردشگری ITB BERLIN2023 در گرجستان برگزار شد

آخرین دلیل رشد صنعت گردشگری گرجستان در سال‌های اخیر را باید برگزار یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان به نام ITB BERLIN2023 در این کشور دانست. این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری جهان است و طبیعتا وقتی در گرجستان برگزار می‌شود، نظر بسیاری از توریست‌های جهان را به این کشور جذب می‌کند. تبلیغات گرجستان در زمینه توریسم خارجی به همینجا ختم نمی‌شود. در سال 2023 نشریه آلمانی BILD هم گرجستان را در لیست 5 کشور برتر جهان برای سفر قرار دارد و به خوانندگان خود توصیه کرد در کنار اسپانیا، کیپ ورد، کرواسی و آلبانی از گرجستان هم دیدن کنند. درواقع تبلیغات یکی از کارهایی است که کشور گرجستان در راستای توسعه صنعت گردشگری در دستور کار خود قرار داده است.

با رزرو ارزانترین تور تفلیس، به نمایشگاه ها شرکت کنید!

آیا گرجستان روند صعود خود در جذب گردشگر را حفظ می‌کند؟

در این مطلب درباره عوامل موثر بر رشد درآمد کشور گرجستان از صنعت گردشگری را به صورت خلاصه بررسی کردیم. پس از کرونا تا امروز این روند رشد نمودار صعودی داشته و به نظر می‌رسد این رسد ادامه خواهد داشت. از سال 2000 به این سو این کشور به صورت جدی سیاست افزایس درآمد از زمینه گردشگری را پیش گرفته و برنامه‌هایش در این راستا را به صورت منظم اجرا می‌کند. حتی جنگ اوکراین و روسیه هم تاثیری روی این برنامه‌ها نگذاشته است و آنطورکه پیش‌بینی می‌شود رشد 90 درصدی صنعت گردشگری تا انتهای سال 2024 پابرجا خواهد بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code