احتمال تغییر استاندار دوباره قوت گرفت؛
۱۴۰۳/۰۱/۱۶ ۱۱:۰۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
4103822

گیل خبر/ سرویس سیاسی- بیش از دو سال از آغاز به کار اسدالله عباسی در استانداری گیلان می‌گذرد و این روزها صندلی مدیریتی وی لغزان‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

اگرچه برخی منتخبان مجلس دوازدهم از جمله مهرداد لاهوتی به سبب رفاقت دیرینه، حمایت خود را از ادامه فعالیت عباسی اعلام کرده‌اند، اما شنیده ها از تغییر قریب الوقوع در راس استانداری گیلان حکایت دارد.

از سویی دیگر انتقادات تلویحی جبار کوچکی نژاد از عملکرد دولت و انتقادات برخی جریانات اصولگرایی استان از جمله جبهه پایداری از عملکرد نماینده عالی دولت در گیلان، عرصه را بر عباسی تنگ کرده است؛ اگرچه در کنار مخالفان، عباسی موافقان جدی هم در جبهه پایداری دارد.

با این حال به نظر می‌رسد وزارت کشور تصمیم خود برای ایجاد تغییر در استانداری گیلان را گرفته و تلاش ها و حمایت‌ها برای ابقای عباسی، تنها تا آغاز به کار مجلس دوازدهم و به جهت اثرگذاری بیشتر در فرایند انتخاب استاندار جدید گیلان است.

نارضایتی مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف از عملکرد و برخی انتصابات و تغییرات متعدد در بدنه مدیریتی استان که منجر به بی‌ثباتی در مدیریت استان شده و اختلافات با معاون سیاسی استانداری گیلان و دیگر مدیران استان، از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش احتمال کنار رفتن عباسی از استانداری گیلان است.

از محمد عباسی، ابوطالب شفقت و اکبر بهنام‌جو به عنوان سه گزینه اصلی و از سیدعلی آقازاده، سیدمحمد اسحاقی، رحیم شوقی، بهمن امیری مقدم، مهدی سعادتی و نصراله ابراهیمی به عنوان ۶ گزینه با شانس کمتر برای استانداری گیلان نام برده می‌شود.

محمد عباسی، وزیر تعاون دولت اول و وزیر ورزش دولت دوم محمود احمدی نژاد و معاون فعلی وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، از گزینه‌های اصلی غیربومی مورد حمایت وزارت کشور برای استانداری گیلان است.
عباسی که دارای دکترای مدیریت آموزش عالی و مدیریت استراتژیک است و سابقه نمایندگی گرگان در مجلس را در کارنامه خود دارد، پررزومه‌ترین گزینه فعلی استانداری گیلان است.

ابوطالب شفقت معاون هماهنگی امور استان های وزارت کشور، دیگر گزینه غیربومی مورد حمایت وزارت کشور برای استانداری گیلان است که دوستان زیادی در گیلان برای لابی و افزایش احتمال استانداری وی دارد.
سردار شفقت در دولت‌های نهم و دهم استاندار استان‌های مازندران، بوشهر و خراسان شمالی و در دولت یازدهم معاون طرح و برنامه وزارت دفاع شد. وی همچنین در دولت دوازدهم به مدت چهار سال ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را بر عهده داشت.

به نظر می‌رسد برنامه وزارت کشور برای استانداری گیلان، انتخاب مدیری غیربومی است؛ اگرچه احتمالا شمالی بودن محمد عباسی (گرگان) و ابوطالب شفقت (بابل) و آشنایی نسبی آنان به مشکلات استان‌های شمال کشور و گیلان، در مطرح شدن آنان بی‌تاثیر نیست.

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در دولت دوازدهم و از گزینه های اصلی استانداری گیلان در ابتدای دولت سیزدهم، از دیگر گزینه‌هایی است که با توجه به حمایت برخی نمایندگان و منتخبان جدید گیلان در مجلس، شانس بالایی برای کسب این سمت دارد.
بهنام‌جو اگرچه متولد همدان است، اما سابقه شهرداری بندرانزلی، مدیرکلی دفتر شهر و روستای استانداری گیلان و ریاست مسکن و شهرسازی گیلان را در کارنامه دارد و با توجه به گیلانی بودن خانواده همسر خود، آشنایی کاملی با این استان دارد.

از سویی دیگر نام برخی چهره‌های بومی نیز برای تصدی استانداری گیلان مطرح است؛ اگرچه تا این لحظه به نظر نمی‌رسد شانس چندان بالایی داشته باشند.

سیدعلی آقازاده، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی که در انتخابات اخیر نتوانست به مجلس راه پیدا کند، با توجه به شنیده هایی که در خصوص حمایت آیت الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان از وی مطرح است، از گزینه های مطرح بومی استانداری گیلان است.

سیدمحمد اسحاقی معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان که شنیده می‌شود حتی به وزارت کشور رفته و از حمایت برخی از نمایندگان گیلان نیز برخوردار است، در کنار رحیم شوقی شهردار فعلی رشت و معاون پیشین فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی از دیگر گزینه های بومی استانداری گیلان هستند.

بهمن امیری‌مقدم استاندار سابق کرمانشاه در دولت سیزدهم که عدم آشنایی وی با گروه ۵+۱ سوژه رسانه‌ها شد و در نهایت به برکناری وی از استانداری کرمانشاه انجامید و مهدی سعادتی، استاندار اسبق گیلان و نماینده فعلی بابل که در انتخابات اخیر مجلس ناکام ماند، از دیگر گزینه های غیربومی استانداری گیلان هستند که از شانس چندان بالایی تا این لحظه برخوردار نیستند.

نصراله ابراهیمی سرپرست سابق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی که مسئولیت هایی همچون معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و معاون استاندار تهران را در کارنامه دارد، به عنوان دیگر گزینه غیربومی استانداری گیلان مطرح شده است.

اگرچه تا این لحظه احتمال انتصاب شفقت و محمد عباسی که هرکدام بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند، بیشتر به نظر می‌رسد، با این حال بعید نیست که با لابی‌های جبهه پایداری و با شعار جوانگرایی، گزینه‌ای غیربومی و جوان برای استانداری گیلان مطرح شود.

حال باید منتظر ماند و دید که اسدالله عباسی که شنیده می‌شود بی میل نیست که با کسب سمتی در پایتخت، از استانداری گیلان برود و بارها زمزمه‌های آن مطرح بوده است، همچنان به کار خود ادامه خواهد داد یا آن که پس از تقریبا ۲.۵ سال، شاهد تغییر و تحول در استانداری گیلان خواهیم بود.