۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۳:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

بایدن که به نیویورک سفر کرده است، در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز آتش‌بس احتمالی، گفت که امیدوارم تا آخر هفته شاهد آتش‌بس باشیم. این یک معامله تمام‌شده نیست، اما «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی من می‌گوید که می‌توانیم تا روز دوشنبه آتش‌بس برقرار کنیم.«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که تا دوشنبه آینده آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود.

گیل خبر/ به نقل از الجزیره، بایدن که به نیویورک سفر کرده است، در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز آتش‌بس احتمالی، گفت که امیدوارم تا آخر هفته شاهد آتش‌بس باشیم. این یک معامله تمام‌شده نیست، اما «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی من می‌گوید که می‌توانیم تا روز دوشنبه آتش‌بس برقرار کنیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این از توافق بر سر «خطوط اساسی» آتش‌بس در غزه و تبادل گروگان‌ها و زندانیان خبر داد.

وی گفت که در دیدار مقام‌های آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر در پاریس، بر سر خطوط کلی آتش‌بس اجماع صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، یک هیأت اسرائیلی از جمله «دیوید بارنیا» رئیس موساد، جمعه گذشته به مذاکراتی که در پاریس با حضور «بیل برنز» مدیر سیا و مذاکره‌کنندگان مصری و قطری در حال انجام بود، پیوست.

حماس عصر یکشنبه در جریان مذاکرات پاریس قرار گرفت. اما هر گونه توافق نهایی احتمالی حداقل تا چند روز آینده اجرایی نخواهد شد زیرا مذاکره‌کنندگان همچنان به بررسی جزئیات واقعی ادامه می دهند.

نمایندگان اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر در پاریس دیدار کرده و به تفاهم رسیدند که خطوط اساسی یک معامله گروگان برای آتش‌بس موقت چگونه خواهد بود.

سالیوان در این‌باره گفت که من قصد ندارم وارد جزئیات شوم زیرا مذاکرات برای بررسی جزئیات آن است.

وی افزود: «قطر و مصر باید با حماس گفت‌وگوهای غیرمستقیم داشته باشند زیرا در نهایت آنها باید با آزادی گروگان‌ها موافقت کنند. این کار در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که در واقع توافق قطعی و نهایی در مورد این موضوع حاصل شود. اما باید منتظر بمانیم و ببینیم».

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر به یک معامله بالقوه امیدوار است، گفت: «بازی‌ها و رفت‌وآمدهای زیادی وجود داشته است. بنابراین من در خصوص چیزی پیش‌بینی نکرده و درصد شانسی برای آن مطرح نمی‌کنم».