۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ۰۹:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

منیزیم می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت شود.منیزیم ماده معدنی است که برای سلامت عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و سطح قند خون ضروری است. اگر برای مدت طولانی منیزیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است بیشتر در معرض مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت یا پوکی استخوان قرار بگیرید.

گیل خبر/ به نقل از همشهری آنلاین؛ منیزیم ماده معدنی است که برای عملکرد بدن بسیار مهم است. چون به حفظ فشار خون طبیعی، استحکام استخوان‌ها و ثابت نگه داشتن ریتم قلب کمک می‌کند و می‌تواند در رفع بعضی‌ها بیماری نقش داشته باشد.

 

ضرورت دریافت منیزیم

تحقیقات نشان می‌دهند بسیاری از مردم به‌اندازه کافی غذاهای حاوی منیزیم نمی‌خورند. بنابراین افرادی که به‌اندازه کافی منیزیم دریافت نمی‌کنند احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های التهابی دارند. التهاب نیز با مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است. ضمن آنکه میزان پایین منیزیم عامل خطری برای پوکی استخوان به شمار می‌رود. گرفتگی عضلات و اسهال نیز از عوارض جانبی شایع هستند.

 

فواید منیزیم

منیزیم فواید زیادی دارد، از جمله برای سلامت قلب، سطح قند خون و حفظ خلق و خو مفید است و می‌تواند عملکرد انسولین در دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

مطالعه‌ای در مجله Diabetes Care نشان داده افرادی که بیشترین مصرف منیزیم را داشته‌اند در مقایسه با گروهی که کمترین مقدار منیزیم را مصرف کرده بودند، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

کمبود منیزیم چه عوارضی دارد ؟ ؛ منابع دریافت منیزیم | منیزیم می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت شود

 

ارتباط منیزیم با ورزش

منیزیم همچنین می‌تواند در انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش نقش داشته باشد و عملکرد آن را بهبود ببخشد. یعنی در طول ورزش بسته به نوع فعالیت، ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از زمانی که در حال استراحت هستید به منیزیم نیاز داشته باشید.

در واقع منیزیم به انتقال قند خون به ماهیچه‌ها و دفع لاکتات کمک می‌کند. لاکتات نیز از جمله موادی است که توسط سلول‌ها تولید می‌شود و غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. بنابراین کمبود منیزیم می‌تواند باعث خستگی شود. مطالعات نشان داده است مکمل منیزیم می‌تواند عملکرد ورزشی را برای ورزشکاران، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری مزمن افزایش دهد.

 

رابطه اضطراب با منیزیم

منیزیم می‌تواند در متعادل کردن انتقال دهنده‌های عصبی مفید باشد. به عنوان مثال بعضی انتقال دهنده‌ها برای عملکرد صحیح گیرنده‌های خود با منیزیم در ارتباط هستند. بعضی انتقال دهنده‌های عصبی آرام بخش هستند یا باعث تعادل می‌شوند. حفظ تعادل بسیار مهم است چون نداشتن تعادل می‌تواند باعث احساس سرگیجه شود.

 

خطر ابتلا به افسردگی

عدم دریافت کافی منیزیم ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد. بر اساس مطالعه‌ای بر ۹۰۰۰ نفر که در مجله هیات پزشکی خانواده آمریکا منتشر شد، افرادی که با کمبود منیزیم مواجه هستند ۱۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و این موضوع به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر مشاهده می‌شود.

 

کاهش فشار خون با منیزیم

مطالعات نشان می‌دهد مصرف منیزیم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. در یک مطالعه، نشان داده شد افرادی که ۴۵۰ میلی گرم در روز مصرف کرده‌اند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتند. البته این موضوع فقط در افرادی که فشار خون بالا دارند رخ می‌دهد. همان گونه که منیزیم فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد، اما تاثیری بر افراد دارای سطح فشار خون طبیعی ندارد.

کمبود منیزیم چه عوارضی دارد ؟ ؛ منابع دریافت منیزیم | منیزیم می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت شود

 

منابع دریافت منیزیم

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل، منابع خوبی از منیزیم هستند. ضمن آنکه به طور کلی غذاهای حاوی فیبر غذایی منابع خوبی برای دریافت منیزیم به شمار می‌روند. منیزیم به طور گسترده در غذاهای گیاهی و حیوانی و در نوشیدنی‌ها وجود دارد و در غذاهای مختلف از سبزیجات برگدار گرفته تا آجیل، دانه‌ها و لوبیا یافت می‌شود.

 

مضرات مصرف بیش از حد مکمل‌های منیزیم

توجه داشته باشیم منیزیمی که به طور طبیعی در غذا وجود دارد مضر نیست و نیازی نیست کاهش یابد. اما منیزیم موجود در مکمل‌های غذایی و داروها نباید بیش از حد مجاز مصرف شوند، مگر آنکه توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

 

نشانه‌های کمبود منیزیم

از علائم اولیه کمبود منیزیم می‌توان به از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و احساس ضعف اشاره کرد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : منیزیم

نظر شما:

security code