مهرداد لاهوتی در گفتگو با گیل خبر؛
۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ۰۹:۵۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

 ارز ترجیحی برنج و چای باید حذف شود / کشور را با جیب مردم گران اداره می‌کنیم/ باید مناسبات اقتصادی خود را با دنیا حل کنیم

گیل خبر/ مهرداد لاهوتی نماینده ادوار و منتخب مردم شهرستان لنگرود در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر گیل خبر، به بیان مشکلات و همچنین راهکارها و برنامه‌های خود در خصوص مسائل بومی و ملی پرداخت.

لاهوتی در خصوص موضوعات شهرستانی، با بیان آن که در لنگرود ۳ موضوع زیست محیطی وجود داشته است، گفت: مشکل اول، کشتارگاه سنتی ما بود که در دوره قبل، با احداث کشتارگاه صنعتی توانستیم علاوه بر اشتغال ۳۰۰ نفر، مشکلات زیست محیطی آن را هم حل کنیم.

موضوع بعدی بحث پسماند است که سریع ترین راه برای کسب نتیجه، احداث کارخانه کمپوست بود که آن موقع تقریبا ۵۰-۶۰ میلیارد هزینه شد و بخشی از دستگاه های آن از آلمان وارد شد که الان در این شرایط تحریم و نرخ ارز، کار خیلی سخت‌تر می‌شد. در این ۴ سال باید این کارخانه تکمیل می‌شد اما این اتفاق نیفتاد.

لاهوتی افزود: بنده از بدو شروع کار غیررسمی خود، پیگیری ها را آغاز کردم و براساس ارزیابی‌ها، ۴۰-۵۰ میلیارد دیگر پول نیاز است که مذاکراتی هم با وزارت کشور صورت گرفته است و امیدواریم در کمتر از ۱ سال اگر به مشکلات فنی نخوریم به بهره برداری برسد.

منتخب مردم لنگرود گفت: بحث سوم، آلودگی رودخانه شهر لنگرود است که همین رودخانه می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد که به جهت آلودگی فاضلابی، الان نمی تواند این نقش را ایفا کند. در دوره قبل، مشاور مطالعه کرد و زمین تصفیه خانه خریداری شد و خط انتقال هم تا بخشی آمد. نجات این رودخانه در دستور کار بنده است. با این حال کار تصفیه خانه یک کار تخصصی است و یک ساله به سرانجام نمی رسد و رکودی هم در این چهار سال اتفاق افتاد و ردیف‌های بودجه آن هم حذف شد، تلاش می‌کنیم فاز اول آن را در دو سال آینده افتتاح کنیم.

لاهوتی در خصوص مشکلات استانی با بیان آن که حال کشاورزی ما خوب نیست، گفت: نه تنها من، بلکه همه باید در کنار هم به صورت مشترک، حل مشکلات کشاورزی استان را دنبال کنیم. ما الان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می کنیم و مصرف ما تقریبا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که حال فرض می کنیم ۳ میلیون تن است. این بدین معناست که نباید بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج وارد می کردیم. وقتی بیش از ۲ میلیون برنج وارد می شود و بحث قاچاق هم وجود دارد، این مشکلات اتفاق میفتد.

لاهوتی افزود: ما در مجلس دو موضوع را باید دنبال کنیم. اول حذف ارز ترجیحی واردات برنج است و دوم آن است که دولت را مجاب کنیم که بیش از نیاز کشور، برنج وارد نشود. اگر عرضه و تقاضا متناسب شود، مشکلات برنج ما حل خواهد شد.

لاهوتی با اشاره به مشکلات چای گفت: به اشتباه می گویند که ۱۲۰ هزار تن مصرف چای داریم اما واقعیت آن است که بیش از ۸۰ هزار تن مصرف نداریم. ما سال گذشته ۳۴ هزار تن چای تولید کردیم که ۱۰ هزار تن آن صادر می شود. بنابراین بیش از ۵۵ هزار تن نباید چای وارد کشور می کردیم. در حالی که در سال ۱۴۰۱ که بحث چای دبش اتفاق افتاد، ۱۱۰ هزار تن چای وارد شد؛ یعنی دو برابر نیاز کشور!

با توجه به میزانی که چای وارد کشور شده، به نظرم باید یک سال تنفس ایجاد شود و چای وارد کشور نشود تا چای جایگاه اصلی خود را دوباره پیدا کند. ۲۵ درصد یارانه خرید چای را دولت پرداخت می کند و دولت به دنبال حذف آن است اما ما باید فشار بیاوریم که این ۲۵ درصد ادامه پیدا کند.

نماینده ادوار لنگرود تاکید کرد: باید ارز ترجیحی واردات چای حذف شود. کدام کشور مردم را تشویق می‌کند که به جای تولید داخلی، تولید خارجی مصرف کنند؟

لاهوتی گفت: ۱۰- ۱۲ هزار هکتار از زمین های چای غیرقابل استفاده است که کشاورز هم قدرت آباد کردن آن را ندارد، ما باید این یارانه را به سمت به‌زراعی ببریم و این زمین ها را احیا کنیم. متوسط برداشت ما از هر هکتار، ۷ تن است، ما باید این را ببریم به سمت ۱۰-۱۲ تن. در فومن تا ۲۰ تن هم برداشت می شود اما باغات دیگر ما اینطور نیست. اگر به سمت به‌زراعی حرکت کنیم، می توانیم ۷ تن را به ۱۰-۱۲ تن برسانیم که برای کشاورز اقتصادی تر باشد.

مهرداد لاهوتی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید در دستور کار قرار گیرد که مقام معظم رهبری هم در شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) به اشاره داشتند. قرار بود دولت سهم کوچکی از اقتصاد داشته باشد اما الان ۸۰ درصد اقتصاد ما دست دولت است. باید تلاش کنیم سهم سبد دولت در اقتصاد را کوچک کنیم و این سهم بین بخش خصوصی و تعاونی‌ها تقسیم شود. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم دولت در اقتصاد کشور از ۸۰ به ۵۰ درصد برسد.

لاهوتی افزود: براساس ابلاغ سیاست های برنامه هفتم، قرار است به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. ۵.۲ درصد از طریق سرمایه گذاری و ۲.۸ درصد از طریق بهره وری. با اقتصاد دولتی نه به ۵.۲ می‌رسیم و نه به ۲.۸.

منتخب مردم لنگرود گفت: یکی از عوامل تورم نقدینگی است. بالای ۱۲ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی دست مردم است. وقتی امنیت سرمایه گذاری وجود نداشته باشد و توان رقابت با دولت وجود نداشته باشد، این سرمایه یا از کشور خارج می شود یا به طرف طلا و ارز و... می رود. ما باید بخش خصوصی را تقویت کنیم.. رهبری هم به این موضوع تاکید داشته اند و آثار اقتصادی آن در زندگی مردم احساس خواهد شد.

لاهوتی تاکید کرد: ما باید مناسبات اقتصادی خود را با دنیا حل کنیم. ما داریم کشور را با جیب مردم گران اداره می کنیم. با حفظ ارزش های انقلاب و نظام، می توانیم با دنیا ارتباطات اقتصادی خود را بهبود ببخشیم. ما قبلا ۲.۸ میلیون بشکه نفت می‌فروختیم. این الان به زیر ۱ میلیون رسیده که همان هم ۲۰ درصد ارزان تر می‌فروشیم. ۲۰ درصد هم برای جابجایی پول آن هزینه می کنیم. این ها مشکلاتی است که امیدواریم در قوه مقننه آینده به آن پرداخته و انشالله حل شود.