بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حدود ۲۸ درصد از مساحت کشور در معرض سیلاب‌های شدید قرار دارند؛ به عبارتی حدود ۵۶ میلیون نفر از جمعیت کشور. حدود ۱۵ میلیون نفر از این تعداد در معرض سیل با شدت بالا قرار دارند.

گیل خبر/ به گزارش تجارت نیوز: بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حدود 28 درصد از مساحت کشور در معرض سیلاب‌های شدید قرار دارند؛ به عبارتی حدود 56 میلیون نفر از جمعیت کشور. حدود 15 میلیون نفر از این تعداد در معرض سیل با شدت بالا قرار دارند.


متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی است، اما هر بار که بارش شدیدی هم آمده، خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

ویرانی‌های سیلاب در ایران کم نیست؛ از سیل در سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر گرفته تا سیل لرستان در سال ۱۳۹۸. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشخصات زمین‌شناختی آن یکی از 10 کشور حادثه‌خیز جهان است.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به وضعیت ایران از منظر بلایایی طبیعی پرداخت. در این گزارش به نقل از داده‌های سازمان مدیریت بحران کشور آمده است، به طور میانگین در 10 سال گذشته سالانه 12759 رخداد زلزله در کشور به وقوع پیوست. همچنین حدود 4500 سیلاب طی 10 سال اخیر در ایران ثبت شده است.

سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال 1398 گزارش داد که حدود 28 درصد از مساحت کشور در معرض سیلاب‌های شدید قرار دارند. به عبارتی حدود 56 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض سیل هستند. حدود 15 میلیون نفر از این تعداد در معرض سیل با شدت بالا قرار دارند.

در رابطه با سهم وقایع طبیعی در خسارت‌ اقتصادی، خشکسالی بیشترین تاثیر را با حدود 45/5 درصد سهم دارد. سهم وقایع زلزله و سیل در آسیب‌های اقتصادی به ترتیب 30/4 درصد و 23/7 درصد است.