۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۱:۲۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تجمعات مردمی، سفرها و همچنین سرد بودن هوا را از عوامل شیوع سرماخوردگی طی هفته‌های اخیر اعلام کرد و گفت که موج سرماخوردگی زمستانی با تاخیر بروز کرده است.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ شهنام عرشی درباره رصد و پایش بیماری‌های تنفسی در کشور گفت: سیستم دیده‌وری بیماری‌های تنفسی را در تابستان سال ۱۴۰۲ تقویت کردیم. به نحوی که  برای نخستین بار حدود ۲۱ ویروس تنفسی یا ویروس‌هایی را که علائم تنفسی ایجاد می‌کنند در حداقل ۱۵ نقطه کشور به صورت مرتب هفتگی نمونه‌برداری می‌کنیم و نوع ویروس‌ها شناسایی می‌شود که بدانیم چه ویروس‌هایی علائم سرماخوردگی و تنفسی را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین یک سیستم منسجم با توجه به امکاناتی که در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به واسطه کرونا در کشور راه‌اندازی شده، ایجاد کرده‌ایم. این سیستم، دیده‌وری آنفلوآنزا و کرونا را به صورت مجزا انجام می‌دهد و بر مبنای دیده‌وری‌ها انجام شده زمان شیوع آنفلوآنزا اعلام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره اوج شیوع آنفلوآنزا در کشور طی ۱۴۰۲ گفت: میزان ابتلا به آنفلوآنزا در اوایل آذر ۱۴۰۲ به اوج خود رسید و تقریبا اواسط اسفند از اپیدمی خارج شد. روند ابتلا به بیماری آنفلوآنزا مانند روندی بود که هر ساله انتظار داریم اما موارد آنفلوآنزا در سال گذشته چندین ماه طولانی‌تر شد و به صورت سرماخوردگی شدید بروز می‌کرد.

عرشی درباره موارد بروز کرونا در سال گذشته نیز توضیح داد: میزان ابتلا به کرونا که خود را به صورت سرماخوردگی نشان می‌دهد نیز نسبت به سرماخوردگی‌ها در شش ماهه دوم سال گذشته درصد کمتری بود. نسبت کمتر بیماری کرونا نسبت به سرماخوردگی به دلیل واکسیناسیون گسترده و همچنین سویه‌هایی بود که  واگیری بالا داشتند اما شدت بالایی نداشتند. سویه JN.۱ که ابتدا در اروپا و سپس در ایران شیوع پیدا کرد جزو سویه‌هایی به حساب می‌آید که واگیری بالا اما شدت بالایی نداشتند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر موج و جبهه هوای سرد در اوخر سال گذشته وارد کشور شد و سبب افزایش موارد سرماخوردگی شد که شامل آنفلوآنزا، پاراآنفلوآنزا و ویروس کرونا بود. اگرچه موارد سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی افزایش یافت اما افزایش مشخص یا سوش جدیدی از ویروس کرونا که بیماری جدید ایجاد کند در ایران و سایر کشورها نداشته‌ایم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره افزایش موارد سرماخوردگی طی هفته‌های گذشته نیز گفت: برخی خبرها از افزایش میزان سرماخوردگی‌ها حکایت می‌کند و برخی آن را به  کرونا نسبت می‌دهند. تجمعات مردمی، سفرها و همچنین سرد بودن هوا عواملی برای شیوع سرماخوردگی بود؛ چرا که افراد سرماخورده تحت تاثیر رفت و آمدها، دیگران را نیز مبتلا می‌کردند. در واقع باید گفت که موج سرماخوردگی زمستانی را با تاخیر داشتیم.

عرشی با بیان اینکه دیده‌وری و رصدهای وزارت بهداشت به صورت مستمر در حال انجام است، اظهار کرد: درصدهای بالا در ارتباط با افزایش یک نوع ویرویس مثل آنفلوآنزا یا کرونا وجود ندارد. موارد سرماخوردگی را در گروه‌های سرماخوردگی‌ها پایان سال یا اوایل فصل بهار که برخی از ویروس‌ها در این بازه زمانی فعال‌تر می‌شوند، دسته‌بندی می‌کنیم.