فرمانده انتظامی استان گیلان خبرداد:
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ۱۸:۲۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

 فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه تعامل پلیس با رسانه‌ها یک رویکرد راهبردی برای افزایش مشارکت عمومی و ارتقای امنیت اجتماعی است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ تن و ۸۵۵  کیلوگرم انواع موادمخدر در گیلان کشف شده است.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا:سردار عزیزاله ملکی امروز، ۲۳ اسفندماه در نشست با جمعی از اصحاب رسانه گیلان که در سالن کوثر ستاد انتظامی استان به منظور تشریح عملکرد فرماندهی انتظامی استان در سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: امنیت پایدار با مشارکت و همکاری آحاد جامعه محقق خواهد شد و حلقه اتصال پلیس با مردم، خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

وی برقراری امنیت پایدار در جامعه را یکی از اهداف مهم پلیس دانست و افزود: تعامل مجموعه انتظامی با رسانه‌ها، یک رویکرد راهبردی در افزایش مشارکت عمومی و ارتقاء امنیت اجتماعی است.

فرمانده انتظامی استان گیلان تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها و ابزارهای مجموع انتظامی برای مقابله با وقوع جرم و بزهکاری، موضوع پیشگیری است و همکاران ما در سطح کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی با اقدامات مناسب خود نسبت به تامین نظم و امنیت اقدام می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به عملکرد پلیس استان از ابتدای سال جاری تاکنون تصریح کرد: یکی از ثمرات خوب عملکرد پلیس گیلان، کاهش وقوع جرائم خشن از جمله زورگیری و خفت‌گیری و همین طور افزایش ضریب امنیتی واحدهای تجاری، بانک‌ها و مراکز خدماتی است.

سردار ملکی با بیان اینکه میزان مجموع کشفیات موادمخدر در سال جاری، بیش از ۴ تن و ۸۵۵ کیلوگرم بوده ‌است، افزود: کشفیات موادمخدر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته ‌است.

وی با اشاره به وقوع ۲۸ هزار و ۴۴۳ فقره سرقت طی سال جاری در استان، تصریح کرد: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یک درصدی داشته است.

فرمانده انتظامی استان گیلان بیان کرد: تعداد ۵۸۵ فقره پرونده جعل در این مدت کشف و ۱۸۲ جاعل در استان دستگیر و تحویل مرجع قضائی شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته ‌است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه ۱۳ باند شرکت هرمی و شبکه‌ای با دستگیری ۱۴۳ نفر در استان منهدم شده است، گفت: انهدام ۱۳ باند کلاهبرداری، کشف ۱۳۰۳ فقره پرونده کلاهبرداری و دستگیری ۴۴۷ متهم از دیگر توفیقات پلیس در برخورد با جرائم بوده است.

سردار ملکی در رابطه با شناسایی و برخورد با تخلفات صنفی از ابتدای سال جاری تاکنون، افزود: طی بازدید از ۱۲۳ هزار و ۶۸۱ واحد صنفی در گیلان از ۲۳ هزار و ۸۸۷ واحد صنفی تعهد اخذ و ضمن صدور اخطار پلمب برای ۶ هزار و ۲۴۸ واحد صنفی، ۵ هزار و ۱۱۲ واحد متخلف شناسایی و پلمب شده است.

وی با توجه به مسافرپذیر بودن گیلان و سفر سالانه هزاران نفر از مسافران و گردشگران به استان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۴ درصدی آمار متوفیان تلفات جاده‌ای، افزایش ۳ درصدی مصدومان تصادفات بودیم و در مجموع، کل تصادفات کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

فرمانده انتظامی استان گیلان مجموع تماس‌های مردمی با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را ۲ میلیون و ۲۸۱ هزار تماس اعلام کرد و افزود: تعداد تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۱۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی جرائم گیلان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: بر اساس آمارها و گزارشات در سال جاری ۱۴۶ هزار و ۷۲۳ پرونده در خصوص جرایم مختلف در استان تشکیل شده است.

سردار ملکی از کشف ۷۴۸ هزار و ۱۰۸ عدد انواع مواد محترقه و آتش‌زای خطرناک و غیر مجاز در گیلان خبر داد و گفت: این مقدار کشفیات مواد محترقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۹ درصدی وقوع جرائم سایبری در استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: ۳۶۸۲ پرونده در خصوص جرایم سایبری تشکیل شد که در این خصوص ۹۴۳ متهم دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان گیلان برخورد با قاچاق کالا و ارز در سال جاری را از اولویت‌های مجموع انتظامی استان اعلام کرد و با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق افزایش ۱۸۱ درصدی داشته است، تصریح کرد: ۳۳۰۱ فقره پرونده به ارزش ۸۳۰ میلیارد تومان در این خصوص در گیلان تشکیل و ۳۴۳۲ متهم نیز دستگیر شده است.

این مقام ارشد انتظامی به کشف ۲۵۰ هکتار زمین‌خواری و تشکیل ۳۷۶ پرونده در سال جاری اشاره کرد و افزود: کشفیات این حوزه افزایش ۱۳۷ درصدی داشته است.

سردار ملکی بیان داشت: در سال جاری تعداد ۱۰۷ فقره پرونده به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان با افزایش ۲۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه تشدید مبارزه با احتکار کالاهای اساسی در گیلان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۲۷۸ نفر به مرکز مشاوره مراجعه و ۲۵ هزار و ۶۹۸ جلسه مشاوره در دوایر مشاوره کلانتریهای استان تشکیل شده که ۱۳ هزار و ۵۵۴ مورد آن به صورت خود معرف و ۸ هزار و ۸۶۶ پرونده ارجاعی از مرجع قضائی بوده است، خاطرنشان کرد: از مجموع پرونده‌های قضائی، ۶ هزار و ۲۵۳ پرونده معادل ۷۱ درصد منجر به مصالحه شده است.

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به افزایش ۷ درصدی تماس‌های عملیاتی و کاهش ۱۶ درصدی تعداد تماس‌های راهنمایی و ارشاد گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ هزار تماس با این مرکز برقرار شده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به استفاده حداکثری از کارکنان انتظامی برای تامین نظم و امنیت مردم و مسافران نوروزی، گفت: ۴۷۰۰ نفر از کارکنان انتظامی گیلان در اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد.

سردار ملکی در پایان شعار انتظامی سال جدید را «نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای» اعلام کرد و افزود: جلوگیری از بروز تصادفات، کاهش تلفات و مصدومان حوادث ترافیکی و پیشگیری و مقابله با وقوع سرقت و دیگر جرائم از اولویت‎های پلیس در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ است.