مطالبه جدی از نهادهای نظارتی؛
۱۴۰۲/۱۲/۱۰ ۲۱:۳۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

گیل خبر/ سعیده رجبی- در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در فرایند برگزاری انتخابات در گیلان، مسئله‌ خرید و فروش آرا است؛ مسئله‌ای که از سال‌‍ها قبل کم و بیش در جریان بوده و متاسفانه در انتخابات‌های اخیر، به اوج خود رسیده است.

شنیده ها از گوشه و کنار استان حاکی از آن است که برخی از داوطلبان که شانسی برای پیروزی واقعی در انتخابات ندارند، در حال برنامه ریزی برای جبران آرای خود از طریق خرید رای در روز رای‌گیری هستند.

گویا این داوطلبان که هزینه‌های میلیاردی در مدت اخیر کرده‌اند، برای بر باد نرفتن خرج‌های بی حساب و کتابشان، خرید چندهزار رای در روز رای گیری را در دستور کار قرار داده‌اند.

اگرچه همواره برخورد با تخلفات انتخاباتی نظیر خرید و فروش رأی، در دستور کار نهادهای نظارتی، امنیتی و انتظامی قرار دارد، در این دوره از انتخابات به جهت حساسیت بالا مطالبه جدی‌تری از این نهادها برای رصد و مقابله قاطعانه با هرگونه خرید و فروش آرا در شعب و اطراف شعب رای گیری در شهرها و روستاهای گیلان به ویژه در مرکز استان وجود دارد.

گفتنی است با تایید بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس در شورای نگهبان، خرید و فروش رای در انتخابات جرم محسوب می‌شود.

بر این اساس هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات»، جرم محسوب می‌کند و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود.