گزیده بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان:
۱۴۰۳/۰۱/۱۹ ۲۰:۱۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

دیدار ماه مبارک رمضان دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، گزیده بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار بدین شرح است:

- نگاه به واقعیت‌ها باید ذهن جوان دانشجوی امروز را به سمتی هدایت کند که به گره‌گشایی مشکلات نزدیکتر باشد.

- امروز در بدنه دولت کسانی مشغول کار هستند که تا چند سال پیش مثل شما در همین جلسه شرکت و سخنرانی کردند.

- گفتند که نظر رهبری درباره عدالت از سال هشتاد فرق کرده. اگر فرق کرده باشد در جهت اصرار بیشتر بر عدالت بوده است.

- محیط دانشجویی،‌ محیط شاد، زنده، پرهیجان و مطالبه‌گر است. نکاتی که امروز دانشجویان مطرح کردند، مغتنم است و دست‌اندرکاران باید آن را بشنوند و روی آن کار کنند.

- نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفت‌های کشور داشته باشید.

- عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی.

- توقع من از تشکل‌ها خیلی زیاد است. تشکل‌ها در درجه اول باید نگاه‌شان به داخل دانشگاه‌ها باشد.

- بعضی از گناه‌ها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در فضای مجازی می کنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد.

- رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن می شود، توبه‌ از آنها ممکن می شود، استغفار از آنها ممکن می شود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمی کند می‌ماند متراکم می شود، دل را از نورانیت می‌اندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است.

- توصیه‌ام این است که دقت کنید که چه می گویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم.

- امسال بحمداللّه ماه رمضان، ماه رمضان خوبی بود به خصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرهای مختلف افراد متعددی گاهی حتی نوجوان هایی به این خوبی، به این روانی، گاهی از حفظ قرآن تلاوت می کنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که بحمداللّه می‌بینم دارد تحقق پیدا می کند، تحقق پیدا کرده. بارها خدا را شکرگزاری می کنم. با قرآن هرچه می توانید مأنوس بشوید. همه چیز در قرآن هست. با تدبر در قرآن، البته این تدبر با راهنمایی باید همراه باشد.

- بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضوان‌اللّه‌علیه) استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ فکر کمک‌کننده‌ به حرکت درست فکری جوانها است.

- هیئت های فعال در این ماه، افطارهای خیابانی در این ماه، اینها همه‌اش چیزهای باارزشی است.

- جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده، قد کشیده، به دانشجویی رسیده، به محیط علمی دست پیدا کرده، تا اینجا پیش آمده.

- این نظامی که شما دارید در آن زندگی می کنید این نظام با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده. اصلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است.

- خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی می کنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است.

- از لحاظ علمی و فناوری ببینید پیش از انقلاب بیش از ۴۰ سال در این کشور دانشگاه بود، کدام فکر علمی جدید از این دانشگاه دوره‌ پهلوی بیرون آمد در حالی که اساتید خوبی هم داشتند، اساتیدی داشتند که اینها تعدادی البته از اساتیدشان تحصیل کرده‌های دانشگاه‌های معروف دنیا بودند، درس خوانده بودند، بلد بودند؛ دکتر حسابی بود، دکتر ریاضی بود، مرحوم دکتر مهندس بازرگان بود، بودند افرادی از این قبیل تحصیل کرده، خب از لحاظ استاد مشکلی نداشتند اما هیچ فرآورده نداشت این دانشگاه، نه یک فرآورده‌ علمی داشت، نه یک پیشرفت فناوری و صنعتی داشت، نه یک فکر جدید مدیریتی برای کشور ارائه کرد، این دانشگاه وضع علمی و صنعتی این بود.

- این مطلب که ایرانی امکان ندارد که به فناوری‌های بالا و دقیق دست پیدا کند جزو بدیهیات بود، جزو مسلمات بود که ایرانی قادر نیست به مقامات عالی علمی برسد، به خط مقدّم علم دست پیدا کند.

در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان دانشجویان به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.