تغییرات آرای نمایندگان فعلی گیلان در انتخابات مجلس دوازدهم؛
۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ۱۴:۰۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
از کاهش 80 درصدی نماینده لنگرود تا افزایش 37 درصدی نماینده آستانه اشرفیه

گیل خبر/ سرویس سیاسی- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که آرای نمایندگان فعلی گیلان با فراز و نشیب‌های زیاد و جالب توجهی روبرو شد و 8 نماینده از 13 نماینده فعلی استان از راهیابی مجدد به مجلس بازماندند.

در میان 5 نماینده‌ای که موفق به راهیابی مجدد به مجلس شدند، 3 نفر با کاهش آرا نسبت به دوره قبل مواجه بوده‌اند.

در ادامه نگاهی به جدول مقایسه کاهش و افزایش آرای نمایندگان دوره یازدهم مجلس در دوازدهمین دوره انتخابات می‌اندازیم: (از بررسی آرای سیدکاظم دلخوش، نماینده فعلی صومعه سرا که به رشت تغییر حوزه داده بود، صرف نظر شده است)

براین اساس، پرویز محمدنژاد در لنگرود، خلیل بهروزی فر در فومن و شفت، سیدعلی آقازاده در رشت و خمام، محمد صفری در رودسر و املش و رسول فرخی در لاهیجان و سیاهکل نمایندگانی هستند که با کاهش شدید آرا نسبت به دوره قبل، از حضور مجدد در مجلس بازماندند.

در این میان، احمد دنیامالی در بندرانزلی علی رغم نصف شدن آرا نسبت به دوره قبل و جبار کوچکی نژاد و محمدرضا احمدی سنگری در رشت و خمام علی‌رغم کاهش آرا نسبت به دوره پیشین، به عنوان نمایندگان منتخب به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند.

غلامرضا مرحبا در آستارا و حسن محمدیاری در تالش نیز علی‌رغم افزایش آرا نسبت به دوره قبل، موفق به راهیابی دوباره به مجلس شورای اسلامی نشدند.

مهرداد گودرزوند چگینی در رودبار و ابراهیم نجفی در آستانه اشرفیه نمایندگانی هستند که با افزایش آرا نسبت به مجلس یازدهم، به عنوان نمایندگان منتخب گیلان در مجلس دوازدهم حضور خواهند داشت.

جالب توجه است که علی‌رغم انتقادات متعددی که به عملکرد نمایندگان فعلی گیلان در میان افکار عمومی مطرح بود، این دوره جزو معدود دوره‌هایی است که 5 تن از نمایندگان استان، مجددا برای حضور در مجلس از مردم رای لازم را کسب نموده‌اند.