رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۳/۰۱/۲۷ ۱۰:۵۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

منظور از انحلال شرکت حالتی است که فعالیت آن به صورت دلخواه و یا اجباری پایان یافته و سپس اموال و دارایی ها به شکل لازم میان طلبکاران احتمالی و ذی نفعان تقسیم می گردد. این که یک شرکت چرا منحل می شود می تواند دلایل زیای داشته باشد. برخی از مهم ترین این دلایل عبارتند از: توافق مالکان، تغییر در قوانین، استراتژی های شرکت، عدم موفقیت و موارد مشابه.

مراحل انحلال شرکت

آموزش مراحل انحلال شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها را در این قسمت به شما آموزش می دهیم:

  1. تصمیم گیری درباره انحلال: ابتدا لازم است مدیران یا مالکان درباره موضوع انحلال به توافق برسند. کمیته ای برای بررسی این موضوع وتصمیم گیری درباره آن تشکیل می شود.
  2. تهیه طرح انحلال : افراد صاحب تصمیم باید جنبه های مختلف انحلال شرکت از جمله امورمالی، حقوقی و غیره را مورد بررسی قرار دهند.
  3. اطلاع دادن به ذی نفعان، سهامداران و یا شرکاء: بدیهی است وقتی چنین تصمیم مهمی درباره یک شرکت گرفته می شود همه افرادی که به نوعی با آن سروکار دارند باید در جریان قرار بگیرند. شیوه اطلاع رسانی می تواند از طریق تشکیل یک جلسه و یا اعلام های رسمی باشد.
  4. طی کردن مراحل قانونی و حقوقی: در این مرحله باید بدهی ها تسویه شده و تمامی مسائل مالی و حقوقی بسته به نوع مساله بررسی و حل شوند.
  5. تقسیم دارایی ها و اموال: در صورتی که شرکت به شخصی حقیقی یا حقوقی مدیون است ابتدا باید تمامی این بدهی ها تسویه شود و سپس اموال باقیمانده میان ذی نفعان تقسیم می گردد.
  6. پایان رسمی فعالیت: اکنون شرکت به صورت قانونی لغو می شود. در این مرحله هم برخی موارد قانونی و حقوقی باید پیگیری شود.
  7. تعیین مدیر تسویه: شخصی به عنوان مدیر تسویه انتخاب می شود تا بدهی ها، مسائل مالی و دیگر موارد مشابه را پیگیری کرده و به اتمام برساند.

مراحل انحلال شرکت

ثبت اینترنتی انحلال شرکت

انحلال شرکت را باید به صورت اینترنتی و از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید.

  • به عنوان اولین قدم به وب سایت اداره ثبت به آدرس: https://irsherkat.ssaa.ir/Design/ChangesRequest/Index.aspx مراجعه نمایید.
  • وارد صفحه اصلی شده و سپس بر روی گزینه صورتجلسه تغییرات کلیک نمایید. شما می توانید تغییرات را با شناسه ملی و یا بدون آن ثبت کنید.
  • در این مرحله باید اداره کل استان و واحد ثبتی را از بین گزینه ها انتخاب کنید. تنها کافی است فیلدهای ضروری ( با ستاره قرمز) را تکمیل کنید.
  • در این مرحله اطلاعات مختلفی مربوط به جلسه انحلال از شما خواسته می شود که باید همه آن ها را وارد نمایید. این اطلاعات شامل نوع صورتجلسه، زمان و غیره می باشد.
  • پس از آن نوع تصمیمات گرفته شده را در بخش مربوط به آن وارد نمایید. اگر انحلال با تصمیم مجمع شرکت است، در قسمت نوع تصمیم، عبارت انحلال شرکت را بنویسید.
  • در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به حاضرین در جلسه و سمت آن ها از شما خواسته می شود.
  • وقتی به مرحله بعدی می روید باید مشخص کنید که نوع ارتباط افراد حاضر در جلسه با هم چیست؟ اگر در میان افراد حاضر شخص حقوقی هم وجود دارد باید اطلاعات نماینده وی ثبت گردد.
  • در مرحله بعدی باید تمامی اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و تایید کنید.
  • پس از مراحل بالا باید مدارک لازم را به اداره ثبت ارسال نموده و در صورت تایید، برای آگهی روزنامه رسمی آماده شوید.

برای اطلاع بیشتر از نحوه منحل کردن یک شرکت می توانید از صفحه آموزش انحلال شرکت سایت ثبت یاب دیدن کنید، حتما قبل از هر اقدامی برای اطلاع بیشتر از قوانین جدید و جلوگیری از متضرر شدن از کارشناسان با تجربه ثبتی کمک بگیرید.

چرا یک شرکت منحل می شود؟

همان طور که گفتیم انحلال شرکت می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

انحلال با اختیار مالکان

در این حالت تصمیم گیرندگان برای شرکت به این نتیجه می رسند که با هر دلیلی می خواهند شرکت را منحل کنند. به عنوان مثال ممکن است شرکا یا سهامداران بر روی اهداف اصلی شرکت توافق نداشته باشند و ترجیح بدهند شرکت را منحل کنند.

انحلال با دستوردادگاه

این انحلال اجباری است و با دستور دادگاه انجام می شود. بسته به شرایط دادگاه به دلایل مختلفی از جمله ورشکستگی ممکن است چنین دستوری بدهد. دقت کنید که ابتدا دادگاه به شرکت فرصت مشخصی می دهد تا تعهدات را اجرا کرده و بدهی ها را پرداخت کند. اگر در فرصت مشخص شده شرکت از عهده انجام این امور برنیاید حکم انحلال اجباری داده خواهد شد.

انحلال به دلیل عدم رعایت شرایط تاسیس

هر شرکتی در هنگام تاسیس هدف و مسیر مشخصی دارد و در این میان مقررات قانونی زیای هم هست که باید رعایت شود. به عنوان مثال اگر شرکتی امور ثبتی خود را به درستی انجام نداده و به اخطارها هم توجه نکند، در واقع تجاوز به شرایط تاسیس صورت گرفته و می تواند بنا به دستور قانون منجر به انحلال شرکت شود.

** دقت کنید که قوانین مربوط به انحلال در شرکت های مختلف می تواند متفاوت باشد.

انحلال شرکت چقدر طول می کشد؟

بسته به نوع شرکت، مسائلی که با آن ها درگیر است و نیز دلیل انحلال، انجام فرآیندهای مربوطه می تواند در زمان های متفاوتی انجام شود. موارد زیر در مدت زمان انحلال شرکت موثر خواهد بود:

  • قوانین و مقررات در تعیین این زمان نقش دارد.
  • بسته به میزان فعالیت شرکت و پیچیدگی این فعالیت ها، زمان انجام
  • امور حسابداری و مالی میتواند متفاوت باشد.
  • در صورتی که شرکت قراردادهای زیادی دارد تسویه، لغو، مذاکرات لازم با طرفین قرارداد و غیره نیاز به زمان خواهد داشت.
  • امور مربوط به اموال هم زمان خودش را می طلبد. دارایی های غیرنقدی باید فروخته شده و یا با هر توافق دیگری میان طلبکاران، شرکا و یا سهامداران تقسیم شود. همچنین مجوزها باید منتقل شده و یا دیگر امور لازم بسته به شرایط باید بر روی آن ها انجام گردد.
  • بسته به این که شرکا و سهامداران چگونه ارتباطی با یک دیگر دارند، زمان توافق آن ها هم می تواند متفاوت باشد. طبیعی است که در صورت اختلاف نظر میان این افراد، زمان بیشتری برای توافق لازم خواهد بود.

هزینه انحلال شرکت

هزینه لازم برای انحلال شرکت

هزینه ای که ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت دارد تقریبا برابر با هزینه انحلال یک شرکت می باشد. بسته به این که شرکت در چه شرایطی است و انحلال آن چه پیچیدگی هایی دارد، هزینه انحلال می تواند متفاوت باشد. این موضوع هم به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • در صورتی که از وکیل برای انحلال استفاده می کنید هزینه های مربوط به استخدام این شخص را باید در نظر بگیرید. این هزینه ها شامل مشاوره، تدوین اسناد، پیگیری امورمربوطه و خدمات مشابه توسط وکیل می باشد.
  • در مسیر انحلال باید بدهی ها پرداخت شود، حساب های مالی تسویه شده و امور مربوط به مالیات هم تعیین تکلیف شود. این ها همه هزینه های مالی است وعلاوه بر آن هزینه ای را برای نقل و انتقال دارایی ها در نظر بگیرید.
  • در صورتی که قبل از انحلال شرکت شما تعهداتی داشته است، باید آن ها را لغو و تسویه کنید. این امر خودش هزینه هایی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این حقوق کارکنان باید تسویه شود.
  • در مورد دارایی های مختلفی مثل مالکیت فکری، ساختمان، ماشین آلات و غیره باید تصمیم گیری کنید. در انجام این امور هزینه های واگذاری، فروش و غیره وجود خواهد داشت.
  • همچنین توافق با سهامداران و ذی نفعان هم هزینه هایی برای شرکت در برخواهد داشت.

چه زمانی برای انحلال اقدم کنم؟

پس از توافق بر سر انحلال، بهتر است پیش از پایان سال مالی این کار را انجام دهید. انحلال در این زمان باعث می شود در سال بعد مشمول مالیات نشده و امور اظهارنامه و غیره را هم نداشته باشید. می توانید در همان زمان درخواست برای انحلال شرکت را در حالت " در حال تسویه" قرار دهید تا دردسرهای اضافه نداشته باشید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code