در راستای خبر پلمب فروشگاه زنجیره ای با ۴۰۰ کیلو گوشت فاسد؛
۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ۱۸:۰۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ در چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی مردم گیلان اخبار بی نام و نشانی‌ است که به دلایل بهداشتی و کشف مواد غذایی فاسد و... در فروشگاه‌های استان خبر می‌دهد، اما نام این مراکز به دلایل گوناگونی از مردم پنهان مانده و این عدم شفافیت به بقا آنان که با جان مردم بازی می‌کند قوت می‌بخشد.

در چند روز گذشته مدیر کل تعزیرات حکومتی گیلان از کشف و جمع آوری بیش از ۴۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز تاریخ مصرف گذشته در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرستان رشت خبر داد؛ گزارشی که با ابعاد پنهان زیادی همراه بود و پس از انتشار در صفحه گیل‌خبر سیل پرسش‌ها از سوی مردم روانه‌اش شد.

مورد اول که به دفعات در واکنش‌های این خبر به چشم می‌خورد پنهان ماندن نام این مرکز است که با توجه به تعداد محدود فروشگاه زنجیره‌ای در استان قطعا یکی از مراکز با مراجعه قابل توجه مردم است.

طبق شنیده‌ها از فعالین فضای مجازی ظاهرا این اتفاق برای بار دوم است که تکرار می‌شود و در دفعه گذشته نیز پس از انتشار، رسانه‌ها در استان با شکایت فروشگاه متخلف رو به رو شدند و این ‌بار با محافظه کاری مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان در اعلام نام فروشگاه بظاهر خبری باب میل این مرکز منتشر شده است.

پنهان کردن نام مراکز متخلفی که به طور مستقیم با سلامت و جان مردم در ارتباط هستند هیچ توجیه قابل قبولی نخواهد داشت و این کار تنها به آنان میدان برای اجرای تخلفات بزرگ تر در آینده را خواهد داد.

نکته دوم که در گزارش مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان به رسانه ها مبهم بوده و به آن اشاره نشده است علت فساد گوشت است که به طور شفاف ذکر نشده که آیا این اتفاق بر اثر احتکار این فروشگاه رخ داده است؟ و یا از چه تاریخی گوشت در اختیار این فروشگاه قرار گرفته است؟ همچنین توضیحاتی درباره این که آیا گوشت توقیف شده سهیمه دولتی بوده یا خیر ارائه نشده است و این بسیار جای تأمل دارد.

در آخر ذکر این نکته از دید افکار عمومی ضروری است که مماشات با این مراکز متخلف از سوی مردم هرگز قابل قبول نبوده و حفظ آبرو و لاپوشانی معرفی آنان بر خلاف حقوق مصرف کننده و سلامت عمومی جامعه خواهد بود، حداقل انتظار مردم از مسئولین این حوزه شفاف سازی در ارائه گزارش به جهت حق انتخاب مردم است که با ذکر نام متخلفین، خودشان تصمیم بگیرند کدام مرکز را برای تهیه مایحتاج زندگی انتخاب می‌کنند.