۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ۲۰:۴۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و اینکه این پرونده چند شاکی دارد؟ گفت: تعداد شکات این پرونده تعداد قابل توجهی هستند و اخرین آماری که داریم این است که ۵۱۰۰ نفر در این زمینه شکایت کردند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تشکر از حضور خوب و صمیمانه مدیران رسانه‌ها در جلسه با رییس قوه قضاییه درباره برنامه قوه قضاییه در خصوص تحقق شعار سال، گفت: رهبری معظم انقلاب از ما مسئولان انتظار عمل کردن به شعار‌ها را دارند لذا تلف کردن زمان پیرامون ابعاد تئوریک شعار‌ها راه رسیدن به ابعاد آن را دشوار می‌سازد. به میدان کشاندن ظرفیت‌های عظیم مردمی در میدان اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از حضور و مشارکت مردمی است لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

 
وی افزود: قوه قضاییه خود را از مخاطبان اصلی موضوع دانسته است و معتقدیم که همراهی قوا بر اجرای منویات رهبری شرط اصلی این راه است.

ستایشی گفت: در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اقداماتی را در هفته گذشته از ناحیه رژیم نحس صهیونیستی شاهد بودیم و خدوم‌ترین فرماندهان کشور را در قاعده مندترین محیط بین المللی ترور کردند. این تروریست‌های شرور با ترور فرماندهان کشور در غزه و لبنان و یمن و ... دست به اعمال ننگینی زدند، اما وعده الهی و آزادی قدس شریف امروز بیش از پیش نزدیک شده و روز موعود جهانی بدون اسرائیل تحقق یافتنی‌تر شده است.

پیگیری‌های حقوقی و قانونی با هدف رسواسازی این چهره فساد باید همزمان در ابعاد بین المللی دنبال شود. این رژیم نشان داده که هیچ قاعده و قانون را به رسمیت نشناخته و آبرویزی بین المللی برای خود ترتیب داده است.

ستایشی درباره رفع مشکل آبگرفتگی خوزستان گفت: دو پرونده برای دو دستگاه ذی مدخل تشکیل دادیم و در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز مطرح رسیدگی است و هر دو پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی در پرونده فساد ارزی گفت: سالار آقاخانی به اتهام مشارکت در قاچاق ارز و پرداخت رشوه به تحمل سه سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم شده است. این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و اجرای احکام است و در شرف عملیات اجرایی حکم صادره است.

ستایشی درباره طرح دعوا در مجامع بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: طرح دعوا در این زمینه برعهده وزارت خارجه و دولت است. ظاهرا وزارت خارجه و وزیر و مقامات وزارتخانه مقدمات آنرا فراهم می‌کنند. قوه قضاییه در اجرای مقررات ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری از طریق دادستان کل مسئول پیگیری و نظارت طرح دعوای بین المللی توسط دولت است.

روز یکشنبه معاونت امور بین الملل قوه قضاییه شرح مستوفی خدمت دادستان کل مرقوم کردند و به نقض اشکار قواعد بین المللی اشاره داشتند و تقاضای اعمال مقررات ماده ۲۹۰ قانون ایین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ را از دادستان کل داشتند و خواهان دستور پیگیری و نظارت در تعقیب کیفری بودند. ان شاالله با اهتمامی که دادستان کل دارند این مورد با تلاش دولت کریمه به نتیجه موثر می‌رسد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های قوه قضاییه در زمینه حبس زدایی، کاهش جرایم و پیشگیری از وقوع جرم در سال جدید، گفت: در سال جدید در زمینه حبس زدایی طرح ویژه ملی استفاده هدفمند از نهاد‌های ارفاقی به منظور رفع مشکلات عمومی در دستور کار است.

وی ادامه داد: در این طرح مقرر شده است مشکلات خاص هر استان مشخص شود و پنج طرح خاص با مرحله بندی اجرایی تعریف و مسئول اجرای آن نیز دادستانی‌ها در سراسر کشور خواهند بود.

وی افزود: در دو سال اخیر در برنامه دادگستری‌ها شاهد استفاده از نهاد ارفاقی جایگزین حبس بوده است.

ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و اینکه این پرونده چند شاکی دارد؟ گفت: تعداد شکات این پرونده تعداد قابل توجهی هستند و اخرین آماری که داریم این است که ۵۱۰۰ نفر در این زمینه شکایت کردند. پرونده به صورت ویژه و خاص در حال رسیدگی است و دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۵ نظارت کامل دارند و بر این مهم ریاست قوه قضاییه تاکیدات موکد داشتند که از تمام ظرفیت قانونی بهره گرفته شود تا استرداد حقوق و وجوه شکات انجام شود.

وی افزود: ضمن پیگیری‌هایی که انجام شده، اقدامات خوبی در جهت شناسایی وجوه و اموال متهم و مرتبطین به عمل امده و اموال توقیف شده و در آتی به اقتضای تصمیمات قضایی موجبات تادیه حقوق مالباختگان انجام می‌شود. تلاش میکنیم اموال و وجوهی که توقیف نشده شناسایی شود.